Starta Goagubbar-lab i Göteborg?

Berätta om dina pågående projekt.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Re: Starta Goagubbar-lab i Göteborg?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jag är med, har haft detta i tankarna länge. Minns att det diskuterades på forumet för ett par år sen, men det rann väl ut i sanden.
Den gången kunde jag inte hänga på pga av utlandvistelse, men denna gången ska jag ingen vart :).
Har lagt upp mig på googledoc-listan, men av nån anledning funkar inte min wiki-inloggning, så där är jag inte med ännu.
Jag jobbar på lilla bommen, och bor i munkebäck/torpa så någonstans i närheten/på vägen, eller utan alltför stor omväg vore idealiskt för mig, men kan även tänka mig lite vidare cirklar. Kungssten blir nog lite långt kanske...

Studiecirkel/förbund vore nog värt att kolla upp på sikt, men kanske kan vara svårt att få med i ekvationen från start. Replokaler är vanligt att man kör via studieförbund, men då har de ofta flera mindre lokaler i ett hus, och i många fall delar man flera band på samma lokal. Det upplägget funkar ju uppenbart inte för oss, men det är ändå värt att hålla i bakhuvudet.

En träff skulle jag gärna vara med på, men denna veckan är ganska kört, annars brukar jag kunna de flesta dar.
Ställe är svårare att komma på... Vad sägs om nåt runt 2:a lång/järntorget eller så?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Verkar finnas lite intresse iaf, 6 svar än så länge och ett par till som visat intresse i tråden så det kommer förhoppningsvis fler.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... nRLUURZZ2c
Tror den ska vara skrivskyddad, men om det går att redigera, gör helst inte det. Jag har tagit bort en rad som var dubblett. Någon klickade nog två ggr på spara.

4 registreringar på doodle än så länge och det ser ut som måndag eller tisdag nästa vecka kl 18.00-19.30 är de tider alla kan för tillfället.
http://www.doodle.com/c65hd6kye9p27adg

Vi kan väl avvakta lite med plats tills vi vet ungefär hur många som har tänkt att dyka upp, men kom gärna bra förslag.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Jag är intresserad om det finns rimliga förutsättningar att det skall bli av men att bilda en förening och dricka öl på andra lång för att sedan konstatera att alla lokaler är dubbelt så dyra som vad medlemarna vill betala ger mig inte så mycket.

4-500kr/m2 det tror jag räcker till källare eller överblivna butikslokaler i en bostadsrättsförening. Jag har bara lite erfarenhet av att hyra kontor och då kan man räkna med det dubbla och uppåt, vill man andrahandshyra kontorsplatser eller rum så kan man dubbla kostnaden ytterligare en gång.

Jag tror att avgiften per person och månad måste ligga på 300-600:- om det skall gå att genomföra men det vore bra om någon kan hitta verkliga, uppdaterade uppgifter för lokalhyra som visar att jag har fel :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Thorped skrev:...Så psynoise, du kan la höra dig för i Snickeriet om dom har någon liten lokal att hyra ut. :) -
Vet tyvärr inte helt vilka lokaler du menar, men finns det något kontor eller personal som man kan fråga går jag gärna dit och hör efter.
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

Jag är intresserad, nyinflyttad i GBG för att exjobba och starta en framtida karriär. Pluggar elektronikdesign vid LiU. Skulle kunna tänka mig lägga upp till 2-300 kr/månad, speciellt när man förhoppningsvis börjar jobba om ett halvår.
Jag har ingen koll på staden ännu, men jag kan tänka mig områden nära Lindholmen, centralt eller öster (eller tja, inom rimliga avstånd egentligen var som helst)
Jag har ingen erfarenhet från att starta just en förening, men kan gärna hjälpa till att styra i grejer så det blir av!
Schysst idé :tumupp:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Trevligt med fler exil-östgötar i götet :)

Svara på denna så vi får en hyffsad sammanställning av intresset.
https://docs.google.com/spreadsheet/vie ... UURZZ2c6MQ

Hela Doodle verkar ligga nere nu, men lite kan du ju fylla i denna om du är sugen att träffas och diskutera en eventuell uppstart.
http://www.doodle.com/c65hd6kye9p27adg
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

11 intresseanmälningar där betalningsviljan verkar ligga kring 300 kr/mån och huvuddelen kan tänka sig att lämna sin stadsdel nån gång i veckan. Det behövs nog tyvärr fler om det ska bli något men det kanske inte är omöjligt med en något aggressivare rekryteringskampanj än en forumtråd.

Dessutom 6 stycken som kan tänka sig att träffas 18.00-19:30 på måndag eller tisdag för att diskutera hur vi kan gå vidare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

300 SEK/mån är nog en del för dom som är studenter eller använder labbet mindre. Vilket kan påverka medlemsantalet.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Desto fler man blir desto mindre behöver man ta ut per månad.

Jag hade en tanke om lokalen på Lindholmen igår, som är på 120m2...
Skulle man kunna få ihop 50 medlemmar, så skulle man kunna ha en startavgift på 500kr, i den avgiften skulle då första månadens betalning ingå. Föreningen skulle då få 20 000kr tillövers efter att hyran är betald och av de 20 000 hade 5000 kunnat gå till en buffert ifall något oväntat händer. Av de resterande 15 000 får ca 3000 gå till värme och el och de 12 000 som blir över kan man köpa in div. maskiner, komponenter och verktyg för.

Månadsavgiften hade då kunnat vara 200kr, 160 av dom går till hyra, el och värme. Resterande går till kassan att köpa prylar för.
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

jag ska höra runt på jobb och dylikt och se om man kan få tag i några fler! Har ju bara gått några dagar sedan tråden startades med, jag kan tänka mig att fler hoppar på inom några dagar till? :tumupp:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag hade kunnat tänka mig att ett medlemskap i föreningen kostar 100 kr/år vilket täcker kostnader för bankkonton, domän/webbplats, fika till årsmöte och eventuellt lite andra inköp.

Utöver det betalar de som utnyttjar lokalen 300 kr/mån (ev. 150 kr/mån för studenter)

För att få in lite extra småpengar kanske man kan sälja kaffe & småkakor i lokalen.

Med en sådan modell skulle man kunna starta smått och få in ett litet startbidrag innan man ens har någon lokal. Jag tror det är svårt att få folk att börja punga ut 300 kr/mån innan man får ut speciellt mycket av det. Känns inte realistiskt att hoppas skrapa ihop 50 pers direkt. Jag tror mer på att starta mindre och sedan växa försiktigt. Jag är glad om man skulle kunna få med 20 pers vid en uppstart.
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

Jag håller med dig LHelge, hellre starta smått och få igång något. Nu är jag ju van vid Norrköpings överflöd utav bostäder och lokaler, och tänker att det är klart man får en första mindre lokal för några tusen i månaden, men så är ju inte fallet här i Göteborg :doh:

Skulle man bara kunna ha lite träffar hos någon eller i någon annan lokal så länge, och ständigt leta efter något kap i lokalväg så behöver man ju som sagt inte ta så mycket pengar till en början.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Precis så jag tänkte.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Våra grannar har en lokal som var en liten affär en gång i tiden. Den har stått tom rätt länge. Tror den kostar hundralappar per månad, men det är väl fortfarande ingen som har lust att åka till kunstensområdet... Jag förstår det.
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

Jag ska kolla med alla jag (främst min sambo) känner och se om någon vet någonting om en lokal. Får vi ihop lite mer folk och alla kan kolla så kanske det visar sig att någon känner någon som känner någon?
Jag har hört några historier som påvisar att man kan ha tur med fastigheter via kontakter här i Göteborg :vissla:
Skriv svar