Det hela började med att jag snubblade över Fagges projekttråd om hans grymma elcykel, och på den vägen är det.
Har aldrig direkt gillat att cykla, dålig kondis och dåliga cyklar har inte höjt motivationen direkt. Cykla de 10km jag har till jobbet och komma fram med svettig tröja och blodsmak i munnen kändes inte heller aktuellt. Men kunde man få lite hjälp på traven så att säga kanske det vore genomförbart.
Sagt och gjort, sökandet efter vettiga komponenter på nätet började.
Ett konverteringskit köptes från USA, 48V och 20A direktdriven hubmotor, cirkus 1000W på bakhjulet alltså.
http://www.e-bikekit.com/shop/products/ ... 136-0.html
Hemkommet

Den första tanken var att köpa 4st 20Ah blyackar från tex Biltema och hänga på var sida pakethållaren, men ju mer man läste och ju mer van man blev vid kostnaden, desto mer rätt kändes det att gå på litiumteknik.
Motorkittet monterades på min tilltänkta donator, en 2000kr Biltemacykel.

Testkörning gjordes med två seriekopplade borrmaskinsbatterier på 36V, toppnotering på plan mark utan att trampa, 33km/h.
Efter att ha läst tråd efter tråd om den bristfälliga kvaliteten på Kinabatterier och strul med frakter och Gud vet allt, var det första kravet att batterierna skulle köpas i Europa.
Hittade väl egentligen bara en säljare, i Tjeckien höll de hus. Verkade mycket kompetenta med tekniska frågor, alltid snabba och hjälpsamma.
http://www.ev-power.eu/
Valet föll på LiFE celler på 15Ah http://www.ev-power.eu/LiFePO4-small-ce ... -48Wh.html, och efter endast 3 dagar från beställning kom Posten hem med alla batterier, julafton!

Blev ett 60tal celler, 16st till mig, 16st till min sambos cykel, 24st till en kompis, och några extra...