Is-skrapa med batteri?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26629
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
jag skulle skippa kantaltråden och ta några effektmotstånd på 50w istället
det är så svärt att få bra termisk kontakt med kantaltråden mot en aluminiumskrapa
annars kan man göra något som liknar en slanbella och fästa kantaltråden så enbart den går mot rutan,
om temperaturerna är låga så behövs inte kantaltråd, rostfri tråd funkar lika bra
har annvänt rostfrisvetstråd som motståndstrå många gånger
det är så svärt att få bra termisk kontakt med kantaltråden mot en aluminiumskrapa
annars kan man göra något som liknar en slanbella och fästa kantaltråden så enbart den går mot rutan,
om temperaturerna är låga så behövs inte kantaltråd, rostfri tråd funkar lika bra
har annvänt rostfrisvetstråd som motståndstrå många gånger
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26629
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
>om temperaturerna är låga så behövs inte kantaltråd, rostfri tråd funkar lika bra
Men kanthaltråd har väl högre resistans och borde därför bli varmare (om man har samma strömkälla) ?
Kopplade 10cm kanthaltråd till ett 9v-batteri. Provade att klyva en isbit (2cm tjock och 1.5cm bred). Det tog ca 6 sekunder. En is på någon millimeter eller två borde alltså inte vara några problem.
Men kanthaltråd har väl högre resistans och borde därför bli varmare (om man har samma strömkälla) ?
Kopplade 10cm kanthaltråd till ett 9v-batteri. Provade att klyva en isbit (2cm tjock och 1.5cm bred). Det tog ca 6 sekunder. En is på någon millimeter eller två borde alltså inte vara några problem.
tvärt om, lägre resistans ger mera effekt, det är bara spänningskällans inre resistans som begränsar
fast egenteligen kvittar det, man får välja längd efter hur man kan spänna upp den och diameter efter vilken effekt man vill ha
ska man koppla det till cigg uttaget så får man nog begränsa effekten till 100>200w
annars kan man ju koppla in det till batteriet och kan då ta ut ett antal hundra watt utan bekymmer, om bilen är igång så är det ju lämpligt att lägga sig på
halva generatoreffekten
fast egenteligen kvittar det, man får välja längd efter hur man kan spänna upp den och diameter efter vilken effekt man vill ha
ska man koppla det till cigg uttaget så får man nog begränsa effekten till 100>200w
annars kan man ju koppla in det till batteriet och kan då ta ut ett antal hundra watt utan bekymmer, om bilen är igång så är det ju lämpligt att lägga sig på
halva generatoreffekten
Åkte och strögade i en gammal amerikanare en gång för länge sedan och föraren började klaga på att rutan immade igen och att fläktarna inte räckte till. Ägaren, som också satt i framsoffan och var något på snusen, plockade utan ett ord fram en sprayburk och en tändare ur handsfacket och blåste raskt bort imman med eldkastartekniken.
Kan säga att samtliga i bilen nyktrade till ordentligt, fast det gick snart över.
Kan säga att samtliga i bilen nyktrade till ordentligt, fast det gick snart över.
Mercedes har någon slags termoseffekt som gör att värmen kommer direkt man startar bilen. Funkar grymt bra! Frågan är HUR det funkar?
En sak som fungerar oklanderligt är att veva ner sidorutan och köra med huvet utanför tills ordinarie värme fungerar och tinar av rutan. Det man behöver är en skidmösa och skidglasögon!
En sak som fungerar oklanderligt är att veva ner sidorutan och köra med huvet utanför tills ordinarie värme fungerar och tinar av rutan. Det man behöver är en skidmösa och skidglasögon!
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26629
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
-
Barry_Lyndon
- Inlägg: 558
- Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
- Kontakt:
