RGB led snurra i boll

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

RGB led snurra i boll

Inlägg av Cenorpa »

Får väl börja med att säga hej till allihopa här på forumet då jag är ny här.
Hoppas jag gör rätt med att lägga upp bilder osv, men ni får säga till om jag gör nått fel.

Mitt projekt som jag vill visa upp här är min RGB ledsnurra eller en sk Miraball eller Magicball.
Iden till projektet uppkom när jag såg en sådan display i en affär för ganska många år sedan men i år på min praoplats så lärde jag mig för första gången att programera picar så det var bara till att börja söka på internet efter information om själva displayen.

Det var då jag kom in till det här forumet och såg att andra hade byggt liknande saker förut så nu när projektet är någorlunda klart så vill bara lägga upp lite bilder på min variant här som kanske kan vara till inspiration för andras framtida byggen. :wink:

Här kommer lite bilder (hoppas jag)

Bild
Delarna provisoriskt hopsatta...

Bild
Färdigetsat kretskort.

Bild
Här testas de olika färgerna med RGB dioderna från Kjell.

Bild
Lite blåa streck :wink:

Bild
RGB!!!

Bild
HEJ

Det var lite bilder från mitt projekt, alla är välkommna med kommentarer och synpunkter.

Vill tillägga att bara en pic används (16f84) vilket gör att det finns begränsade med möjligheter men den kan visa 7 olika färger vilket jag tycker är ganska så bra för att vara så få komponenter.

Globen visar lite olika texter som jag programerat in och vissa visas men en annan färg när en program cykel har gått så efter att programmet gåtts igenom 7 ggr så är man tillbaka i ursprunsläget.

Det var lite information om min boll så nu är det eran tur att skriva lite ( om ni vill förstås)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Snyggt! Välkommen till forumet! En liten film kanske ... 8)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Kanske det, dock blir såna snurror inge bra på film men vi får se. En fråga direkt, hur lägger man upp en film vilket format är bäst?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Snyggt, men det verkar lite självplågeri att köra med en F84'a... :-)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Hur är det med balanseringen av den roterande delen och hur överför du spänning, släpringar ?
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Cenorpa skrev:Kanske det, dock blir såna snurror inge bra på film men vi får se. En fråga direkt, hur lägger man upp en film vilket format är bäst?
Schysst bygge!

Små korta filmer gör sig bäst i .WMV-format.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

16f84 är denn första kretsen som jag har hållt på med än men jag har ett par 87or liggandes som säkert vill bli använda nån gång. En av 87orna kommer från dig sodjan på tradera :D
Tack för era kommentarer hittils!
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Tekko skrev:Hur är det med balanseringen av den roterande delen och hur överför du spänning, släpringar ?
Balanseringen sköts av en motvikt i ca 2mm tjock metalplåt som sitter bak på fretskortet på den stora tomma kopparytan.
Strömförsörjningen går genom en vanlig tråd som ligger mot motorns metalhölje (GND) och en tråd direkt mot kretskortet.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Ok, tyvärr kommer det att slitas ut rätt så fort.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det där var riktigt snyggt, ingen bild på monteringen av själva lysdioderna?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Tekko skrev:Ok, tyvärr kommer det att slitas ut rätt så fort.
Du har säkert rätt, men när det väl blir utslitet så får jag komma på någon annan lösning, tex luftlindad trafo...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Mycket häftigt bygge. Är det ditt första PIC projekt?

Jag har länge velat bygga en RGB snurra men det har aldrig blivit av. Tycker att RGB dioderna är för dyra.

Antar att du bara kopplat RGB-dioderna direkt till PICen? Och kolumnen är 7 pixlar hög? Hur räcker 16F84ans pinnar till? Jag tycker det blir 7*3 = 21 lysdiodpinnar och en 16F84 har väl bara 13 I/Os? Är det någon krets som inte syns på bilderna?

Vilken hastighet kör du den i? Räcker 4Mhz eller måste du köra 20Mhz

Men iaf, mycket bra jobbat. Och en film skulle inte sitta fel.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Ja en film vill vi ha!! Helst inklusive uppstart och avstängning av bollen.
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Grymmt!!! 10/10 från logan!
Var fick du "bollen ifrån?"
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag skulle gärna lägga upp en film men problemet är att jag inte vet hur jag ska lägga upp den eller vart.
Tipsa gärna om någon gratis sida där man kan ladda upp filmer.
Globen var lite lurig att få tag på, först tänkte jag att man kanske kunde hitta nån billig utelampa med en glob på typ Rusta eller nått billigt ställe men kunde inte hitta nån.
Man vill ju göra det så billigt som möjligt, och det blir ju inte bättre av att många av ens grannar har fina utelampor med perfekta klot som man gärna skulle vilja ha :lol:

Men det löste sig då min pappa var på loppis och såg en perfekt glob som han då köpte.
Håll i er, den kostade hel 20kr!!!! :D
Skriv svar