LED Snurra [Bilder] [Filmer]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

LED Snurra [Bilder] [Filmer]

Inlägg av EagleSpirit »

kanske lite sent ute men jag fick nyligen en kamera och kunde därmed ta kort på min skapelse.

Det är en snurra med lysdioder och en PIC på och kan skriva text "i luften". Jag kan såklart skriva något annat men jag byggde den till julen och råkade skada programmeringsdelen i kretsen så jag kan inte programmera om den. Ska byta ut den någon gång när jag orkar.

Det är ett lite slarvigt bygge men jag ville bli klar till julafton :D

Här kommer lite bilder:
Bild

Bild

Bild

EDIT: Nu finns det två filmer också. Blev tvungen att göra två för kameran klarar bara att filma i 15 sekunder.

Film 1

Film 2



//EagleSpirit
Senast redigerad av EagleSpirit 8 januari 2009, 00:26:18, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

*applåderar!*

en eloge.. ngt av det coolaste på länge. Är det din idé?
Användarvisningsbild
Martin
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 maj 2003, 11:30:09
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Coolt!
Jag provade en rätt cool leksak på en mässa.
Det var ett "flygande tefat". 6dm i diameter, med 3 rotorer inuti själva tefatet. Utanpå satt det lysdioder. Så kunde man flyga omkring med det med en gamepad. Ascoolt var det o svårmanövrerat som 17.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Henrik skrev:*applåderar!*

en eloge.. ngt av det coolaste på länge. Är det din idé?
Nejnej, det finns många såna här. Klockor, spel, filmer och annat. Men min är lite annorlunda bara :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Coolers!
Klart vi vill ha mer info. Mycket mer info, scheman, byggbeskrivningar, tips och trix.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mej en sån där utan att den snurrar. Så när man bara tittar förbi lite snabbt så ser man texten.
pelle76
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:22:17
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av pelle76 »

Jäkligt häftig måste jag säga... Se till att den sitter fast ordentligt bara... :roll:
MaetZ
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 juni 2003, 15:35:32

Inlägg av MaetZ »

snyggt :) självklart vill man se scheman :)
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

Efter"lyser" ett schema jag med!

Kul grejj att bygga!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Källkoden hade inte varigt helt fel heller :)
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Mycket ballt. Såpass ballt att jag ska göra mig en egen =) .
Håller på att försöka göra en digital spektrum analysator, det blir nog ett lagom projekt att försöka få som "snurra" =)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Är det inte jobbigt att programera vad där ska stå?

man måste ju veta exakt var nånstans lysdioderna är och hur snabbt mojen snurrar.


Lite info om det å jag skulle bli glad.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Mullemeck: Nu har Jag inte byggt någon sådan, men en liknande display...
Tror inte det är så svårt, det borde bara vara att ändra fördröjningen mellan varje kolumn som ska visas. Antar att man bara testar sig fram tills man hittar en bra fördröjning.

Eaglespirit, har du något RS232-interface på den? Om du hade det skulle du ju enkelt kunna göra en spectrumanalysator till tex winamp.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Melker: Okej, jag är inte så haj på att programera än men jag fattade ungefär vad du menade.


Eaglespirit: Hur gör du med strömförsörjningen? Jag har byggt en fläckt med en lysdiod i ett av fläcktbladen men jag har problem med att strömförsörjningen ibland sviker.

Jag kör med en kopparfläta som släpar mot en metallbricka men kopparflätan slits ut med tiden, har du något annat?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

tyvärr har jag inte hunnit fixat ihop nåt schema. Det är lätt men jag orkar inte och har inte tid :(

men det finns inget rs232 interface på den för då måste man få över flera signaler på ett säkert sätt. Mitt sätt är inte säkert. Jag måste programmera den när den står still tyvärr.

att få in texten rätt var inte så svårt. Jag skapade en tabell och räknade ut vilka lysdioder som skulle lysa på en bestämd plats. Sedan satte jag en väntetid på några tusen instruktioner mellan varje kolumn. Jag satt och testade lite olika mängd pausinstruktioner. Man kan ju göra det lite automatiskt genom att låta den sänka mängden pausinstruktioner av sig självt och sedan visa reultatet på displayen, men det är jobbigt :D

strömmatningen är precis som din. Jag har två vanliga kablar som jag skalat och sedan tryckt upp mot kopparplattan (som är "delad"). Jag har också en stor konding på 1000µF för att klara av små "spänningsluckor".
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Hmm... Kollade på filmerna nu... Är det meningen att texten ska "rotera", är det inte häftigare om den bara står still?

Ang. RS232, så räcker det ju egentligen med en kabel +gemensam jord med datorn. Snurran behöver ju aldrig skicka något till datorn.

Ang. schema, så är det väl inte mycket svårare än att sätta 8LEDs till en av i/o-portarna (ev. strömförstärkning med transistorer) på PICen/AVRen och göra precis som Eaglespirit sagt med spänningsmatningen och trycka dit hela grejen på en motor av något slag, typ :)
Skriv svar