Annorlunda form på en högtalare, möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
vijo

Annorlunda form på en högtalare, möjligt?

Inlägg av vijo »

Hej!

Mitt namn är Victor och jag är ny här :)

Jag tänkte hoppa direkt till ett problem jag hoppas kunna få lite hjälp med att lösa...

Som en del i mitt Masters projekt i Industridesign så håller jag på och klurar på en högtalare, men nu är det såklart så att den behöver av olika anledningar se ut som allt annat än en högtalare...

Högtalaren behöver rymmas i en sådan här form med ringen av tyg som enda utväg för ljudet (eventuellt kan det finnas ett hål i botten med som på sista bilden) Måtten på "skålen" är ca 400mm i diameter och 150mm hög. Måtten är bara exempel men den grundläggande formen behöver bestå. Vad gäller material så är tanken att skålen ska vara gjord av keramik, och plattan på ovansidan i massivt trä...

Jag förstår att detta inte är den optimala formen för en högtalare :P Men vad tror ni?, är detta totalt omöjligt eller har ni några galna ideér på hur man skulle kunna få ut någotsånär tolererbart ljud?

tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Annorlunda form på en högtalare, möjligt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Klart möjligt! Det anses att klotformade högtalare skulle vara mycket optimala då det inte finns parallella väggar och därmed inga stående vågor, men det är lite tvärtom. Det finns 100 olika parametrar som gör en bra högtalarlåda och din "kudde" är säkert inte sämre än många andra.
Tidningen Klang & Ton hade ett projekt med en högtalare inhyst i en bambuskål från IKEA. Den är något snarlik din idé. Du skulle kunna lägga ner visst jobb att hitta ett högtalarelement som ges största chansen att blomma ut i din låda.

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Visst är det möjligt...

Som jag förstår det ska alltså högtalarelementet vara gömt under träskivan? det kan ge dig problem med konstig frekvensrespons och även vibrationer kan bli ett problem.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har funderat på lite liknande varianter för att få antingen platta element eller runda högtalarskal.

En uppenbar lösning är att man stoppar högtalaren i formen och låter ljudet komma ut ur tyget,
men jag skissade istället lite snabbt i Photoshop på ett lite mer kreativt förslag:

Bild

Kort sagt: Designen *är* högtalarelementet! :)

Träskivan är alltså upphängd i tyget och man låter alltså själva träskivan vara membranet.
Här ritade jag hela högtalaren, men tanken är att man bara använder magneten och spolen.
Istället för högtalarens membran så sätter man ihop spolen och träskivan, t.ex med ett rör.
(Eventuellt med lämpligt fyllnadsmaterial i röret som dämpning av resonanser.)

Annars kan man behålla högtalaren som den är och fästa membranet i träskivan, men då måste det vara vara ett platt membran.

Med tanke på tyngden så kanske träskivan skulle bytas ut mot kompositlaminat?
edit: Eller vad-det-nu-heter (hjärnsläpp) .. tunnt trä som man kan limma på MDF/spånskiva.. ja ni vet.
edit 2: "Fanér" var ordet jag sökte. Då kan man enkelt prova sig fram till rätt tjocklek.

Såna här annorlunda högtalarlösningar är riktigt kul! :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Snyggt och möjligt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Min tolkning är att nåt ska stå på träskivan och då fallerar väl den där varianten rätt snabbt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Om man inte tänker längre än så ja. :wink:
Men kom igen nu! Var lite kreativ. Det går ju att lösa. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Frågan är ju vilken ljudkvalitet som förväntas också. Jämför med alla såna här varianter av "portabel iPod-högtalare" som finns. Där är det rätt små och kompakta grejer...

Eller jämför med högtalaren som sitter i en mobiltelefon som har högtalarfunktion?
vijo

Inlägg av vijo »

Ang. ljudkvaliteten... tanken är att denna högtalare ska ersätta en köks-stereo, så inte vara i klass med vardagsrums hifi system, men bättre än en portabel bluetooth högtalare till mobilen... ursäkta den dåliga terminologin;)

Nerre skrev:Min tolkning är att nåt ska stå på träskivan och då fallerar väl den där varianten rätt snabbt?
Helt rätt, det måste kunna ligga saker på träskivan.

JimmyAndersson skrev:Jag har funderat på lite liknande varianter för att få antingen platta element eller runda högtalarskal.

En uppenbar lösning är att man stoppar högtalaren i formen och låter ljudet komma ut ur tyget,
men jag skissade istället lite snabbt i Photoshop på ett lite mer kreativt förslag:

Kort sagt: Designen *är* högtalarelementet! :)...

...Såna här annorlunda högtalarlösningar är riktigt kul! :)
Tack för det uttömmande svaret!, skulle detta alternativet kräva att tyget är kvar av någon annan anledning än upphängning?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej, men å andra sidan så fungerar det inte att ställa saker på träskivan om den ska agera membran.

Man skulle kunna använda en ring av små 1" element som spelar mellanregister och uppåt och montera ett typ 4" element på undersidan som använder resten av insidan som en basreflelexlåda, rätt designat med rätt element så borde det kunna låta rätt hyfsat.
Senast redigerad av Meduza 22 januari 2013, 21:32:26, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Använd ett kvalificerat beräkningsprogram för att få till det korrekt. Tror det blir svårt att få det riktigt bra annars.

Ska ljudet komma ur ringen krävs det nog något som kan trycka ut luften med mer kraft för att kompensera för ytan. Detta blir klurigt!
vijo

Inlägg av vijo »

Meduza skrev:Nej, men å andra sidan så fungerar det inte att ställa saker på träskivan om den ska agera membran.

Man skulle kunna använda en ring av små 1" element som spelar mellanregister och uppåt och montera ett typ 4" element på undersidan som använder resten av insidan som en basreflelexlåda, rätt designat med rätt element så borde det kunna låta rätt hyfsat.

Det jag tänkte var att man kan vända på allt och ha högtalaren i centrum och ha fast yta runt om, så här:

Men ditt förslag om en ring av små element och baselement på undersidan låter intressant,... Hur är det med att rikta ljudet rakt upp i taket på det sättet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Kul idé!
Men, att fästa skivan direkt på membranet är nog ingen hit.
Rätta mig gärna om jag har fel, men den adderade vikten (även om det rör sig 100g) kommer påverka konens rörelse och därmed kommer ditt element inte kunna spela fullt ut. För mycket vikt som tynger ner membranet kan i slutändan göra att elementet brinner upp pga belastningen.
Bjud in rikkitikkitavi till tråden, han kan nog svara på dina frågor!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"För mycket vikt som tynger ner membranet kan i slutändan göra att elementet brinner upp pga belastningen."

Ja det går ju inte med fel (för klent) högtalarelement.
Sedan bör man tänka på att frekvensen avgör *väldigt* mycket hur pass mycket belastning det blir på högtalaren i detta fall. Låga frekvenser kommer plåga fel sorts högtalare. Höga frekvenser kommer inte höras om man har en betydande vikt ovanpå.
Ett USB-minne skulle åka omkring oavsett hur man sätter högtalare/högtalarna, så länge man vill kunna höra musiken när man t.ex steker något. :)

vijo:
"Tack för det uttömmande svaret!, skulle detta alternativet kräva att tyget är kvar av någon annan anledning än upphängning?"

Nej, det är bara för upphängningen. Och för det estetiska förstås. :)

Meduza's förslag är bra. Den lösningen har potential till att få riktigt trevligt ljud.

vijo:
Hur är det med att rikta ljudet rakt upp i taket på det sättet?

Det beror på högtalarens riktningsverkan, dvs hur mycket den sprider ljudet åt sidorna.
Oftast blir det likadant som när man står lite snett framför en framåtriktad högtalare.
(Klockradio och högtalartelefoner har ju högtalaren riktad uppåt.)

Blueint skrev att man måste ha "kvalificerat beräkningsprogram för att få till det korrekt" och "Detta blir klurigt!"

Det beror nog på hur akademiskt lagd man är. Det är ändå ingen månraket som ska byggas. :)
Det kan ta bra mycket längre tid att hitta alla parametrar att mata in i programmet än att
använda öronen och ta ett högtalarelement att placera i olika situationer.
Ett program kan aldrig berätta hur det kommer *låta* i verkligheten.
Man får ett frekvenssvar i form av en kurva. That's it.
Men ljud är inte matematik. Ljud är en personlig tolkning av det man *hör*.
(Personligen gillar jag inte basdunk så att registreringskylten skallrar. Men andra tycks förstå grejen helt och hållet.)

Hur låter en högtalarlåda av keramik t.ex? Var matar man in de parametrarna? :)
Men i verkligheten: En blomkruka + högtalare = En bild av hur det låter. Tar knappt 2 minuter och är mycket roligare!
Slår man lite på krukan och så upptäcker man att den har resonans vid vissa frekvenser.
Kort där efter vet man vad man behöver tänka på. "Ah, tjock keramik är grejen!". "Åhå, sådär ska upphängningen vara"
osv.... :)

Jag kanske är lite konstig, men personligen har jag aldrig använt såna program annat än för akustikbehandling av komplicerade rum. Högtalare ska man lyssna på. Därför tycker jag att det faller sig naturligt att man även lyssnar på dem när man ska bygga. Är det kul att bygga så har man oftast inget emot att göra en prototyp eller tre.

Förresten, jag har en förmåga att kunna skriva hur mycket och hur långt som helst när det gäller ljud.
Jag kanske borde ha varnat för det lite tidigare... :oops: :lol:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Bild
Funkar så, ljudet rör sig ut runt sidorna, sen att den inte låter jättebra då den är gjord för tal är en helt annan femma. Sitter en hel del filter ljudvägen för att rätta till alla egenheter denna design har (EQ, notch och boostfilter)
Skriv svar