Projekt Hurco MB-I (CNC-fräs från 1980)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
eeedis

Projekt Hurco MB-I (CNC-fräs från 1980)

Inlägg av eeedis »

Sitter just nu och funderar på vad jag har gett mig in på :oops:

Har sedan jag köpte min gamla manuella Abene-fräs funderat på att CNC-konvertera den, men har insett att det blir för dyrt. Har efter det letat efter en äldre CNC-maskin på Blocket och häromdagen hittade jag äntligen en maskin som passade mig på nära håll. Den ska vara behäftad med någon form av elektronikglapp i vissa lägen, men ska ha fungerat riktigt bra under normal drift. Den kunde tydligen gå bra i flera dagar, och sedan balla ur ett tag. Kabeln som går till fräshuvudet ser skadad ut, så jag har lite misstankar om att det är där vi har problemet. Men om jag inte hittar felet så blir det ett rejält konverteringsprojekt iallafall (det kanske de flesta här vill se :D ).

Kollade upp måtten på maskinen och insåg att det kommer att bli tajt att få in den i ladugården, men det kommer nog att gå att lösa... Några centimeter tillgodo finns det, men det kommer att bli ett precisionsarbete... Känner nästan lite olust just nu :vissla:

Här är den hos säljaren:
Bild

Jag slog till på den och idag kom lastbilen med 2500kg:s-pjäsen
Bild

På fast mark... Skyddsskåpet har hamnat snett på bilden, och det har inte blivit skevt. Har plockat bort allt löst nu, för mitt dörrhål är alldeles för litet :roll:
Bild

Fick med dessa två maskinskruvstycken (står på min Abenefräs på bilden ifall någon undrar över rattarna)
Bild

Ett gäng verktygshållare också, det är väl ISO40 om jag inte är helt fel ute. Rätta mig gärna om jag har fel.
Bild

Lite maskindata ur en av alla handlingar jag fick med:
Bild
Det är en mobilbild som är lite suddig, men det står:
X: 762mm
Y: 381mm
Z: 406mm

Vad säger Ni?Har jag gjort bort mig och köpt 2500kg skrot? :roll:
Någon som har kört en sådan här maskin?
Användarvisningsbild
säter

Re: Projekt Hurco MB-I (CNC-fräs från 1980)

Inlägg av säter »

Hurco tror jag är rätt välbyggda maskiner.

Tråkigt med intermittenta fel, de kan var kluriga att avhjälpa.
Hoppas att du fick med en bra el-dokumentation, det är nog en förutsättning för felsökningen.

Vad sitter det för styrsystem på maskinen? Hurco's eget?

Svårt att på bild avgöra om det är 40-kona.
Jag tycker spontant att chuckarna ser oproportionellt stora ut, i förhållande till konan.

"Persa" har nog svar på hel del.
Jag vill minnas att han är återförsäljare för Hurco.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Japp, fick med en massa eldokumentation (annars hade jag troligtvis inte köpt den), så jag får väl bara hoppas att det inte är för många klabbrövar som har varit och rotat i elsystemet bara.

Styrsystemet är som jag har fattat det eget, återstår att se hur bra det är. :D
persa

Inlägg av persa »

Hej Eeedis,

Om jag ska gratulera eller beklaga får vi nog vänta med till senare

Som Säter säger så representerar jag Hurco här i Sverige. Men jag måste tillstå att jag kan inte mycket om dom här gamla Hurco maskinerna. Hurco började med att tillverka egna styrsystem ca. 1975 och sålde dom till att börja med till andra maskintillverkare. Värt att nämnas är att Hurco har världsompännande patent på dialogprogrammering till fräsmaskiner. Alla andra styrsystemtillverkare med dialogprogrammering har betalat licenspengar till ett Hurcoägt bolag. Får du igång maskinen kommer du att märka att du fått ett mycket användarvänligt styrsystem trots sin ålder. Sent 70-tal började Hurco tillverka egna maskiner och slutade samtidigt sälja styrsystemen till andra maskintillverkare. Detta är en av dom tidiga Hurcomodellerna

Dom maskiner jag har koll på i Sverige är ca. 25 st. 2000-talare. Dessutom finns 2-3 st. 90-talare i drift i Sverige. Och troligen 4-5 st. 80-talare, men av dom är ingen i drift för tillfället vad jag vet

Din maskin har så länge jag vet (sedan 2007 då jag fick Hurcoagenturen) stått i Oskarström hos 2 olika ägare och haft detta glapp i styrningen så länge jag vet. Om du inte vet vem första ägaren i Oskarström är och vill veta det så skicka ett PM. Jag tror han kan veta mer om felet än den senaste ägaren

Dessutom vet jag om en annan vad jag fattar likadan maskin som står till försäljning om du söker en reservdelsmaskin

Vad gäller reservdelar kan jag även fråga Hurco direkt, men det är säkert mycket som inte går att få tag på den vägen längre. I såna fall måste jag ha maskinens serienummer och partnumret för delen som sökes. Jag har inga egna gamla parts lists att titta i

En mycket bra källa till information om dom här gamla Hurcomodellerna är annars forumet http://www.CNCzone.com

En sak jag vet säkert är att det är 30-kona på maskinen

Lycka till
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Nice! Det var ju enormt kul att du var här! :D

Oj, det var inte många maskiner i Sverige, låter ju som ett blivande samlarobjekt :lol:
Svågern sa att han har en kompis som har grejat mycket med en Hurco, ska snoka upp vad det är för årsmodell på den. Vore ju guld om det var en liknande.

Jag ska ta och scanna in all dokumentation jag har, fick ju med en hel del, blir det bra kan jag ju skicka över lite pdf-filer.

Var och köpte en massa stroppar och prylar idag inför "lyftet", men glädjen kom av sig lite för vår grävmaskin har så lång sticka så jag hamnar alldeles för långt ifrån fräsen så det gick inte att lyfta den. Grävaren ska klara 4.5 ton 3 meter från maskinen, men jag hamnade nog 6-7 meter från fräsen och då var det kört... Får se hur detta slutar... Har iallafall rengjort maskinen en del idag och oljat in den friskt eftersom den kommer att få stå ute under presenning ett tag.

Här är lite bilder på åbäket och dess elskåp:
Bild

Bild

I skåpet på baksidan av fräsen:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

I skåpet på sidan av den:
Bild

Bild

High-tech :tumupp:
Bild

Bild

Bild

Var i landet finns reservmaskinen? Med tanke på storlek och tyngd är jag nog inte intresserad av en maskin till, men det är ju alltid bra att veta om att det finns någon.

När det gäller styrsystemet så har jag kikat en del i dokumentationen och det ser som du säger ganska enkelt ut. Finns ju en del lathundar och det verkar riktigt smart. Hoppas verkligen att jag får liv i det. Har testat att koppla på spänning och luft och frekvensomriktaren hoppade igång, men frågan är om den har tappat minnet, men det tråkigaste var att själva styrpanelen inte ger ifrån sig några livstecken. Men det ska bli riktig felsökning när den står inomhus. Ska läsa manualen lite också :oops:
persa

Inlägg av persa »

Spindeldrivningen är ju moderniserad :tumupp: . Men i övrigt blir man ju lite mörkrädd när man tittar in i elskåpet :doh:

Reservdelsmaskinen (om det nu är exakt samma modell, vi får kolla om det blir aktuellt) står i Gnosjötrakten
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur är det, är detta ett system där hela systemprogrammet ska laddas via remsa?
I sådana fall kan det klokt att leta upp denna remsa, i fall den tappat minnet.

Persa:
Finns det inga äldre maskiner?
Jag vill minnas att det ska finnas en maskin i Sverige med Nucon-styrning.
persa

Inlägg av persa »

Har tyvärr ingen aning hur systemmjukvara och parametrar laddas på en så gammal maskin. Men frågar man på CNCzone får man garanterat svar om det nu inte står i någon manual

Vad jag vet är Hurcos allra äldsta maskiner från -78. Jag vet inte om någon Hurco i Sverige som är ombyggd till annan styrning. Om någon skulle vara ombyggd med ASEA Nucon måste det ju ha gjorts när maskinen fortfarande var barnet
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Skrev lite otydligt ser jag, frekvensomriktarens styrpanel fungerar, däremot är manöverpanelen för fräsen livlös, men det kanske ska göras något speciellt för att få igång den, kanske finns en brytare eller något gränsläge jag inte har hittat ännu (hoppas på det iallafall). :oops:

Jag hoppas att systemprogrammet finns i maskinen, fick visserligen med en hel hög kassetter med fräsprogram, men några ser ut att kunna vara systemkassetter. En är stämplad Hurco och där står det 82.03.0014 51.21D4 och lite längre ner MB8-006-110. Har även en där det står MB1(30V)C/A 55-57A4 och 426-0023-005 L2/56K CAL. Även en där det står 51-50-B3 och i den en lapp där det står Eng från Tysk. Plus en hel hög med kassetter som jag tror innehåller fräsprogram.

Känns som att man skulle vilja lägga över dessa till en PC, någon som har några bra idéer på den fronten som inte kostar skjortan? Har hittat denna sidan:
http://www.amtsinc.com/
Återstår bara att se vad de kostar...
persa

Inlägg av persa »

Läs igenom manualerna och ställ frågor på http://www.CNCzone.com. Det är det smidigaste sättet få svar om dom här gamla maskinerna om jag ska vara ärlig och det ska man ju. Det finns många på det forumet både i USA och England som hjälper till utan att ta betalt för sin kunskap så länge dom kan ta det via forumet. Duktigast är "Bloke" som är riktigt erfaren på Hurco

En annan sak som är bra att veta. Det är starka revir inom Hurco vad gäller försäljning av både maskiner och reservdelar. Det är ingen idé att kontakta Hurco i USA eller någon av deras utsedda återförsäljare för att få priser. Alla såna förfrågningar skickas omgående till Hurco i England som ansvarar för Skandinavien. Och dom blir tyvärr lite sura när kunder försöker gå direkt på USA, vilket annars är lockande då priserna där är lägre

Mina kontakter går bara till Hurco i England
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Det var ingen riktigt kul läsning om dessa maskiners styrsystem på CNCzone, för det skulle helst vara igång hela tiden, det var en en som skrev att han mer eller mindre alltid hade problem om den hade varit nerstängd och hade "kallnat". Men jag håller modet uppe och låtsas inte om att jag läst det :wink:

Det verkar ju som att det är hyffsat enkelt att programmera dessa och lägger därför ut några bilder på några exempel ur manualen. Det ser ju rätt smart ur en nybörjares (är ju inte ens det ännu :oops: ) ögon, men vad säger Ni om detta:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

På två av mina maskiner har jag alltid styrsystemet igång.
Trots att dessa på så sätt har fått mycket drifttid, är det de som krånglar minst.
Jag inbillar mig att konstant temperatur och inga uppstarter skonar systemet.

För övrigt tycker jag inte alls att elskåpet ser så farligt besvärligt ut.
Det finns de som ser mycket sämre ut och fungerar.

#däremot är manöverpanelen för fräsen livlös#
Ok, det var den alltså redan innan du kopplade ur maskinen?
Kolla så att alla spänningar finns med.

#fick visserligen med en hel hög kassetter med fräsprogram, men några ser ut att kunna vara systemkassetter.#
Är det någon form av mikrokassetter? Eller är det vanliga CC?
persa

Inlägg av persa »

Känner igen tänket vid programmeringen som är samma även på nya Hurco, men ytterligare förenklat. På en ny Hurco minskas antal block i exempel 1 från 3 till 1 och i exempel 2 från 4 till 3 där sista blocket bara är upphörande av mönster (loop)

Det stämmer säkert att dom här gamla Hurco maskinerna mår bäst av att alltid stå på. Men som i Säters exempel är inte detta ovanligt vad gäller gamla maskiner
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Maskinen har troligtvis inte använts sedan 2007 då den flyttades från en firma till en annan. Så jag har inte kunnat se den i drift alls.
Låter som att det är en vettig idé att låta den vara igång, om den inte drar alldeles för mycket på "tomgång" så kommer jag nog att göra på det viset också (om jag får igång den överhuvudtaget).

Kassetterna är små rackare, liknar sådana man har till fickbandspelare, fast dessa är märkta "mini data cassette".

Läste runt en hel del igår, både på nätet och i manualer och så här i efterhand kollade jag inte så noga om kassettbandspelaren snurrade under "provstarten". Några skrev om lång uppstartstid, så jag var kanske inte tillräckligt tålmodig. Har ju inte ens fått in den ännu, står inoljad under en presenning. Har ju regnat hela dagen idag och imorgon blir det skogshuggning, så äventyret att baxa in den är fortfarande kvar. Gjorde en "modell" i datorn för att veta hur jag ska resa den, det var tur att jag inte gjorde som jag tänkte först, det hade blivit en ofrivillig takhöjning på några centimer då. Ska försöka få tag i någon med en rejäl maskin att lyfta med också...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är bandspelaren en fristående historia?
Eller är den inbyggd i systemet?

Nu när du läst programeringsmanualen, går det att programera vanlig ISO-kod också?
Skriv svar