Peters KTM el-cykel

Berätta om dina pågående projekt.
Peter_1982

Peters KTM el-cykel

Inlägg av Peter_1982 »

Detta projektet är egentligen avslutat, men för att ge lite tips och idéer till andra som vill göra liknande byggen tänkte jag att en projekttråd kunde vara vettigt.

Det hela började med att jag snubblade över Fagges projekttråd om hans grymma elcykel, och på den vägen är det.

Har aldrig direkt gillat att cykla, dålig kondis och dåliga cyklar har inte höjt motivationen direkt. Cykla de 10km jag har till jobbet och komma fram med svettig tröja och blodsmak i munnen kändes inte heller aktuellt. Men kunde man få lite hjälp på traven så att säga kanske det vore genomförbart.
Sagt och gjort, sökandet efter vettiga komponenter på nätet började.

Ett konverteringskit köptes från USA, 48V och 20A direktdriven hubmotor, cirkus 1000W på bakhjulet alltså.

http://www.e-bikekit.com/shop/products/ ... 136-0.html

Hemkommet

Bild

Den första tanken var att köpa 4st 20Ah blyackar från tex Biltema och hänga på var sida pakethållaren, men ju mer man läste och ju mer van man blev vid kostnaden, desto mer rätt kändes det att gå på litiumteknik.
Motorkittet monterades på min tilltänkta donator, en 2000kr Biltemacykel.

Bild

Testkörning gjordes med två seriekopplade borrmaskinsbatterier på 36V, toppnotering på plan mark utan att trampa, 33km/h.

Efter att ha läst tråd efter tråd om den bristfälliga kvaliteten på Kinabatterier och strul med frakter och Gud vet allt, var det första kravet att batterierna skulle köpas i Europa.
Hittade väl egentligen bara en säljare, i Tjeckien höll de hus. Verkade mycket kompetenta med tekniska frågor, alltid snabba och hjälpsamma.
http://www.ev-power.eu/

Valet föll på LiFE celler på 15Ah http://www.ev-power.eu/LiFePO4-small-ce ... -48Wh.html, och efter endast 3 dagar från beställning kom Posten hem med alla batterier, julafton!

Bild

Blev ett 60tal celler, 16st till mig, 16st till min sambos cykel, 24st till en kompis, och några extra...
Peter_1982

Re: Peters KTM el-cykel

Inlägg av Peter_1982 »

Cellerna monterades ihop 16st till en så kompakt enhet som möjligt.

Bild

Vågen visade knappa 8kg, helt okej för 48V och 15Ah.

Bild

Bild

Tanken var att använda RC-laddare med inbyggd balansering, och splitta batteriet till 8s+8s när det skulle laddas.

Ett knippe Turnigy Accucell 8-150 beställdes från Hobbyking och kopplades ihop för laddning.

Bild

Tyvärr visade det sig att just den batchen laddare jag fått, var felprogrammerade och kunde inte balansera LiFE-celler ordentligt utan gick på tok för högt i spänning.
Ett reklamationsärende till Kina skulle kosta mig frakten både dit och hem igen, så det blev att sälja dem som LiPO-laddare på modellflygsforumet med lite förlust.

I samma veva kom jag underfull med att en sketen biltemacykel inte skulle fungera att köra så fort med som jag kommer göra. En liten skarv i asfalten i de 33km/h jag provat innan gjorde att jag höll på att köra av vägen.

En helgs letande på ebay resulterade i varsin KTM Avento Light 2012 till mig och min sambo. Högst överkomliga 7500kr styck inkl frakt. Då var det aluminiumram, bra kvalitet på däck och fälgar, dämpad framgaffel och dämpad sadelstolpe.

Bild

Som ersättning till de felaktiga laddarna från Hobbyking lades en beställning från BMSbattery på ett två 600W laddare, en till mig och en till kompisen, plus BMS-kretskort som skulle sköta balanseringen.

http://www.bmsbattery.com/alloy-shell/2 ... arger.html

http://www.bmsbattery.com/bmspcm/323-17 ... t-bms.html

Det har dock strulat med laddarna nåt kopiöst! Mer om detta i nästa inlägg...
Portionerar upp historien lite i takt med jag hinner skriva.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vi är tacksamma för all input.
Vi har två stadiga Monarker som bara ropar på motorer, eller husse i andnöd, iallafall ;-)

Fast jag har funderat på framhjulsdrivet, och kanske också nöja mig med 500W.
Har ju inget behov av att cykla till jobbet!

Hustrun sa igår apropå jobb.
Mitt jobb är att sköta om mig själv!.

Så vi väntar med spänning på rätt laddare och batterienheter.

Tacksamt att du skapar länkar så att man kan följa priserna på projektet.
sigyn

Inlägg av sigyn »

Vad kostade motorn totalt med avgifter o.s.v att ta hem?

Kommer nog beställa en sån motor, men har bockstyre, tror du det går konvertera bromsarna till ett bockstyre eftersom du sett dem live?
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Motorn och kontrollern skickades som gåva med ett värde på 50$, så det blev ingen tull eller moms extra.
Frakten var däremot tråkiga 100$, så nästan 600$ totalt.

Dock är de högst seriösa och hjälpsamma på alla sätt och vis. Frihjulet vobblade lite mycket på mitt hjul tyckte jag. Ett mail och en youtubelänk senare var ett nytt frihjul samt erforderligt verktyg på väg med posten.
Sen eldade min kompis upp sin kontroller och motor när han körde med 72V (denna option erbjöds innan, men det fallerade för ca 10% av kunderna så de har tagit bort den optionen), hur som helst fick vi till en bra deal med dem så kompisen kunde köpa ny motor och kontroller från annat håll som skulle fungera med hans högre spänning.

Jag använder inte medföljande bromshandtag, det enda som är annorlunda i dem är att det finns en mikrobrytare som stänger av motorn när du bromsar. Jag har ingen simultanförmåga ändå så att jag skulle gasa samtidigt som jag bromsar är inget problem.
sigyn

Inlägg av sigyn »

Ok, kan man välja om man vill köra den med bara tramphjälp eller bara gas?
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Detta kittet går nog inte köra med tramphjälp tror jag. Hittar ingen PAS (pedal assist sensor) på deras sida.

Jag använder tumgasen och tycker det funkar bra, även om den väl klassas som en moped egentligen...
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Måste bara inflika att det är trevligt med fler på detta forum som kör KTM :tumupp:
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Både jag och min sambo är MYCKET nöjda med cyklarna. Nu är det kanske inga värstingar, snarare förmodligen inte, men de känns väldigt prisvärda iallafall.
Anledningen att det blev KTM var att ingen svensk handlare kunde erbjuda den modellen av ram som min sambo ville ha, med dämpad framgaffel.
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Kan väl fortsätta historien nu på kvällskvisten...

Medan laddarna låg på båten från Kina (eller flyget, whatever) började jag flytta över motorn från biltemacykeln till nyförvärvet.

Dock visade det sig att pga att cykeln var en "light"variant (bara 14,x kg) så var allt vad dropouts urholkade och tämligen klent byggda.
Som tur är har jag för lite sedan köpt en TIG-svets som klarar aluminium, så det var bara att börja elda upp sprillans nya cykeln :tumupp:

Bild

Gjorde en rejält tjock infästning på den klenaste sidan. Denna kompletterades sedan med en "torque arm" på båda sidorna, så motorn går förhoppningsvis ingenstans. Lade även i en aluplåt där KTM-loggan syns, kändes klent.

Sedan skulle batterierna gömmas någonstans. Att sätta dem på pakethållaren kändes som en fullösning i detta skedet, så jag snickrade till ett aluminiumfäste som använder skruvarna för drickahållaren.

Bild

Blev några mindre lyckade varianter av batterilåda, detta är ver 2 som var tänkt att vara en ram i 3mm alu, för att sedan kläs med 1mm aluplåt. Blev klumpig och allmänt ful.

Bild

Version 3 däremot blev rätt bra. Bockad 2mm aluplåt med en 3mm bottenplåt för stabilitet.

Bild

Lite Biltema kolfibertejp och färg så var det klart!

Bild

I med batterierna och BMS...

Bild

Dit med huvudströmbrytare, huvudsäkring, "primeknapp" (kopplad parallellt med huvudbrytaren fast genom ett motstånd så man kan "förladda" kondingarna i kontrollern och även laddaren för att slippa strömrusningar, var tanken iallafall, jag är ingen elektriker :roll: ), samt en Speakon-kontakt för laddare eller kontroller.

Bild
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Gillar gaffatejpen starkt! :D :tumupp:
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Grymt snyggt batteripack!
Ser fram emot mer uppdateringar :)
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Gaffatejpen har används flitigt jaa, billigt och smidigt sätt att bygga upp tjockleken på batteripacket så det blir sugpassning mot aluminiumlådan o det inte skuttar omkring därinne.

Sambon gillade inte att jag tagit hela matsalsbordet i anspråk med lödkolv och sladdar, så jag fick snygga till ett litet rum nere i källaren. Kakling och klinkers var gjort sen innan, men jag reglade upp och isolerade en vägg samt la in en matta så det blir lite varmt om fötterna. En skrivbordsskiva, lite hyllor och lådor så var jag nöjd.

Bild

Närbild på den färdiga batterilådan och ett påbörjat pack till sambons cykel. Jag fullkomligt äääääälskar speakonkontakterna! Billiga (om man köper från rätt ställe), väldigt säkra i o med spärren, och skulle palla 40A har jag för mig det var. Använder den som både utgång till kontrollern, men även ingång för laddaren. Enkelt...

Bild

På laddning med min moddade laddare från BMSbattery.

Bild

Laddarna jaa *djup suck*. Som det står tidigare i texten så var första omgången RC-laddare felaktiga och fungerade inte så som jag ville, och nya lite kraftfullare laddare köptes. En halvtimme efter betalningen var gjord med paypal hittade jag en tråd på http://endless-sphere.com/forums/index.php där typ ALLA verkade ha problem med dessa laddarna på ett eller annat sätt. Oftast exploderade något i elektroniken som gjorde att de inte fungerade.

Den första laddaren blev nåt extremt överhettad, sitter nån transformator där i som blev illvarm och började skrika oroväckande. Gjorde ett gettotest med en kylfläns, samt att jag vred ner laddströmmen från 10A till 7,5A. Då slutade skrikandet iallafall, men kylflänsen kunde ju inte sitta där direkt, så den ersattes med en rejäl fläkt rakt över transformatorn, så nu verkar det fungera. Får se hur länge bara...

Bild

I samma veva som laddaren började strula började jag konversera med kineserna, vilket var rent ut sagt ett h*lvete. Det slutade iallafall med att jag beställde ytterligare en 600W laddare och även en 400W att ha som lite reseladdare.

400W-aren verkar fungera bra, men när jag kopplade in den nya 600W så slocknade hela huset och min ena arm fick sig lite mindre behåring.

Bild

Jordfelsbrytaren löste ut och matarsäkringen på 16A gick sönder. Säkringen i själva laddaren överlevde, och det var där min felsökning började. Efter några minuter med multimetern hittade jag detta. Ett hål i isoleringen bakom en transistor eller vad det nu är, samt ett brännmärke på transistorn och ett sönderbränt hål i skalet på laddaren.

Bild

Bild

Jag har inte fixat detta ännu, men jag är tämligen överens med mig själv att det är det som är felet. Hoppas bara inte laddaren tagit skada av de 16A som rusade igenom den.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Inte för att vara sådan och tror inte du blandar ihop det men speakON är för högtalare. powerCON däremot är för ström :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Peter_1982 skrev: Jag använder tumgasen och tycker det funkar bra, även om den väl klassas som en moped egentligen...
Motorcykel snarare då den inte är typgodkänd (och inte kan bli det) som moped.

Intressant bygge iaf :) Vore intressant att se vad totalpriset blir.
Skriv svar