Is-skrapa med batteri?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Is-skrapa med batteri?

Inlägg av JimmyAndersson »

Igår föll den första snön i Oskarshamn. För några timmar sedan skrapade jag bilen. Nu fryser jag. :roll:

Jag har kikat på Biltema och ClasOhlson efter en skrapa med värmeslinga, men inte sett någon, så då får man väl göra en själv då! :)

Jag har en rulle kanthaltråd som jag tänkt använda.
Problemet är bara: Vad använder jag för material (på själva skrapan) som inte repar rutan, men som leder värme?
Eller ska man satsa på lite mer "power" på tråden så att man inte behöver skrapa så hårt, utan mer lösare och låta värmen smälta isen?

Hämtade lite inspiration i färg-affären genom att titta på spacklar. De verkar vara gjorda av aluminium eller plåt. Dessutom är de slipade så att kanten inte är vass alls. Det kanske kunde fungera? Men då måste jag måla aluminiumet så att det inte leder ström och kortsluter kanthaltråden. Med vilken sorts färg? -Den ska ju inte smälta eller lossna...

Sedan strömförsörjningen: Ett paket med 1.5v-batterier eller ett 9v? Vad räcker längst? Eller kanske en kabel till cig-tändar-uttaget? Eftersom tråden blir varm så borde den dra en del ström. Har inte räknat något på detta alls, utan det är mest idéer än så länge...

Vad säger ni? :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle nog skippa el som värmekälla, varför inte en av dom där smågasolpennorna, lättända och lite mera effekt i
en aluminiumskrapa med fäste för gaspennan

fast, när jag tänker efter, varför inte plundra en microvågsugn på magnetotronen, smidigt med en 1kw bilrute tinare

eller en ställning framför rutan där man parkerar och ha en irvärmare för altanbruk, snabbt och midigt

personligen så funderar jag på att värma bilen med ved, den står några meter från värmetanke, tänk två hydralkopplingar och en plattvärmeväxlare

några minuter innan man ska åka så slår man på pumpen som levererar minst 60 graders vatten till motorns kylsystem, med många härliga kw, sedan slår man på värmefläkten i bilen som tinar rutan med vedvärme
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Skulle inte en gasolpenna ge svarta märken i rutorna? Det är bara någon millimeter is jag ska smälta, inte polarisarna.. :)

edit: Såg att du menade ett aluminiumfäste som värms upp. Då förstår jag. Hm, tål att tänka på. Tyvärr är jag ute efter ett billigare alternativ egentligen, men annars skulle det funka fint.

Men du tror att aluminium skulle fungera utan att ge märken i rutorna?

Magnetotronen.. hm, hur skulle man driva den? Jag har bara tillgång till batterier. Bilbatteriet skulle ta slut innan man hann tänka tanken att koppla in den. Slår vad om att både jag och bilen skulle bli mer än tinade också...

IR-värmare vore en mycket bra idé om jag hade eluttag vid bilen. Då kan man "grejja" med bilen utan förfrysa sig. En portabel batteridriven sådan vore fint i mitt fall!

Värma bilen med ved låter kul! Måste bara köpa hus först. :) En bra idé annars. Hoppas det blir ett projekt här på forumet!
tobbe

Inlägg av tobbe »

en tråkig lösning är ju o sätta en matta på rutan när man kört klart... men hur spännade var de, och int riktigt vad trådskaparen sökte kanske. =)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nä, det vore för lätt. :lol:

Allvarligt skojjat så vore det förstås det lättaste sättet. Tyvärr har jag inget att sätta på rutorna, däremot massa elektronikprylar...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hmm, intressant det här!.
Men för att det ska bildas is så krävs det ju vatten, men om man istället gör en liten timer som ser till att vindrutetorkarna sveper över rutan & sopar väck all kondens kanske varje halvtimme så kanske problemet vore löst
Alternativt så kan ju tidsintervallet regleras beroende på temperaturen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Den idén gillade jag! Det skulle se riktigt kul ut dessutom.
Det skulle visserligen inte fungera med sidorutorna, men får man framrutan så gott som snö/is-fri så skulle det iallafall göra den "manuella" skraptiden kortare. Bra!
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Fagges förslag verkar smart. Det ska jag prova. :)

Annars är ju motorvärmare tillsammans med kupévärmare bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

>Annars är ju motorvärmare tillsammans med kupévärmare bra.

Precis, men det är inte alltid man har tillgång till sådan spänning. Personligen vill jag hitta en lösning som fungerar oavsett var bilen står.
Med fagge's lösning så blir man dessutom av med pollen på framrutan sommartid. (Förutsatt att man stänger av den temp-kontrollerande styrningen.) :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Bensin-/dieselvärmare finns ju. Då behöver du inget eluttag, eftersom de drivs av bränslet i bilen.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Och förhoppningsvis P-böterna :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är inte så väldigt inne på energin för att smälta ner is men jag är ganska så säker på att det krävs mer energi än vad man tror för att få is flytande, då givetvis beroende på hur pass kallt det är. Så att använda tex en kantaltråd så hade det kanske ev gått snabbare med en iskrapa trots allt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Gasol funkar iaf halvuselt, det är svårt att få spridningen över rutan. Har testat!

Enklaste är matta.

Jag hade en gång en bensinvärmare på 9 kw tror jag den var på, 2000 W till kupen och resten på motorn. Motorn startvarm 40-50° på 10-15 minuter (beroende på yttertemp) säger det mesta. Den drog varken mycket bensin eller el... Ljuva minnen. Tog flera dagar att installer och var rätt fordonsspecifik men ack så varmt och trevligt!

Henry: man kan ju ha timer, problemet är snarare att när du står där med ren ruta så startar inte bilen. Batterier har VÄKDIGT låg kapacitet vid låga temperaturer! Tror den mesta elvärme stupar på detta faktist!

Finns/fanns elfläktar för 12v med inbyggda värmeslingor likt 240v varianterna, hade man dem oscillerande skulle det nog kunna funka om inte elen tar slut(se ovan).

Man skulle iofs kunna ha en liten gasol/propan/butanol brännare med en fläkt som fördelar värmen! Rutan behöver ju bara komma ovan 0° sen smälter isen juh.

Fagges ide fungerar tills det underkylda regnet kommer! Det stelnar på direkten. Dessutom får man en imma på insidan av rutan som ofta är värre än den på utsidan. Denna imma kan man reducera genom att köra med rutan nere lite innan man stannar för att få ut den varma och fuktiga luften.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

När det gäller el-skrapor kopplade till bilbatteriet så kanske det är säkrast att ha bilen igång.
Jag har inte skrapat/skottat bilen på ett dygn nu så i morgon blir det nog ett litet test med diverse värmare. Kör nog med en Ampere-meter så jag ser hur mycket ström som krävs för att smälta isen.

Hm.. vilken trevlig spridning det är på mina projekt... laserstyrning, minisynth, bil-larm och värmeskrapa. :D

edit: Sökte efter "kanthaltråd" och lärde mig något nytt: Företaget som tillverkar tråden heter "Kanthal". Trodde det var materialet... :roll:
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Men kan man inte bara ha en hårtork i bilen? Smälter bort isen och man kan även kamma sig efteråt ;)
Skriv svar