Is-skrapa med batteri?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7298
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kanse trimma klimatanlägningen så att den kommer upp i +60Grader på 0,03Sekunder och på så sätt gör hela blien isfri :lol: :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24571
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

JimmyAndersson: lite kuriosa, han som utexperimenterade kanthal och stället detta hände = Hans von Kantzow i Hallstahammar, därav ordet kanthal. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26544
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så då vet man det. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17576
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag skulle skippa kantaltråden och ta några effektmotstånd på 50w istället
det är så svärt att få bra termisk kontakt med kantaltråden mot en aluminiumskrapa

annars kan man göra något som liknar en slanbella och fästa kantaltråden så enbart den går mot rutan,

om temperaturerna är låga så behövs inte kantaltråd, rostfri tråd funkar lika bra

har annvänt rostfrisvetstråd som motståndstrå många gånger
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26544
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>om temperaturerna är låga så behövs inte kantaltråd, rostfri tråd funkar lika bra

Men kanthaltråd har väl högre resistans och borde därför bli varmare (om man har samma strömkälla) ?

Kopplade 10cm kanthaltråd till ett 9v-batteri. Provade att klyva en isbit (2cm tjock och 1.5cm bred). Det tog ca 6 sekunder. En is på någon millimeter eller två borde alltså inte vara några problem.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17576
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

tvärt om, lägre resistans ger mera effekt, det är bara spänningskällans inre resistans som begränsar

fast egenteligen kvittar det, man får välja längd efter hur man kan spänna upp den och diameter efter vilken effekt man vill ha

ska man koppla det till cigg uttaget så får man nog begränsa effekten till 100>200w

annars kan man ju koppla in det till batteriet och kan då ta ut ett antal hundra watt utan bekymmer, om bilen är igång så är det ju lämpligt att lägga sig på
halva generatoreffekten :D
Gimbal
Inlägg: 8647
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Åkte och strögade i en gammal amerikanare en gång för länge sedan och föraren började klaga på att rutan immade igen och att fläktarna inte räckte till. Ägaren, som också satt i framsoffan och var något på snusen, plockade utan ett ord fram en sprayburk och en tändare ur handsfacket och blåste raskt bort imman med eldkastartekniken.:shock:

Kan säga att samtliga i bilen nyktrade till ordentligt, fast det gick snart över.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Mercedes har någon slags termoseffekt som gör att värmen kommer direkt man startar bilen. Funkar grymt bra! Frågan är HUR det funkar?

En sak som fungerar oklanderligt är att veva ner sidorutan och köra med huvet utanför tills ordinarie värme fungerar och tinar av rutan. Det man behöver är en skidmösa och skidglasögon!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24571
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Finns det inte även bilar som har en värmeenhet i ventilations systemet? Typ värmefläkt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26544
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis, vissa bilar använder tydligen värmen från motorn och vissa har eluppvärmda värmeslingor. Någon som råkar veta vad som sitter i en SAAB 900I från -87 ? Har inte hittat något i instruktionsböckerna om det.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Skulle man inte kunna göra som en låda på 2x2dm, sen i med massa värmetråd i lådan och en liten fläkt längst upp. Sen sätter man bara lådan några sec över den biten man vill värma och upprepar tills rutan är ren.

Typ som en hårfön.

Kanske även skulle funka med ir?
Barry_Lyndon
Inlägg: 558
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Vad sägs om doppvärmar/mugg kombination? Man krafsar upp lite snö i muggen, pluggar in på bilbatteriet (som man ordnat jack till), sen häller man varmvattnet över rutan.

Men är det tillräckligt kallt kanske det fryser om? Då blir det ju mindre roligt att skrapa efteråt :roll:

/Andreas
"augile"
Inlägg: 15
Blev medlem: 2 december 2005, 07:14:59
Ort: Umeå

Inlägg av "augile" »

Det där med doppvärmare var inte dumt......varför inte ha en i spolarbehållaren och ducha het spolarvätska på rutan
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27395
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

För att man inte vill att den ska spricka kanske?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17576
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

kan nämna ett icke lika kul sätt

skaffa en pumpsprayflaska och ha vattenspolarvätska med ganska hög koncentration och spraya på rutan en minut eller två innan man börjar skrapa
Skriv svar