RGB Ledsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Maze

RGB Ledsnurra

Inlägg av Maze »

Tänkte starta den här tråden för mitt nya projekt, en RGB ledsnurra. Efter att ha sett ett antal snurrbyggen här på forumet så började jag själv fundera på att byggen en och tyckte att en snurra som kan visa flera färger kunde vara en trevlig utmaning.

Målet med projektet är en snurra som kan rita bilder på 16x32 pixlar i flera färger. Dessa skall även kunna föras över från en dator när den snurrar.

För att få reda på vilka dioder och vilken typ av drivning som gav bäst resultat slänge jag först ihop en liten prototyp med bara en enda diod. Denna fick drivas av en PIC 16F84 som drev de tre färgerna med PWM för att rita upp en "regnbåge".

Testade först med en hålmonterad diod från LS Diodes men den hade för stor spridning mellan de tre färgerna i dioden för att kunna få tydliga pixlar. Sen hade den även för liten spridningsvinkel så man blev bländad när man kollade på snurran rakt framifrån.

Nästa diod som testades blev en ytmonterad RGB diod från Elfa. Med denna blev pixlarna mycket tydligare och just nu är "ledkortet" färdigbyggt.

Bild

Var först osäker på om det var möjligt att styra styrkan hos dioderna med PWM, men med hjälp av prototypen så kom jag fram till att en PIC hinner med att styra dioderna i 16 olika nivåer. Med 256 nivåer blev det långa sträck istället :?

Varje färg kommer att alltså kunna styras i 16 olika nivåer vilket kommer att ge 4096 färger. Detta kommer att skötas av två PIC 16F877 som driver 48 PWM kanaler.

Är inte helt säker på hur jag ska lösa ström och dataöverföringen än så styrkortet ligger just nu på planeringsstadiet.
Senast redigerad av Maze 1 december 2004, 10:42:53, redigerad totalt 1 gång.
evert2

Inlägg av evert2 »

Coolt!
Rollo

Inlägg av Rollo »

Cooolt! Kommer bli grymt!

Lycka till!
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

8) 8)

Jag är väldigt nyfiken på din pwm-rutin.
Lägg gärna upp program-koden när du har något som fungerar.

Det kanske är lite tidigt med frågor.. Men hur är arbetet fördelat mellan PIC:arna ?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kul projekt, hoppas du får det att funka bra !

Varför har du kopplat alla lysdioderna parallellt ? Hade det inte varit smidigare att koppla dem i en matris, så hade kretskortet kunnat bli lite mindre, lär ju bli lite luftmotstånd nu... :roll:

/Johan
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Detta ska bli kul att se färdigt!
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Förresten, köpte du lysdioderna hos elfa? Det blir ju 330kr plus moms där :shock:

/Johan
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Tänkte först driva en färg åt gången genom att koppla ihop katoderna för rött, grönt och blått i tre grupper och sen koppla anoderna på varje diod till var sin pinne. Skulle ju behövts mindre pinnar på PICen och ge smidigare kopplingar på kretskortet, men pixlarna blev rätt "tråkiga" jämfört med att driva alla tre färger samtidigt.

Därför kopplade jag istället alla katoderna för varje färg separat. Anoderna fick bli separata också mest för en enkel koppling på kretskortet och möjligheten att kunna driva dem som man vill. Inget kul att löda om dioder för 400 spänn om man vill ändra något :(

Tanken är att ena 16F877an ska driva de tre färgerna i de första åtta dioderna och den andra 16F877an de åtta resterande dioderna. Eftersom dessa PICar enbart ska sköta PWMandet så funderar jag på att ha en lite mindre PIC för datakommunikationen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Strömöverföring är lättast via släpkontakter. Det funkar fint om du har en fet buffert på surran. Data via släpkontakt är däremot inte rekommenderat.

Det går ju även att fixa tre kullager att överföra ström och data genom.

Jag har själv försökt överföra datan via radio till min ledsnurra jag knåpade ihop för ett år sedan. Lyckades dock inte med det :(
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Hittade en bild på från det inte alltför proffsiga "prototypbygget" där en enda lysdiod av de som fanns på Elfa ritar upp en rad med pixlar. Har just nu ingen bättre kamera än mobilen men sen när den riktiga snurran börjar lysa ska jag fösöka fixa lite bättre bilder.

Bild
Senast redigerad av Maze 1 december 2004, 10:43:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vackert!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

äntligen någon som testar.. vi har ju disskuterat det där en hel del hur man skulle kunna göra. Jag var väldigt osäker på om PWM skulle funka. Man har ju dessutom funderat en hel del på priset på en sån snurra... det kan inte bli billigt i slutänden.

det kommer bli grymt. lycka till
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

$tiff skrev:Jag har själv försökt överföra datan via radio till min ledsnurra jag knåpade ihop för ett år sedan. Lyckades dock inte med det :(
IR borde väl gå finfint (placera mottagaren i centrum av snurran riktad uppåt (eller nedåt, om man föredrar det), sedan placeras sändaren på lämpligt ställe (behövs naturligtvis sändare + mottagare om dubbelriktad kommunikation krävs)

I övrigt är jag i spänn förväntan på att se det färdiga resultatet :D
evert2

Inlägg av evert2 »

Xyzzy: Det borde ju funka förstås....bara det går att göra snyggt
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Hur går det igentligen?

Jag vill veta lite om detta pwm vad är det och hur funkar det??
Skriv svar