Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

mrfrenzy skrev: 14 mars 2025, 09:57:12 Wago 221 klarar 20A om den är korrekt monterad med rätt area på kabel.
Vad är det för säkring och kabelarea?

Om fläkten "drar stora mängder ström" så ska ju säkringen lösa ut långt innan något börjar brinna.
Tror fläktens säkring är 30A för maxfart så wagokopplingen ger upp innan säkringen låter det som. Jag tänker om den blivit lös eller nåt så blir väl värmeutvecklingen ganska kraftig. Den satt ju i flera månader utan problem, sen hände det plötsligt en dag. Knäskyddet har varit borta så kanske nån passagerare kommit åt med fötterna.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

När jag bytte till sommarringar märkte jag att damasken till den yttre drivknuten så var helt av på höger sida. Planen är att byta bara damasken och rengöra knuten.

Jag tog ut axeln och skulle plocka av drivknuten men låsringen hade gått av, så den kunde inte expanderas längre. Shit...

Bild

Bild

Men med hjälp av några plockverktyg lyckades jag bända ut det som var kvar av ringen och fick tag i den med en tång.

Bild

Sen fick jag det sista med draghammare, bästa verktyget jag tillverkat.
Bild

Delarna börjar rengöras
Bild

Men det ser inte bra ut. Men shit det är vad jag har så jag monterar ihop det igen.
Bild

Resten av drivaxeln är rengjord också, ytrost och sånt på axeln.
Bild

Bild

Nu är drivaxeln ihop och målad också med tröskelskyddsmassa.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tips/varning:
Sorry om jag är Captain Obvious, men ifall du vill byta axeln, eller skaffa delar till den, så är det viktigt att veta att det finns flera olika axlar. Tror det endast är motoreffekt som styr vilken axel bilen har, men det kan finnas fler detaljer. Infon finns som vanligt i reservdelskatalogen (på gcp.se). För de starkare motorerna så är det en bult istället för mutter som håller axeln från utsidan.

Annan varning för vem som kan tänkas läsa denna tråd i framtiden: Åtminstone drivaxlarna för de större motorerna har inget som håller ihop den inre knuten, förutom damasken, när axeln inte är monterad på bilen. Det finns alltså risk att dra isär den så att delar trillar loss och åker runt huller om buller i den inre damasken.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det var jag medveten om och var t.om. paranoid om, låter lite som en dum design personligen.

Klämmorna i kittet till damasken var ganska dåliga personligen, för små för att passa. Man ska få dom att haka i och sen använda ett verktyg, som jag köpte för ändamålet, för att spänna dom. Köpte det helt i onödan och fick använda slangklämmor, tur jag hade passande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har bytt inre damasken två gånger på axeltypen för de starkare motorerna. Vad jag minns så köpte jag också verktyget för klämman och konstaterade att verktyget var rätt värdelöst. Typ enormt stor polygrip runt hela klämman eller vad jag nu använde funkade bättre. Det är dock 5+ år sen jag höll på med detta sist, så det är stor chans att jag glömt detaljer.

Jag köpte damasken hos Volvo, över disk här i Sverige, båda gångerna och vad jag minns så var det ungefär samma pris som att beställa från tredjepartsleverantörerna.

Vet inte hur länge de har delarna i lager, men tack vare att C70 gen 1 såldes ända till och med 2005 så fanns nog alla delar som är gemensamma i lager rätt länge. Sen kan det väl mycket väl tänkas att damasken och andra delar är samma som på nyare modeller. Vet inte om det går att få tag på reservdelskatalog för de nyare bilarna (har inte kollat vad gcp har sen länge).
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Plockade bort centerkonsolen från 850:n idag också.

Sprickor finns det här som där
Bild

Biten som håller fast armstödet har gått av och försökts repareras tidigare.
Bild

Här är det riktigt hemskt då tidigare ägare försökt limma fast läderdamasken till växelspaken.
Bild

Efter jag petat bort limmet ser det bättre ut. Tror den ska gå att rädda den här centerkonsolen.
Bild

Lappar sprickorna med epoxi
Bild

Den här sprickan är svårt att se. Den här sprickan där framme vill jag limma med metall-epoxi och en bit plattjärn på undersidan som stöder upp hela grejen. Har nåt som heter Devcon som blir väldigt starkt då det härdat.

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Endast elhiss på framdörrarna, men sätesvärme i baksätet? :o
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja det var en lite udda kombo tyckte jag också. Den hade gärna fått ha elhissar där bak. Det skulle varit trevligt men jag tänker enda realistiska sättet är då att byta båda dörrarna så det blir nog inget av. En sak jag verkligen vill ha är farthållare, det prioriterar jag högre.

När jag har ut centerkonsolen vill jag också installera USB uttag där bak.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Snygga reparationer! Blir nog riktigt bra det där :D

Tycker ju att skruven där som hjälper till att hålla ner plasten är ju... extremt sexig :D Vad är det för storlek på den?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja du den kan nog vara dryga 40mm i diameter, inte säker. Jag plockade på mig 20-30kg rostfria bultar i liknande storlekar från en skrot för några år sen. Kommit till nytta som svarvämnen för det mesta.

e: Här är en bild från skroten där jag hittade de:
Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Där såg ju inte skruvarna så stora ut :P Men fick du med dig alla de skruvarna på bilden? I sådant fall är det ju ett kap, superfräscha och har ju kommit till användning, så det är ju perfekt :D

Jag har blivit förtjust i såna här riktigt stora, men ändå "privatperson"-möjliga verktyg och sådant.. Visst, går man på stora traktorer och sådant så finns ju ännu större, men det "största" som privatpersoner kan tänkas komma i kontakt med..

Typ största skiftnycklarna och blocknycklar på Biltema, enorma skruvar och liknande.. Jag vet inte vad det är, men de är häftiga :D

Blir det förresten någon målning av plasten? Inte direkt så att det kanske behövs, men jag tittar på M539 Restorations på Youtube https://www.youtube.com/@M539Restorations och han gör alla möjliga renoveringar. En video för tre år sedan renoverade han plast i interiören och strippade av den mjuka.. ja, beläggningen? som ska vara på knapparna men som var repig och plasten under syntes igenom. Sen målade han på ny sån beläggning, eller vad jag tror kanske bara samma färg, men inte själva "soft-touch" beläggningen..

Mest därför jag undrar om du kommer måla något, det är ju en helt annan interiör visserligen. Jag har funderat på att göra det, men behöver hitta rätt färg för vår S60 och V70 för att måla radio och klimat vreden.. Så det har inte blivit av än, men jag skulle vilja :D
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nä jag köpte inte hela lådan, den var säkert flera hundra kilo i den, jag plockade ut det jag tyckte jag kunde ha nytta av i framtiden.

Har inte ens vetat om man kunde måla knapparna, men alla knappar på denna bil tycker jag ser ut att vara i helt bra skick. Kanske det är något med nyare varianter av knappar som inte åldras lika bra?
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Ja, flertalet knappar och reglage på S/V70 av första generationen som är i en modernare design jämfört med 850 har en gummiliknande finish som åldras dåligt. De verkar ogilla minsta tendens till oljighet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DennisCA skrev: 2 juni 2025, 06:23:52 Ja det var en lite udda kombo tyckte jag också. Den hade gärna fått ha elhissar där bak. Det skulle varit trevligt men jag tänker enda realistiska sättet är då att byta båda dörrarna så det blir nog inget av. En sak jag verkligen vill ha är farthållare, det prioriterar jag högre.

När jag har ut centerkonsolen vill jag också installera USB uttag där bak.
Det här är rådet du inte vill ha, men: Eftersom du verkar vara händig och ha ork och tid och lust att meka med bilarna, så skulle jag seriöst rekommendera att du överväger att köpa en krockad/sönderrostad S70/V70 99-00 med drive-by-wire ifall du vill ha farthållare. Vet inte om man kan flytta över endast elektroniken osv, eller om vevaxeln och/eller kamaxlarna ger signaler via givarna som inte är kompatibla mellan motortyperna.

Visst, farthållaren på de äldre som inte har drive-by-wire fungerar, men den känns som något som gjort en tidsresa från stenåldern. Seg på att reagera, svår att ställa in exakt rätt hastighet utan att fippla med den en massa osv, och som bonus så mäter den inte motorvarvtalet så ifall man glömt att den inte stängs av automatiskt så maxvarvar den motorn om man trycker ner kopplingen :o

Dvs den är bra om man åker 5 mil eller liknande, men usel om man åker 5km. Omvänt så den i bilarna med drive-by-wire är så bra att jag använder den nästan alltid, typ perfekt i t.ex. stadskörning i 30-zoner att bara ställa på 30 och kunna lägga 100% fokus på att titta ut och inte offra uppmärksamhet på att snegla på hastighetsmätaren då och då.

Om du är en rimlig person och inte tycker det är värt att byta motor, hela elsystemet och antagligen mätartavlan för att få farthållare, så skulle jag nog rekommendera nån eftermarknadsgrej. Eller ifall du monterar en Volvo original så sätt en extra brytare på kopplingspedalen som bryter farthållaren på samma sätt som brytare på bromspedalen.

Sidospår: Jag har funderat på en budgetgrej för bilar som inte har farthållare: Elektronik som känner av hastigheten (eller i värsta fall motorvarvet på bilar utan elektronisk hastighetssignal, dvs bilar före ABS-bromsar, och då förutsätter att man har en specifik växel vald eller så sätter man antingen givare på växelspakens läge eller omkopplare för att matcha vald växel), och tvåfärgad LED som lyser grönt om sista siffran i hastigheten är 6-9, gult om sista siffran är 0, rött om sista siffran är 1-3, och så sakta gradvis övergår mellan rött och grönt mellan 4-6. På så vis så ser man färgen i ögonvrån och om man håller sig på "gul" så vet man att man håller sig på exakt önskad hastighet.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag är ju helt nöjd med den gamla typen av farthållare som även finns på min saab och har lärt mig hur den funkar. Säker samma gammaldags teknik i en original volvo. Men de kan bli svåra att få tag i. Nån eftermarknadsgrej kan det nog bli fråga om.

Farthållare är dock en saak som kommer efter allt annat blivit fixat som är sönder eller slitet. Rost t.ex. AC ska också fixas före.
Skriv svar