Starta Goagubbar-lab i Göteborg?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Starta Goagubbar-lab i Göteborg?

Inlägg av Thorped »

Hej på er!

Malmö har startat ett gemensamt lab-ställe, Stockholm är på god väg, men vi i Götet saknar ett ställe för att träffas, arbeta på projekt och, framförallt, ha kul!
Jag är gärna med och startar ett sådant ställe, dels för att jag inte har något utrymme att labba på och dels för att det hade varit kul att kunna diskutera och lösa problem med andra.

Sen så tycker ju jag att det hade varit kul om Göteborg, Stockholm och Malmö stod i direktförbindelse med varandra 24/7.

Finns intresse för en sådan här lokal i Göteborg?

Wiki:n

Intresseanmälan
Senast redigerad av Thorped 8 februari 2012, 19:24:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Re: Starta Goagubbar-lab i Göteborg?

Inlägg av marvin »

Det är ett intressant förslag, mitt "problem" är att jag har redan en bra lokal med andra elektronikintresserade att lösa världsproblem med.
Tyvärr måste man av olika anledningar vara chalmerist för att gå med i ETA.
Så jag är kanske inte jättemotiverad att lägga ned massa tid och pengar på något annat.
Dock är det alltid kul att hitta nya människor att lösa världsproblem med, så jag är gärna med på ett hörn!
Mvh
Kristoffer
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast några studenter från GU har också varit medlemmar i ETA. Ända villkoret är väl egentligen att du är med i Chalmers studentkår. Hur man fixar detta utan att studera på just Chalmers vet jag ej. Även jag är medlem i ETA.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om man kunde få tag på lokaler i Krokslätts Fabriker i Mölndal och hamna vägg i vägg med ELFA, skulle vara helt underbart.
Undrar om man kan få kommunerna att gå in och sponsra som en del inför jubileet och för att främja teknikandan i regionen?

/// Marcus
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag är också intresserad!

Som chalmerist hade man både ETA, XP och CRF att välja mellan. Men när man lämnat skolan så står man ute i kylan.

Det finns ju ett hackerspace i Göteborg redan http://gbg.hackerspace.se/site/ kanske kan vara värt att kolla upp först, om inte annat för att hitta andra intresserade. Jag har själv tänkt att kolla upp det men det har inte blivit av. Nu verkar det dessutom som de har flyttat till en ny lokal med, bara ett mäklarstenkast från där jag bor.
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Det är väl bara att registrera sig på någon kurs vid chalmers, finns säkert många kurser med lediga platser...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ytterligare finns det flera kvällskurser på GU som nog är lite lättare att bli antagen till.

http://studera.nu/
mippen

Inlägg av mippen »

Finns en väldigt trevlig "uppfinnareverkstad" i just krokslätts fabriker.
Dock verkar det ha blivigt en klubb för inbördes förundran då jag vid flertal tillfällen försökt komma i kontakt med dom.
Annars ligger dom som sagt bredvid elfa och har massa trevlig utrustning i form av svarvar och maskiner.

Kanske man kan jaga rätt på "kommungubben" som håller i tillstånden och se om man kan få komma med från EF på ngt vis?

Lösa kurser på chalmers verkar inte vara helt enkelt.. Har försökt tidigare men då har det bara varit program som varit alternativen.
Så en kurs via GU om nu det räcker för ETA medlemskap hade varit trevligt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det låter som ett väldigt omständigt sätt att bli medlem i en förening. Då måste man antingen lägga tid på att läsa en kurs om kvällarna eller ockupera en plats som någon annan kanske vill ha.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

mippen:

Ta kontakt med styret och se vad de tycker om att man läser på GU.

http://www.eta.chalmers.se/
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

LHelge skrev:Det låter som ett väldigt omständigt sätt att bli medlem i en förening. Då måste man antingen lägga tid på att läsa en kurs om kvällarna eller ockupera en plats som någon annan kanske vill ha.
Å andra sidan lär man sig mer på att genomföra kurserna på ett seriöst sätt än på att bara vara med i en förening.

Om någon undrar över kravet på Chs-medlemsskap så beror det av att skolan och kåren kräver att minst 50% av medlemmarna är Chs-studenter för att föreningen skall få ha status som kårförening och tilldelas lokaler.

Hamnar man under 50% så riskerar föreningen att sparkas ut (vilket har hänt) eftersom det finns fler föreningar än vad det finns lokaler. Det är alltså inte snobbism eller oginhet som ligger bakom.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Mippen:
Var det denna du menade? Verkar vara nedlagt nu i så fall.
http://www.prototypverkstan.nu/
mippen

Inlägg av mippen »

Japp... var dom jag tänkte på.
Den typen utan verkstad som fanns där var ngt man önskade man hade tillgång till.
Dock så kändes det som att hanteringen av det hela gick på sparlåga det sista året.
Har en kollega som var medlem där. Får kolla om han tömt ut..
mippen

Inlägg av mippen »

Ev. är en ny förening på väg att startas istället för prototypverkstaden.
Skall se om det finns mer info att få. Andra hands info jag har nu.
Hade varit bra om man kunde gå med i detta.
Förhoppningsvis så är det samma maskinpark i nytt utförande.. men får se vad som händer.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Det där med Chalmers löser ingenting för mig. För även om jag försöker komma in så kommer jag inte lyckas, saknar grundläggande behörighet.

Nej, min tanke var att man hittar en lämplig lokal som man kan vara i. Den ska klara av lödning, fräsning, svarvning med mera... Den ska också helst ligga så att det är lätt att ta sig dit, kollektivt eller med bil.
Krokslätts fabriker låter som en god idé. Vid Norra Älvstranden finns det också en del lokaler(lätt att ta sig dit med 16).
Skriv svar