Målet med projektet är en snurra som kan rita bilder på 16x32 pixlar i flera färger. Dessa skall även kunna föras över från en dator när den snurrar.
För att få reda på vilka dioder och vilken typ av drivning som gav bäst resultat slänge jag först ihop en liten prototyp med bara en enda diod. Denna fick drivas av en PIC 16F84 som drev de tre färgerna med PWM för att rita upp en "regnbåge".
Testade först med en hålmonterad diod från LS Diodes men den hade för stor spridning mellan de tre färgerna i dioden för att kunna få tydliga pixlar. Sen hade den även för liten spridningsvinkel så man blev bländad när man kollade på snurran rakt framifrån.
Nästa diod som testades blev en ytmonterad RGB diod från Elfa. Med denna blev pixlarna mycket tydligare och just nu är "ledkortet" färdigbyggt.
Var först osäker på om det var möjligt att styra styrkan hos dioderna med PWM, men med hjälp av prototypen så kom jag fram till att en PIC hinner med att styra dioderna i 16 olika nivåer. Med 256 nivåer blev det långa sträck istället

Varje färg kommer att alltså kunna styras i 16 olika nivåer vilket kommer att ge 4096 färger. Detta kommer att skötas av två PIC 16F877 som driver 48 PWM kanaler.
Är inte helt säker på hur jag ska lösa ström och dataöverföringen än så styrkortet ligger just nu på planeringsstadiet.