Tror fläktens säkring är 30A för maxfart så wagokopplingen ger upp innan säkringen låter det som. Jag tänker om den blivit lös eller nåt så blir väl värmeutvecklingen ganska kraftig. Den satt ju i flera månader utan problem, sen hände det plötsligt en dag. Knäskyddet har varit borta så kanske nån passagerare kommit åt med fötterna.
Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
När jag bytte till sommarringar märkte jag att damasken till den yttre drivknuten så var helt av på höger sida. Planen är att byta bara damasken och rengöra knuten.
Jag tog ut axeln och skulle plocka av drivknuten men låsringen hade gått av, så den kunde inte expanderas längre. Shit...


Men med hjälp av några plockverktyg lyckades jag bända ut det som var kvar av ringen och fick tag i den med en tång.

Sen fick jag det sista med draghammare, bästa verktyget jag tillverkat.

Delarna börjar rengöras

Men det ser inte bra ut. Men shit det är vad jag har så jag monterar ihop det igen.

Resten av drivaxeln är rengjord också, ytrost och sånt på axeln.


Nu är drivaxeln ihop och målad också med tröskelskyddsmassa.


Jag tog ut axeln och skulle plocka av drivknuten men låsringen hade gått av, så den kunde inte expanderas längre. Shit...


Men med hjälp av några plockverktyg lyckades jag bända ut det som var kvar av ringen och fick tag i den med en tång.

Sen fick jag det sista med draghammare, bästa verktyget jag tillverkat.

Delarna börjar rengöras

Men det ser inte bra ut. Men shit det är vad jag har så jag monterar ihop det igen.

Resten av drivaxeln är rengjord också, ytrost och sånt på axeln.


Nu är drivaxeln ihop och målad också med tröskelskyddsmassa.


Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Tips/varning:
Sorry om jag är Captain Obvious, men ifall du vill byta axeln, eller skaffa delar till den, så är det viktigt att veta att det finns flera olika axlar. Tror det endast är motoreffekt som styr vilken axel bilen har, men det kan finnas fler detaljer. Infon finns som vanligt i reservdelskatalogen (på gcp.se). För de starkare motorerna så är det en bult istället för mutter som håller axeln från utsidan.
Annan varning för vem som kan tänkas läsa denna tråd i framtiden: Åtminstone drivaxlarna för de större motorerna har inget som håller ihop den inre knuten, förutom damasken, när axeln inte är monterad på bilen. Det finns alltså risk att dra isär den så att delar trillar loss och åker runt huller om buller i den inre damasken.
Sorry om jag är Captain Obvious, men ifall du vill byta axeln, eller skaffa delar till den, så är det viktigt att veta att det finns flera olika axlar. Tror det endast är motoreffekt som styr vilken axel bilen har, men det kan finnas fler detaljer. Infon finns som vanligt i reservdelskatalogen (på gcp.se). För de starkare motorerna så är det en bult istället för mutter som håller axeln från utsidan.
Annan varning för vem som kan tänkas läsa denna tråd i framtiden: Åtminstone drivaxlarna för de större motorerna har inget som håller ihop den inre knuten, förutom damasken, när axeln inte är monterad på bilen. Det finns alltså risk att dra isär den så att delar trillar loss och åker runt huller om buller i den inre damasken.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Det var jag medveten om och var t.om. paranoid om, låter lite som en dum design personligen.
Klämmorna i kittet till damasken var ganska dåliga personligen, för små för att passa. Man ska få dom att haka i och sen använda ett verktyg, som jag köpte för ändamålet, för att spänna dom. Köpte det helt i onödan och fick använda slangklämmor, tur jag hade passande.
Klämmorna i kittet till damasken var ganska dåliga personligen, för små för att passa. Man ska få dom att haka i och sen använda ett verktyg, som jag köpte för ändamålet, för att spänna dom. Köpte det helt i onödan och fick använda slangklämmor, tur jag hade passande.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag har bytt inre damasken två gånger på axeltypen för de starkare motorerna. Vad jag minns så köpte jag också verktyget för klämman och konstaterade att verktyget var rätt värdelöst. Typ enormt stor polygrip runt hela klämman eller vad jag nu använde funkade bättre. Det är dock 5+ år sen jag höll på med detta sist, så det är stor chans att jag glömt detaljer.
Jag köpte damasken hos Volvo, över disk här i Sverige, båda gångerna och vad jag minns så var det ungefär samma pris som att beställa från tredjepartsleverantörerna.
Vet inte hur länge de har delarna i lager, men tack vare att C70 gen 1 såldes ända till och med 2005 så fanns nog alla delar som är gemensamma i lager rätt länge. Sen kan det väl mycket väl tänkas att damasken och andra delar är samma som på nyare modeller. Vet inte om det går att få tag på reservdelskatalog för de nyare bilarna (har inte kollat vad gcp har sen länge).
Jag köpte damasken hos Volvo, över disk här i Sverige, båda gångerna och vad jag minns så var det ungefär samma pris som att beställa från tredjepartsleverantörerna.
Vet inte hur länge de har delarna i lager, men tack vare att C70 gen 1 såldes ända till och med 2005 så fanns nog alla delar som är gemensamma i lager rätt länge. Sen kan det väl mycket väl tänkas att damasken och andra delar är samma som på nyare modeller. Vet inte om det går att få tag på reservdelskatalog för de nyare bilarna (har inte kollat vad gcp har sen länge).