Har teknikutvecklingen avstannat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted

Re: Har teknikutvecklingen avstannat?

Inlägg av svanted »

ang AI, vår intuition bygger på erfarenheterna vi haft, det är vår hjärnas absoluta styrka och en parallelprocessering av allt vi upplevt som resulterar i en magkänsla av vad som är rätt eller fel.
det är verklig AI, en virtuell "AI" s data är ju vad som ngn skrivit in på internet inget annat,
alltså är den bara en smart sökmotor av internet..
den kan itne skaffa sig egna erfarenheter,
typ -Om jag gör så här vad händer då?
men den är helt oslagbar att använda vid programmering,
istf att leta i lib manualer ber man om en exempelkod som man vara klipper ut och testar
det har jag använt många gånger men
man måste se det som exempel, mycket kod man får fungerar inte av helt banala orsaker.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Du menar att "Allt som går att uppfinna är redan uppfunnet.”,
som generaldirektören för Patentverket i USA lär ha sagt för dryga 100 år sedan, (vilket dock bara ska vara en myt.)

Men NU är vi där.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag ser massor av nya saker, nya tillämpningar

teknikutvecklingen kommer i språng
som när man gick från dumtelefon till smart telefon
i början var utvecklingen på smartelefonerna stor, nu börjar det sakta ner ordentligt

tills nästa tekniksprång hittar en öppning för nya tillämpningar
så mobiltelefonutvecklingen är, tja stagnerad

internet, börjar sakta stagnera, när man har den hastighet man kan och behöver använda

det blir svårare och svårare att nå nya tekniksprång, kräver mer arbete, oftast i större grupper
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Internet börjar även somna in, då tänker jag på användningen med forum. Detta forum är mycket aktivt, det är mycket trevligt och ett undantag. som motsats kan jag säga att andra specialforum somnat in.

Jag är med på några andra, och kan nämna ett, ett BMW forum där jag är intresserad av en specifik äldre bilmodell. Där fanns enormt med information och teknisk hjälp, precis som här. Men endast 10 trådar har startats på sista året! Gäller även en andra forum som jag följer. De verkar somna in. Varför? Klarar människor bara av att öppna appar, eller vad har hänt.
Följer även forum för värmepumpar, där jag tror att flera medlemmar här är med. Det kommer knappt upp några frågor och det går flera dagar mellan varje fråga. För bara ett par år sedan var det flera nya funderingar varje dag.

Visst finns det forum på Facebook, men dessa (när det gäller bilar) blir mer hur fina fälgar jag har eller annat bling, inte att motorn exempelvis rusar efter start eller hur jag byter vevhusventilation.
Vad pågår, varför. Skall jag köpa nytt så fort det krånglar, skall jag anlita tekniker eller tror man att allt fixas med appar. Har folk blivit trötta på teknik och att förstå teknik.
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

Gimbal skrev: 28 september 2024, 08:54:00 Du menar att "Allt som går att uppfinna är redan uppfunnet.”,
som generaldirektören för Patentverket i USA lär ha sagt för dryga 100 år sedan, (vilket dock bara ska vara en myt.)

Men NU är vi där.
Det är just det här som fick mig att ställa frågan, jag kom själv att tänka på citatet när jag reflerkterade över detta. Det hade varit väldigt märkligt om vi stagnerade nu. Men när jag ser mig omkring, och hur mitt liv har ändrats så ser jag väldigt stora förändringar från 1995-2010, men nästan inga från 2010-2024. Det är bara en observation från en helt vanlig person, som inte arbetar inom teknik eller IT.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Smartphones, AI, elbilar och vindkraft.

Bara för att ta några exempel.

svanted

Inlägg av svanted »

på tal om internet...
vi måste åtgärda det...
ALLA som man gör på internet måste respektive ta personligt ansvar för...
precis som irl...
internet är fantastiskt, alla kan kommunicera med alla och utbyta information...
men vi kan inte ha en imaginär värld där kriminaliteten flödar fritt...
sen är det en stötesten hur det ska ske...
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

pi314 skrev: 28 september 2024, 11:37:00 Smartphones, AI, elbilar och vindkraft.

Bara för att ta några exempel.

Elbilar har en ganska lång historia, på mitt jobb hade vi ett par elbilar i början på 00-talet(och tesla tillverkades redan 2008), och vindkraftverken där jag bor har stått där sedan början av 90-talet. Sedan Iphone 4 kom 2010 har det inte varit jättemycket stora förändringar på den fronten.

AI, eller chatt-bottarna, har definitivt kommit efter 2010 däremot!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev: 28 september 2024, 07:54:28
Det som gått snabbt är ju det här med elektronik och kommunikation, på andra områden har det väl inte alls gått lika snabbt de senaste hundra åren? Visst, elbilarna har kommit, men otto-motorerna har mest förfinats lite, inga stora revolutioner där.
Elbilen är ungefär lika gammal som bilen i sej, däremot har ju batteritekniken tagit ett språng vilket tillslut gjort elbilar användbara, även om dom inte är lika bra som bränsledrivna bilar än.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Håller med Hawkeye, de uppradade uppfinningarna ha funnits länge. När jag åkte i Kaliforniens inland i början på 90-talet fanns det skogar av vindkraftverk. Jag kan faktiskt inte komma på någon större uppfinning sedan 2010, endast förfining. Ofta grundar den sig på billigare bättre batterier. Elbilar, vi har haft både etanolbilar och gasbilar som var framtidshoppet. Nu är det elbilen.

Det som skrämmer mig är att vi har en generation som inte bryr sig. Man, oavsett ålder, sitter och petar på mobilskärmar för att öppna appar och se TikTok. Detta är ingen utveckling. Det är en tillbakagång!
Man accepterar att man inte kan göra några större jobb, för man äger inte ens en laptop eller dator. Man läser någon kortvariant av tidningsartikel som passar smartphonen. Man kan snart inte köpa en dator med Windows. Det skall vara en förenklad Chromebook.

Man deltar på sin höjd på någon platform typ X, med korta inlägg och likes. Att sitta och skriva långa inlägg som detta klarar man inte av med den lilla skärmen med hjälp av två tummar.
Som sagt, jag kan inte komma på någon större utveckling på senare år. Endast finslipning.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Apropå elbilar får jag väl tjata om den här:

Sveriges första brandbil.
https://eskilskallan.eskilstuna.se/items/show/75670
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är ju f.ö lite samma sak med kultur, det väller fram filmer som bara är remakes eller reboots av gamla befintliga filmer, booring.. musik.. det göras massor av covers på gamla låtar där med.

Jag tror lite av problemet är att allt, inkl information, är så lättillgängligt idag, det dämpar sökandet och experimenterandet som är starten till innovationer.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Datorexperten Cuthbert Hurd – som Watson Jr. själv hade tagit med sig till IBM – menade att det bara fanns 30 kunder i världen för företagets maskiner.
Edit: Lite fel fick han. :D
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

I trådstarten skrivs det om teknikutveckling.
Uppfinningar är något annat.

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

När det gäller persondatorer så tycker jag att den har planat av mer än man kunde förvänta sig i allafall sett till den spridning högprestanda maskiner borde ha hos allmänheten idag.
Skriv svar