Vänta nu, finns det en gräns på effekt på dammsugare?
I så fall, vad beror den på? Är det för att minska brandrisk i dåliga elinstallationer? Eller är det för att inte låta USA känna sig efterblivna med sina 15A/120V max i vägguttagen?
==============
Angående elbil osv:
Detta är ju inte en elbilstråd, men det jag menar med att vara bra ur olika aspekter är ju såklart att det beror på användningsområde. För den som t.ex. pendlar eller liknande inom räckvidden som elbilen har, och som kanske har gott om solpaneler, så är det ju överlägset en förbränningsmotorbil. Ska man göra roadtrip från Sverige till Portugal eller Grekland så är förbränningsmotor såklart bättre.
Angående byta lager i motorer osv så finns det ju en allmän marknad för att i industriell skala renovera bildelar. Det är väl mest typ bromsok och liknande som renoveras, men ändå.
Likaså så lär det väl finnas verkstäder som renoverar startmotorer och liknande som torde kunna renovera motorer till elbilar.
En utveckling jag verkligen önskar, som vi nog inte lär se på länge, är standardiserade batteripack för elbilar. Absolut bäst vore om man kunde hyra batteripack från nån kedja, motsvarande bensinmackar, och bara byta batteripack istället för att ladda bilen medan man gör långresor. Logistiken för att automatiserat flytta runt saker med liknande form och vikt som elbilsbatterier finns redan i automatiska lagersystem; att lägga till laddning av batterier och kanske separata brandceller och rent av möjlighet att "skjuta ut" brinnande batterier borde inte vara särdeles svårt att ordna.
Ur en annan aspekt så kan man komma väldigt långt med en elbil utan att ladda. Man kan t.ex. åka från Hamburg eller Berlin till t.ex. sydöstra Frankrike, nära Spanien vid Medelhavet, eller platser i norra Italien, eller till Slovenien, med motsvarande några kilometers körning på ens batteri. Färden drivs elektriskt direkt med kontaktledning och kan matas t.ex. från vattenkraft, sol, vind och/eller kärnkraft. Allt detta medan man kan göra annat, t.ex. sova, äta eller vad man nu vill.
https://www.autoreisezug-planer.de/liniennetz.htm
Jag tror seriöst att biltåg kommer återkomma i framtiden. Men också så tror jag att folk kommer vänja sig vid att längre resor är något man gör när man är i en ålder och i en livssituation där man inte behöver släpa på massor av saker. Med andra ord, när man skaffar småbarn så får man väl stå ut med att vara hemma mesta tiden under ett decennium eller liknande.