Har sedan jag köpte min gamla manuella Abene-fräs funderat på att CNC-konvertera den, men har insett att det blir för dyrt. Har efter det letat efter en äldre CNC-maskin på Blocket och häromdagen hittade jag äntligen en maskin som passade mig på nära håll. Den ska vara behäftad med någon form av elektronikglapp i vissa lägen, men ska ha fungerat riktigt bra under normal drift. Den kunde tydligen gå bra i flera dagar, och sedan balla ur ett tag. Kabeln som går till fräshuvudet ser skadad ut, så jag har lite misstankar om att det är där vi har problemet. Men om jag inte hittar felet så blir det ett rejält konverteringsprojekt iallafall (det kanske de flesta här vill se

Kollade upp måtten på maskinen och insåg att det kommer att bli tajt att få in den i ladugården, men det kommer nog att gå att lösa... Några centimeter tillgodo finns det, men det kommer att bli ett precisionsarbete... Känner nästan lite olust just nu

Här är den hos säljaren:

Jag slog till på den och idag kom lastbilen med 2500kg:s-pjäsen

På fast mark... Skyddsskåpet har hamnat snett på bilden, och det har inte blivit skevt. Har plockat bort allt löst nu, för mitt dörrhål är alldeles för litet

Fick med dessa två maskinskruvstycken (står på min Abenefräs på bilden ifall någon undrar över rattarna)

Ett gäng verktygshållare också, det är väl ISO40 om jag inte är helt fel ute. Rätta mig gärna om jag har fel.

Lite maskindata ur en av alla handlingar jag fick med:

Det är en mobilbild som är lite suddig, men det står:
X: 762mm
Y: 381mm
Z: 406mm
Vad säger Ni?Har jag gjort bort mig och köpt 2500kg skrot?

Någon som har kört en sådan här maskin?