Volvo 850 från 1996 (reggad sena 96, VIN koden säger det är årsmodell -97), medkörd 22,000 mil, 2.5 liters 20V motor på 170hk. Ingen turbo.
Vid första åsynen ser den bra ut men den har en hel lista med saker som behöver åtgärdas.
-Rost framskärm
-Rost baklucka
-Fläkthastigheten funkar inte på 4an, jag tror inte den funkar som den ska genom hela registret.
-Avgasröret läcker bakom katten ungefär.
-Fjärrlåset och centrallåset funkar ej
-Förra ägaren satte för stora däck på 225/55 när det ska vara 205/55 på 16" fälgar.
-Tror sommardäcken behöver balanseras och framvagnsinställning måste göras
-Vinterdäcken är 185/65 R15, har fyra nästan nya 195/65 R15 vinterdäck till övers som också borde passa. Plåtfälgarna såg jäkliga ut men har original navkapslar.
-Serviceboken borttappad så oklart när kamremmen bytts, det är prio 1 på denna bil således.
Gjorde en kontroll på bilens historia och den har haft en ägare 1996-2019, en till 2019-2024 och mellan bytena har den hoppat mellan flera affärer tills denna gubbe jag köpte den av som är en privatperson som säljer och fixar bilar. Kändes som lite red flag men jag blev begeistrad av bilens färg... Det är nog färgen som gjorde jag köpte bilen... Jag tycker den är blå, min vissa säger grön.

Insidan är helt OK

Skada under framljuset

Bakluckan är rostig

Den här listen tog jag bort och det visade sig ha mera rost under.

Framskärmen också, dessa lär rosta inifrån ut. Det kanske är bäst att byta mot nytt men vill prova fixa och applicera de lärdomar jag plockat åt mig från Mr. Fitzees videor. Framskärmen lär vara lätt att plocka av så jag kan inspektera och reparera den samt rostskydda den rejält.

Och efter jag köpt bilen hittade jag följande skada som reparerats sisådär...

Diverse detaljer som lossar och behöver målas om

Och såklart när man jobbat på bilen måste man alltid, alltid kolla igenom den innan man stänger dörrarna och går bort...