Annorlunda form på en högtalare, möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Annorlunda form på en högtalare, möjligt?

Inlägg av Walle »

Nerre, lite får man väl offra för god design? :)

Vilka energinivåer rör det sig om med NFC, i jämförelse med wLAN och GSM-sändaren (idag är det väl iofs 4G och 5G, fast det kanske fortfarande räknas som GSM?)?
vijo

Inlägg av vijo »

Nerre skrev:Men nackdelen med att ha NFC aktivt hela tiden är ju att mobilens batteri inte räcker lika länge.
Fast när mobilen ligger och laddar under tiden så är inte batteritid något större problem :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej men jag pratade ju inte om just den där användningen, jag pratade om varför jag inte använder NFC på mobilen mer.

Jag lyssnar inte på musik och använder inte telefonens alarm (eftersom jag har den på laddning på natten och då fungerar det dåligt att ha den nånstans där man känner vibrationerna).

Jag hade som sagt var gillat om NFC t.ex. hade kunnat användas så den startade en GPS-app när jag sätter den i bilhållaren (det går) OCH stänger ner GPS-appen när jag tar bort den från hållaren (det går INTE).
vijo

Inlägg av vijo »

Ok, nä det har du rätt i. Om du använder Sony's Smart Connect (tror jag iaf att den fortfarande heter) så finns det ju toggle på de flesta funktioner, det är inte samma sak som du är ute efter men on/off kan i alla fall klämmas in på samma tag/plats.
vijo

Inlägg av vijo »

Walle skrev:Nerre, lite får man väl offra för god design? :)

Vilka energinivåer rör det sig om med NFC, i jämförelse med wLAN och GSM-sändaren (idag är det väl iofs 4G och 5G, fast det kanske fortfarande räknas som GSM?)?
Vet inte vilka energinivåer det rör sig om men räckvidden på NFC är bara några centimeter som max så kan inte tänka mig att det skulle röra sig om så värst mycket energi.
Nerre

Inlägg av Nerre »

vijo skrev:Ok, nä det har du rätt i. Om du använder Sony's Smart Connect (tror jag iaf att den fortfarande heter) så finns det ju toggle på de flesta funktioner, det är inte samma sak som du är ute efter men on/off kan i alla fall klämmas in på samma tag/plats.
Jo, men då ska man alltså trycka telefonen mot taggen för att slå på och sen för att slå av. Då kan man nästan lika gärna ha en shortcut på hemskärmen.

Alltså, grejen med att han NFC igång är ju att då är den igång. När skärmen är släck är ju annars telefonen i sleep-läge för att dra minimalt med batteri. Det ger ju märkbar förändring på batteritiden bara att ha en app som synkar mot internet en gång i timmen.
vijo

Inlägg av vijo »

Jo precis, vilket betyder att NFC lämpar sig i scenarion där 1) ström inte är något problem, dvs telefonen är inkopplad. 2) där du av en naturlig anledning tänder, har skärmen tänd eller skärmen tänder sig av sig själv.

Tycker personligen NFC är en grymt intressant teknik men mängder av användningsområden men tekniken är fortfarande i sin ungdom så det är klart att det finns en del problem att lösa...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja just att aktivera funktioner eller sånt tror jag inte NFC kommer användas så mycket till, men som en ersättare av QR-koder och liknande. Sen om telefonen kan börja emulera taggar så kan det ju börja bli intressant (vad jag förstått klarar hårdvaran det men det finns inte kernel-stöd för det ännu).
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Blev ju helt klart en snygg högtalare! :tumupp:
glemmy

Inlägg av glemmy »

:bravo: läcker design, verkligen!
En av de snyggaste köksstereo-lösningar jag någonsin sett :)

Ett litet tillägg, även om det är sent nu:
En helt sluten kammare för bas-elementet är mycket enklare att lyckas med, och blir därför troligen mycket bättre.
Låter du högtalaren ha en öppning får du en avstämningsfrekvens (Helmholtz-resonans, typ blåsa över flaskmynning-fenomen) som beror av lådans volym, öppningsarea och -djup.
Har man inte stor tur eller gör noggranna beräkningar kan den resonansfrekvensen hamna väldigt fel med utebliven bas, eller kraftig bas endast i ett smalt område, som följd.

Det går att bygga en basreflexkonstruktion men då bör man göra beräkningar först och sedan ha möjlighet att anpassa längden på basreflexrörer i efterhand, för att optimera ljudet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men vänta lite!!!! Det är ju en kopia av en Philips DS1100!!!!!

Bild
vijo

Inlägg av vijo »

haha, nu får du nog förklara lite hur du tänker... ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var det bara jag som såg likheten?? :wink:
Ingen kritik, din mojäng är djäkla snygg i alla fall.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

vijo skrev: Ang. design versus funktion så håller jag helt med dig, dock så är det i detta fallet inte kvaliteten på ljud som står i fokus utan snarare interaktionen mellan produkt och användare.
Ja, det är en snygg formgivning. Skall den ut på marknaden så är det alltså så, att skit i hur det låter, den ser i alla fall bra ut. :)
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Äh ta inte åt dig Virre!
Alltid lite gnäll här =D

(du vet vem jag är om du tänker på en smörgås =P )
Skriv svar