Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Provade biltemas "keramiska" shampo idag, det började ju se bättre ut åtminstone. Den verkar ha mera gläns än vanligt nu.

Bild

Bild

Bild

Och kollar lite på rosten som bilen har. Tanken är att ställa av bilen mot våren och använda sommarhalvåret för att jobba på den.

Framskärmen vänster sida
Bild

Hundbenet höger sida, vänster behöver lite arbete också men det ser annars bättre ut.
Bild

Framskärm höger sida
Bild

Och ja bakluckan är i dåligt skick också. Osäker om jag ska prova rädda den eller köpa en ny, har ej hittat en tillräckligt rostfri baklucka som vore värd att köpa.

Egentligen borde jag sluta lägga tid på den här bilen nu och äntligen börja göra något med Saaben.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Trötta svarta plasten blir bättre med WD40 på. :P
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har nåt medel som heter Sonax Plastic restorer, det har funkat bra på Saaben, icke silikonbaserat också. Men det kräver en ren och torr yta och nåt sånt har jag inte haft på flera månader nu. Men kanske imorgon om det blir sol...

Annars har jag undrat om det kunde gå att måla färgen med nånting som skulle se bra ut och hålla. Tror Saaben har lackade stötfångare med nån antracitfärg som ser bra ut.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är bakluckan samma på V70? I så fall borde det finnas massor här i Sverige. Men det var ju det där med transporten...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja mer eller mindre, några mindre skillnader så gärna skulle jag behålla luckan för originalitetens skull, men skulle jag hitta en rostfri till bra pris... De v70 luckor jag tittat på har också varit rostiga. Jag går in och kollar nu som då.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Idag var det runt 0 strecket eller just över och ingen sol, men det var torrt väder. Så jag passade på med plastmedlet jag har för att fräscha upp alla plastdetaljer.

Försökte mig på några före och efter bilder:

Bild

Bild

Här syns det kanske bättre:

Bild

Bild

Hela bilen gått igenom, rails, gummilister, stötfångare, ja allt jag kom på.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Det blev ju bra !!
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Det skulle verkligen behövas på min 850 oxå.
Jag har för mej att jag använde svart skokräm en gång i tiden, minns dock inte hur länge det höll.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Undrar om det var detta bleknande, eller om det bara var allmän designtrend, som gjorde att C70/S70/V70 gen 1 fick många av dessa delar målade i bilens färg istället för "rå" plast?

Volvo använde "rå" plast för en hel del detaljer på V70XC dock.

Sidospår: Det verkar som att V70 normalt inte har någon låskolv på bakluckan, medan 850 brukar ha det. Tror jag läst nånstans att ifall man skaffar de extra sittplatserna för V70 som gör den sjusitsig (vet inte om de fanns på alla marknader?) så måste man också komplettera med låskolv på luckan för att garanterat kunna öppna den, underförstått ifall det blir fel på centrallåset.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Började röka i bilen igår, var ju trevligt. Detta är alltså där jag satt in nya ledningar till fläkten som hade problem tidigare. Den positiva wiren hade smält.

Bild

Nu vet jag inte vad detta berodde på. Hade wago-connectorn blivit lös med tiden, eller hade abikokopplingen lossnat som satt i fläkten, eller har fläktmotorn börjat dra stora mängder ström för den är påväg ut?

Jag klippte bort den gamla kopplingen och bytte den, allt verkade funka igen. Märkte inte den blev varm men testade inte så länge. Jag behöver koppla in en ammeter här och se vad fläkten drar, förmodligen jämföra med den nya fläkten jag inte installerat.

Jag körde till jobbet med fläkten på max hela vägen, ca 3 mil. Wagokopplingarna kändes typ ljumma då jag kom fram. Jag blir lite orolig då jag inte kan reproducera felet. Jag vågar inte sätta tillbaka skyddet, jag vet inte om wagokopplingarna är problemet och de lossar p.g.a. vibration med tiden eller om det är fläkten. Men den verkar ju inte ha dragit onormalt mycket ström nu.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad för modell på Wago är det där?

Lite svårt att se på bilden, men inte alla modeller som är godkända för mångkardelig kabel (som jag antar att du har).
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag säger inte att du gjort fel, men det är väl förmodligen sånt här som många anser är fel då man inte "ska" löda kablar och skarva de, utan dra en helt ny för den är starkast och säkrast.

Jag har bara skarvat i bakluckan, i gångjärnet där bak, på en 850 en gång, med lödning.. Det fungerade så länge vi hade bilen åtminstone.. men inte tänkte jag någon gång att sådant här kunde hända..

Skönt att det inte blev värre än vad det blev! ❤
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag tror det är lite overkill det, och det med att inte löda beror på vibrationer, men i detta fall ligger kablarna ganska fritt så jag tror lödning skulle funka bra här. Sen beror det väl på hur mycket ström det dra, den här fläkten drar säkert flera ampere.

Det är annars Wago 221-412 kopplingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Wago 221 klarar 20A om den är korrekt monterad med rätt area på kabel.
Vad är det för säkring och kabelarea?

Om fläkten "drar stora mängder ström" så ska ju säkringen lösa ut långt innan något börjar brinna.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

På Volvo 850 agerar väl i regel motstånden i fartväljaren som dyr säkring vid fläktproblem.
Skriv svar