
Jack's polära LED-snurra (SMD)
Jimmy: Lycka till med 230Ven
Men egentligen spelar det väl ingen större roll hur många kolumner/varv jag kan rita ut? Eftersom det fortfarande kommer att vara en ca 2mm-glipa mellan pixlarna på många ställen. Att göra fler kolumner/varv borde väl bara betyda att snurran får samma upplösning längst ut, som den får längst in. Problemet med glipan i "vertikalled" kvarstår ju. Eller tänker jag fel?
Jag orkar nog inte rita en fyrkant nu, eftersom det blir så jäkla jobbigt att överföra manuellt till koden. Men jag ska försöka fixa det i veckan.

Men egentligen spelar det väl ingen större roll hur många kolumner/varv jag kan rita ut? Eftersom det fortfarande kommer att vara en ca 2mm-glipa mellan pixlarna på många ställen. Att göra fler kolumner/varv borde väl bara betyda att snurran får samma upplösning längst ut, som den får längst in. Problemet med glipan i "vertikalled" kvarstår ju. Eller tänker jag fel?
Jag orkar nog inte rita en fyrkant nu, eftersom det blir så jäkla jobbigt att överföra manuellt till koden. Men jag ska försöka fixa det i veckan.
"Ett tips till ledsnurrebyggare, för diskret överföring av elen, använd en videotrumma. Skicka in 5-12V på låt säga 50khz så borde det komma ut 5-12V 50khz där huvena sitter, bara att likrikta enl smps principen och vips.
Vet inte om det funkar men kanske kan va nått att testa."
Det där var också någonting som jag tänkte på första gången som jag såg ett ledsnurrsbygge. På detta sätt så kan man ju få en 100% totalt helt brusfri strömmatning till det hela, som inte låter mer än brummet som motorn ger ifrån sig då det inte är någon fysisk kontakt som släpar. Jag ser ialf ingen hinder till att det inte skulle kunna gå. Hade kanske tom gått att överföra seriell kod på något vis. Frekvensen kan man kanske sänka en del så att man kan använda vanliga dioder som likriktare. Det borde fungera även om ferriten är gjord för lite högre frekvenser.
Vet inte om det funkar men kanske kan va nått att testa."
Det där var också någonting som jag tänkte på första gången som jag såg ett ledsnurrsbygge. På detta sätt så kan man ju få en 100% totalt helt brusfri strömmatning till det hela, som inte låter mer än brummet som motorn ger ifrån sig då det inte är någon fysisk kontakt som släpar. Jag ser ialf ingen hinder till att det inte skulle kunna gå. Hade kanske tom gått att överföra seriell kod på något vis. Frekvensen kan man kanske sänka en del så att man kan använda vanliga dioder som likriktare. Det borde fungera även om ferriten är gjord för lite högre frekvenser.
Jag vet att en stor del av forumets befolkning , mig inkluderad har byggt ledsnurror. Det jag menade var att matseng också byggde en polär ledsnurra på en datorfläkt. Hittade länken, men tyvär så är bilderna döda.$tiff skrev:snyggt jobbat, jack!
>> LaRdA
Vem har inte gjort en LED-snurra här?![]()
Jag har gjort en enkel. Mullemeck har gjort en av de större, med integrerat pong!
http://www.elektronikforumet.com//forum ... 17655197a3
Kanske ska svara på några inlägg också:
Tekko/Henry: Ska kolla lite på det där, även om jag är ganska nöjd med släpkontakterna. Känns som hårdvaran skulle bli betydligt svårare också.
$tiff: Jo, det är en snygg effekt! Kan uppnå den nu genom att hålla fast snuran jättehårt så att den snurrar för snabbt
Ska fixa det i programmeringen senare.
zeus: Har funderat lite på det där.. Min borrmall på denna version var ett litet hål under första lysdioden, men det var fortfarande mycket svårt att passa in.
Är det någon som har ideer på hur man enkelt kan få fast kortet på en vanlig fläkt? Gör inget om det involverar svarvning osv, sånt löser sig. Vore även skitbra om lösningen involverade saker som är lätta att ta isär, dvs inte en tub superlim.
Här är förresten de andra på forumet som gjort snurror:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=5847 - Cenorpa
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=1814 - Mullemeck
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=3110 - Maze
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=4272 - Jack
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c.php?t=64 - EagleSpirit
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... .php?t=562 - Matseng
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=1502 - Mullemeck
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=3628 - Arrowfredde
EDIT: Om jag ändå ska göra om kortet till 32-bitars, så funderar jag på att fixa en lite snabbare PIC. Kanske inte är helt nödvändigt, men känns bättre ändå. Har sneglat lite på 16F622A, verkar kompatibel med 628An men kan köras i 40Mhz.
EDIT2: Någon som har tips på fler skojiga komponenter man kan sätta på snurran?
Jag har ju ändå rätt mycket plats över.. Funderar lite på en real-tidsklocka.. Men det är ju lite jobbigt, för då måste jag nästan ha ett backup-batteri också..
Tekko/Henry: Ska kolla lite på det där, även om jag är ganska nöjd med släpkontakterna. Känns som hårdvaran skulle bli betydligt svårare också.
$tiff: Jo, det är en snygg effekt! Kan uppnå den nu genom att hålla fast snuran jättehårt så att den snurrar för snabbt

zeus: Har funderat lite på det där.. Min borrmall på denna version var ett litet hål under första lysdioden, men det var fortfarande mycket svårt att passa in.
Är det någon som har ideer på hur man enkelt kan få fast kortet på en vanlig fläkt? Gör inget om det involverar svarvning osv, sånt löser sig. Vore även skitbra om lösningen involverade saker som är lätta att ta isär, dvs inte en tub superlim.
Här är förresten de andra på forumet som gjort snurror:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=5847 - Cenorpa
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=1814 - Mullemeck
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=3110 - Maze
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=4272 - Jack
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c.php?t=64 - EagleSpirit
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... .php?t=562 - Matseng
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=1502 - Mullemeck
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=3628 - Arrowfredde
EDIT: Om jag ändå ska göra om kortet till 32-bitars, så funderar jag på att fixa en lite snabbare PIC. Kanske inte är helt nödvändigt, men känns bättre ändå. Har sneglat lite på 16F622A, verkar kompatibel med 628An men kan köras i 40Mhz.
EDIT2: Någon som har tips på fler skojiga komponenter man kan sätta på snurran?

Sådär ja, nu börjar det lukta färdig-CADat om 32-bitsvarianten:

Satte dit två ytmonterade knappar också. Kan alltid vara bra till något
Jag tror inte att lysdioderna sitter för tätt. Jag testade att skriva ut mönstret och passa in dem och det verkar som om det funkar.
Ser ni nåt jag kan förbättre så får ni gärna säga till.

Satte dit två ytmonterade knappar också. Kan alltid vara bra till något

Jag tror inte att lysdioderna sitter för tätt. Jag testade att skriva ut mönstret och passa in dem och det verkar som om det funkar.
Ser ni nåt jag kan förbättre så får ni gärna säga till.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jack,
Förbered för att montera en platta/nav undertill, fästhål med 2-3 skruv på lämplig radie från centrum. Den plattan kan du ha fästanordningen till fläkten och du kan demontera kortet när du vill utan att riva ner fläkten. Även bra för framtiden om annat än fläkt som motor.
Placeringen av drivers på respektive sida om lysisarna för att optimera balanseringen skulle kanske vara på sin plats enligt mitt tycke.
Förbered för att montera en platta/nav undertill, fästhål med 2-3 skruv på lämplig radie från centrum. Den plattan kan du ha fästanordningen till fläkten och du kan demontera kortet när du vill utan att riva ner fläkten. Även bra för framtiden om annat än fläkt som motor.
Placeringen av drivers på respektive sida om lysisarna för att optimera balanseringen skulle kanske vara på sin plats enligt mitt tycke.
Tecno: Det är nåt sånt där jag har funderat på. Men hur skulle detta nav kunna se ut? Och hur skulle det kunna fästas på själva fläkten? Och framförallt, hur kan man tillverka det?
Det är ju bra om det sticker upp lite, som det gör nu, så att man får plats med kondingar under. För jag tror det blir svårt att hitta en vettig ytmonterad konding med rätt kapacitans.. Ser gärna att ni motbevisar mig
Förövrigt så har jag bestämt snurrans hastighet rätt så exakt nu. Gjorde ett skojigt program som räknade upp varje gång den passerade halleffektaren. Filmade och lät den räkna lite. Resultatet blev ganska exakt 40varv/sekund. Det vill säga runt 2400RPM.
Det är ju bra om det sticker upp lite, som det gör nu, så att man får plats med kondingar under. För jag tror det blir svårt att hitta en vettig ytmonterad konding med rätt kapacitans.. Ser gärna att ni motbevisar mig

Förövrigt så har jag bestämt snurrans hastighet rätt så exakt nu. Gjorde ett skojigt program som räknade upp varje gång den passerade halleffektaren. Filmade och lät den räkna lite. Resultatet blev ganska exakt 40varv/sekund. Det vill säga runt 2400RPM.