"För mycket vikt som tynger ner membranet kan i slutändan göra att elementet brinner upp pga belastningen."
Ja det går ju inte med fel (för klent) högtalarelement.
Sedan bör man tänka på att frekvensen avgör *väldigt* mycket hur pass mycket belastning det blir på högtalaren i detta fall. Låga frekvenser kommer plåga fel sorts högtalare. Höga frekvenser kommer inte höras om man har en betydande vikt ovanpå.
Ett USB-minne skulle åka omkring oavsett hur man sätter högtalare/högtalarna, så länge man vill kunna höra musiken när man t.ex steker något.
vijo:
"Tack för det uttömmande svaret!, skulle detta alternativet kräva att tyget är kvar av någon annan anledning än upphängning?"
Nej, det är bara för upphängningen. Och för det estetiska förstås.
Meduza's förslag är bra. Den lösningen har potential till att få riktigt trevligt ljud.
vijo:
Hur är det med att rikta ljudet rakt upp i taket på det sättet?
Det beror på högtalarens riktningsverkan, dvs hur mycket den sprider ljudet åt sidorna.
Oftast blir det likadant som när man står lite snett framför en framåtriktad högtalare.
(Klockradio och högtalartelefoner har ju högtalaren riktad uppåt.)
Blueint skrev att man måste ha
"kvalificerat beräkningsprogram för att få till det korrekt" och
"Detta blir klurigt!"
Det beror nog på hur akademiskt lagd man är. Det är ändå ingen månraket som ska byggas.

Det kan ta bra mycket längre tid att hitta alla parametrar att mata in i programmet än att
använda öronen och ta ett högtalarelement att placera i olika situationer.
Ett program kan aldrig berätta hur det kommer *låta* i verkligheten.
Man får ett frekvenssvar i form av en kurva. That's it.
Men ljud är inte matematik. Ljud är en personlig tolkning av det man *hör*.
(Personligen gillar jag inte basdunk så att registreringskylten skallrar. Men andra tycks förstå grejen helt och hållet.)
Hur låter en högtalarlåda av keramik t.ex? Var matar man in de parametrarna?

Men i verkligheten: En blomkruka + högtalare = En bild av hur det låter. Tar knappt 2 minuter och är mycket roligare!
Slår man lite på krukan och så upptäcker man att den har resonans vid vissa frekvenser.
Kort där efter vet man vad man behöver tänka på. "Ah, tjock keramik är grejen!". "Åhå, sådär ska upphängningen vara"
osv....
Jag kanske är lite konstig, men personligen har jag aldrig använt såna program annat än för akustikbehandling av komplicerade rum. Högtalare ska man lyssna på. Därför tycker jag att det faller sig naturligt att man även lyssnar på dem när man ska bygga. Är det kul att bygga så har man oftast inget emot att göra en prototyp eller tre.
Förresten, jag har en förmåga att kunna skriva hur mycket och hur långt som helst när det gäller ljud.
Jag kanske borde ha varnat för det lite tidigare...