Har teknikutvecklingen avstannat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Har teknikutvecklingen avstannat?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag använder ofta Youtube, instagram, mm för att hita information, till exempel folk som scannat in gamla motorhandböcker och liknande som itne längre går att få tag på, men nog var det faktiskt trots allt så att kalle anka tidningarna sporrade till att bygga egna saker ocxh testa dem praktiskt medan ticktock, shorts, mm ofta är den enda informationskällan som barn och ungdomar använder idag när man påstår sig göra research.

Man hör ju i allafall på Youtube och liknande ständigt horder av dräglande snorungar som klagar över att deras dator/konsol inte klarar "modern grafik".
För ca 20 år sedan var man ju däremot imponerad av hur snyggt allt var på dåtidens konsoler jämfört med alla sunkiga PC spel som gick att köra på gamla datorer och konsolen kostade en spottstyver jämfört med ett bra grafikkort.

Idag är spel med enkel grafik helt enkelt inte längre roliga tycker jag, förr fanns det ju enkla spel som rymdes på en diskett och som man fortfarande letar fram nu +30 år senare, de tog några veckor eller månader att göra koden till om den som programmerade dem var duktig efter att konceptet var klart i skallen och man var klar med research (förarbetet var det som tog tid minns jag om spelet skulle bli bra... :) ), eller fick man göra dem mer som traditionella bordsrollspel, alternativt riktigt påkostade projekt som tog över tio år att göra, idag görs inte riktigt sådana spel (i allafall inte särskilt många) där man får tänka efter själv och man inte tröttnar på efter ett par rundor. Idag skall spelen stressas fram på kort tid och resultatet blir lidande.

Mobiltelefonen är ju mer som en skiftnyckel tycker jag, den är bra på många saker, GPS, flygfoton i realtid, mm är ju verkligen ovärderligt när man besöker andra städer och sådant och skall hitta något! Men den gör väldigt få jobb perfekt.
Joe

Inlägg av Joe »

AI som ersätter politiker skulle vara människans största framsteg på 2000-talet. Att beslut fattas på fakta istället för ideologi, känslor, ekonomiska "bidrag" etc.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Å andra sidan, att fatta beslut helt utan inslag av känslor lär knappast sluta särskilt väl för vissa.

Den mest ekonomiska lösningen på många problem kan ju exempelvis vara ättestupa, vilket kanske inte så många människor håller med om är den rätta lösningen. :)
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Skynet?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hawkeye skrev: 27 september 2024, 21:44:49 Det var svårt att hänga med för en del, tekniken gick så snabbt frammåt att många som inte hade något datorvana helt plötsligt hänvisades till att göra sina bankärenden på Internet, och upplevde stora svårigheter med detta.
Ok, du menade i så pass modern tid.
Jag tänkte mer på 70-talet.
Sedan kan man undra om det är önskvärt att utvecklingen går så fort framåt?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Gimbal skrev: 28 september 2024, 08:54:00 Du menar att "Allt som går att uppfinna är redan uppfunnet.”,
som generaldirektören för Patentverket i USA lär ha sagt för dryga 100 år sedan, (vilket dock bara ska vara en myt.)

Men NU är vi där.
Här har du ett liknande uttalande som inte är en myt :doh:
Nerre skrev: 7 december 2010, 09:08:03 Värt att notera är väl att typ 95% av alla "uppfinningar" redan är uppfunna eller är totalt meningslösa. Och av nån anledning så gör de flesta av de uppfinningarna av folk som inte har särskilt stor kompetens inom området de tänkt revolutionera...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Marta skrev: 28 september 2024, 07:25:01 AI är näppeligen intelligent, den är dum som en ko. Kan bara kräka upp sådant som redan finns. Saknar förmågan till nytänkande. Den kan givetvis göra som evolutionen, testa slumpmässigt, men vad skall pröva och välja ut det som blev bättre? Vad skulle konsekvenserna bli? Är nog mycket som skulle bli totalt fel innan det blev bättre.
Du vet nog inte vad AI är Marta.
När det kommer till LLM så stämmer ditt uttalande till stor del, men det får väl betraktas som "leksaks AI" med dagens mått mätt.
AI är inte en metod utan ett begrepp. Vad som är att betrakta som AI evolverar i sig med raketfart genom nya modeller.

Om du stannar upp att par sekunder och funderar på ex. de bildgenereringsprogram som vissa visat här på forumet så inser du direkt att "kräka upp sådant som finns" inte stämmer.
Då får man ändå anse även dessa algoritmer som "gammaldags" (dom förfinas givetvis) och "härmande" jämfört genarativ AI ex.

Du skall även ha i bakhuvudet att det du i dag ser på internet sannolikt ligger 2-4 år efter det som större stater har undanstoppat för våra ögon.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 28 september 2024, 15:41:18 Såklart man kan hitta enskilda engenskaper som är bättre, men i stort sett är en bensin eller dieselbil överlägsen en elbil på i princip allt. Det är en mer utvecklad bättre produkt med bättre infrastruktur helt enkelt, vilket inte är så konstigt.
Nja, där håller jag nog inte med (trots att alla tror att jag är elbilshatare).

Elbilen har bättre acceleration då elmotorn reagerar betydligt snabbare på pådrag än en bränslemotor, den har betydligt högre verkningsgrad, är troligen miljövänligare (på lång sikt). Som många brukar påpeka har den dessutom betydligt färre rörliga delar än en bränslebil.

Elbilens två främsta nackdelar är kortare räckvidd än de flesta bränslebilar och en hög tillverkningskostnad på batteriet. Sen om man tittar på marknaden idag så är ju variationen i utbudet rätt liten, men det har ju inte med elbilen i sig att göra. Samma sak med laddningsinfrastrukturen, den har inget i sig med elbilen att göra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: 29 september 2024, 10:04:50 Här har du ett liknande uttalande som inte är en myt :doh:
Nerre skrev: 7 december 2010, 09:08:03 Värt att notera är väl att typ 95% av alla "uppfinningar" redan är uppfunna eller är totalt meningslösa. Och av nån anledning så gör de flesta av de uppfinningarna av folk som inte har särskilt stor kompetens inom området de tänkt revolutionera...
Brutalt ryckt ur sammanhanget. Notera att jag skrev "uppfinningar" inom citationstecken och syftade till alla de personer som tror att de har "uppfunnit" nåt som ingen tänkt på förut.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Nerre skrev: 29 september 2024, 10:48:11
Glenn skrev: 28 september 2024, 15:41:18 Såklart man kan hitta enskilda engenskaper som är bättre, men i stort sett är en bensin eller dieselbil överlägsen en elbil på i princip allt. Det är en mer utvecklad bättre produkt med bättre infrastruktur helt enkelt, vilket inte är så konstigt.
Nja, där håller jag nog inte med (trots att alla tror att jag är elbilshatare).

Elbilen har bättre acceleration då elmotorn reagerar betydligt snabbare på pådrag än en bränslemotor, den har betydligt högre verkningsgrad, är troligen miljövänligare (på lång sikt). Som många brukar påpeka har den dessutom betydligt färre rörliga delar än en bränslebil.

Elbilens två främsta nackdelar är kortare räckvidd än de flesta bränslebilar och en hög tillverkningskostnad på batteriet. Sen om man tittar på marknaden idag så är ju variationen i utbudet rätt liten, men det har ju inte med elbilen i sig att göra. Samma sak med laddningsinfrastrukturen, den har inget i sig med elbilen att göra.
Det känns otroligt konstigt om vi skrotar förbränningsmotorn som nu är förfinad efter 150 år i drift. När man häller upp 1l diesel i ett kärl och sen tänker att den vätskan förflyttar fyra personer och en bil som väger 1,5 ton två mil. Då inser man hur fantastisk förbränningsmotorn är jämfört med elbilen.
Senast redigerad av thomas_gbg 29 september 2024, 13:33:50, redigerad totalt 2 gånger.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Joe skrev: 28 september 2024, 17:28:41 AI som ersätter politiker skulle vara människans största framsteg på 2000-talet. Att beslut fattas på fakta istället för ideologi, känslor, ekonomiska "bidrag" etc.
Det kommer att bli ett riktigt lyft att få rösta på datorer istället för politiker. Ett litet steg för politiken men ett jättekliv för demokratin. Kommer vi kanske att slippa val i demokratins tecken?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Förbränningsmotorn kommer nog att leva vidare, men bränslet kommer troligen allt mer att ersättas av bränsle tillverkat från andra råvaror.
Det går ju till exempel att odla växter på havets botten, men detta är ännu inte spå utvecklat. Men det används redan till exempel i Danmark men med naturlig återväxt av kelp som man sedan kan utvinna kemikalier ur som den extraherat och lagrat under sin livstid. Detta skulle troligen också vara möjligt att använda till exempel för råvaror till plast och biodiesel.
I framtiden kanske man även kan kanalisera ned solljus från rymden som i Eugen Semitjovs serieböcker (Eller SimCity), vem vet.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tänker på mitt eget beteende, då har nog teknikutvecklingen avstannat, med hjälp av EU-restriktioner och mördande reklam att allt nytt är fantastiskt och ett måste.
Själv köper jag en 2+1 laptop med pekskärm, tangentbord samt med Windows och SSD, för sådana går knappat att köpa. Allt skall ligga i molnet och det skall vara Chromebook osv.

Själv köper jag en ny bensindriven bil, för att de går så fint och snålt, vill ej ha dubbla drivlinor med el+ICE-motor. Svårlagade, komplicerade, dyra i service. Min bil kan jag fortfarande serva, byta bromsar m.m.

Själv köper jag en dammsugare med rejäl effekt, innan EU beslutade att effekten skulle strypas till max 1600W. Jag kan själv välja hur mycket sugeffekt jag behöver via ett vred.

Själv köper jag en äkta, relativt billig videokamera med inbyggd stabiliserande gyro m.m. och äkta zoom via linser. Väger mindre än en smartphone. Alla andra tar upp sin mobiltelefon och skakar runt.

Själv köper jag en bergvärmepump, fastän det finns en nyare modell, för att programvaran och justermöjligheterna finns fortfarande i åtkomliga parametrar.

Själv köper jag en relativt vanlig spis, när man läser här hur elektroniken spökar på induktionshällarna.

Själv tyckte jag att min gamla Nokia E72 telefon med ett litet komplett tangentbord med riktiga knappar var bättre än dagens, den var dessutom mindre än våra moderna smartphone och batteribyte var en baggis. (Men programvaran var ej bra).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vänta nu, finns det en gräns på effekt på dammsugare?

I så fall, vad beror den på? Är det för att minska brandrisk i dåliga elinstallationer? Eller är det för att inte låta USA känna sig efterblivna med sina 15A/120V max i vägguttagen?

==============

Angående elbil osv:
Detta är ju inte en elbilstråd, men det jag menar med att vara bra ur olika aspekter är ju såklart att det beror på användningsområde. För den som t.ex. pendlar eller liknande inom räckvidden som elbilen har, och som kanske har gott om solpaneler, så är det ju överlägset en förbränningsmotorbil. Ska man göra roadtrip från Sverige till Portugal eller Grekland så är förbränningsmotor såklart bättre.

Angående byta lager i motorer osv så finns det ju en allmän marknad för att i industriell skala renovera bildelar. Det är väl mest typ bromsok och liknande som renoveras, men ändå.

Likaså så lär det väl finnas verkstäder som renoverar startmotorer och liknande som torde kunna renovera motorer till elbilar.

En utveckling jag verkligen önskar, som vi nog inte lär se på länge, är standardiserade batteripack för elbilar. Absolut bäst vore om man kunde hyra batteripack från nån kedja, motsvarande bensinmackar, och bara byta batteripack istället för att ladda bilen medan man gör långresor. Logistiken för att automatiserat flytta runt saker med liknande form och vikt som elbilsbatterier finns redan i automatiska lagersystem; att lägga till laddning av batterier och kanske separata brandceller och rent av möjlighet att "skjuta ut" brinnande batterier borde inte vara särdeles svårt att ordna.

Ur en annan aspekt så kan man komma väldigt långt med en elbil utan att ladda. Man kan t.ex. åka från Hamburg eller Berlin till t.ex. sydöstra Frankrike, nära Spanien vid Medelhavet, eller platser i norra Italien, eller till Slovenien, med motsvarande några kilometers körning på ens batteri. Färden drivs elektriskt direkt med kontaktledning och kan matas t.ex. från vattenkraft, sol, vind och/eller kärnkraft. Allt detta medan man kan göra annat, t.ex. sova, äta eller vad man nu vill.

https://www.autoreisezug-planer.de/liniennetz.htm

Jag tror seriöst att biltåg kommer återkomma i framtiden. Men också så tror jag att folk kommer vänja sig vid att längre resor är något man gör när man är i en ålder och i en livssituation där man inte behöver släpa på massor av saker. Med andra ord, när man skaffar småbarn så får man väl stå ut med att vara hemma mesta tiden under ett decennium eller liknande.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Effektgränsen på dammsugare gäller bara motorns elförbrukning, det är för att inte gynna skräpmaskiner som kompenserar för dålig verkningsgrad med högre effekt. Valfri modern dammsugare inom kraven har alldeles utmärkt sugeffekt.
Skriv svar