Pimp My v70 -- Styling (Squiz3r's bil)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Pimp My v70 -- Styling (Squiz3r's bil)

Inlägg av PeterH »

ghost_rider skrev:jag har sett ett rätt i denna tråden.. o det är bonecrime's avatar :mrgreen: hehe
Du menar SAAB:en där tanten som kör glömt handbromsen så det ryker? :badgrin:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

-=Fullmoon=- skrev: haha... Nja ett par fina alu fälgar än ett par plåtisar är i många fall finare och sen ett pra fräsha nya lyktor som inte är solblekta kan göra väldigt mycket på bilen.. testa själv att sandpappra ner ett av dina lysen så tycker du nog det ser för jävligt ut ;)
och för bruket av bilen spelar solblekta lampor 0 roll...

Jag har som sagt ägt en 850-93a, och plasten i de baklysena är vad man kan säga kass, en snabb dusch med WD40 rädda reflexerna genom bilprovningen sista gången :) (Men efter en grusväg var de inte så fina längre....)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

PeterH skrev:
ghost_rider skrev:jag har sett ett rätt i denna tråden.. o det är bonecrime's avatar :mrgreen: hehe
Du menar SAAB:en där tanten som kör glömt handbromsen så det ryker? :badgrin:
precis! 8)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu glömde jag ju visa bilder på klädsen som jag bytte i bilen! Här kommer i alla fall några bilder.

Baksätena - Svart läder och orange mocka.
Bild

Bild

Ena framsätet klart
Bild
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Klädseln verkar trevlig, vad får du betala för den?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ehh.... Det vågar jag inte berätta för mig själv! Dyr va den, jag fick 30% rabatt eftersom de hade 10års jubleum eller nått, så jag behövde *bara* betala ~4-5 papp för alla sätena, minns inte exakt.

(Hmm.... För de pengarna jag lagt ner på denna hade jag ju kunnat köpa en mycket mycket finare bil! :|)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en finare bil? en BIL i stället för en volvo menar du väl? :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Inget fel på volvo, det är utmärkta familjebilar (som även går att pressa rätt hårt). Dock är dem ju lite tråkiga med att det är framhjulsdrift...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

För alla bakhjulsdrivna bilar är mycket roligare?

låter lite bonnpojke 18 över dig får jag säga
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jaha.. Då va du här igen. Får väl låta så då, ända gången som jag möjligen kan hålla med om att det ibland kan vara bättre med framhjulsdrift är när det är halt, annars är den ju bara jobbig...
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

squiz3r skrev: Jo, 240 är en väldigt trevlig bil då den har den stora fördelen med bakhjulsdrift vilket tyvärr alla andra volvosar saknar :/
Följande Volvo är bakhjulsdrivna, Volvo var väl ett av de senare fabrikaten som införde framhjulsdrift.
ÖV4, PV, Duett, Amazon, 140/160, 240/260, 340/360, 740/760/780, 940/960 och S/V90 serien

Har för mig att 850 var den första Volvon som kom med framhjulsdrift.

Förövrigt är squiz3r en bondpojk, men ska snart bli en riktig bondbpöjk när han flyttar till Dalsland :-)

/DeVille
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Du glömde flera bilar där, P1900/P1800/1800S tex.

Ang framhjulsdrift är det bra för en bruksbil, men ska jag ha skoj så kör jag förstås fyrhjulsdrivet :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nån som har lust att förklara vad som är fördelen med framhjulsdrift?? Har man släp efter bilen tycker jag det känns mycket säkrare med bakhjulsdrift (om man har lite för mycket vikt på kroken är det ju lättare att få understyrning med framhjulsdrift). Ytterligare så blir bilarna så framtunga om man har allting i fronten på den istället för utspritt längst bilen, detta resulterar i att bilen väldigt lätt kan tappa bakdelen och bli överstyrd när man går ut ur svängen. (Visst, en bakhjulsdriven bil får överstyrning om man gasar för mycket, men gasa inte så mycket då! En framhjulsdriven bil blir det ju oavsett om du gasar eller inte...)

Jaja, Nu börjar vi komma liiite of-topic. Men sen när man blir en redig bonpöjk i norrland (ja, dalsland ligger väll i norrland :wink:) så får man väl köpa 4-hjulsdrivet istället.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Största anledningen att "alla" bilar är framhjulsdrivna idag är ju mer produktionstekniska, det är enklare och billigare att göra hela motor+drivlina i ett paket och lyfta in i bilen.

Sen vill man ha vikt på drivhjulen när det är halt, i 99999 fall av 100000 kör man ju inte med släp, och då blir det inte mycket vikt på bakhjulen på en RWD-bil normalt sett, och det funkar kasst på vintern.. det är inte utan anledning folk åkte omkring med betonggrisar och sandsäckar i bagaget på vintern förr.

En bakhjulsdriven bil har dessutom väldigt lite extravikt bak, kardanen går under "hela" bilen, och sen är det i princip bara en diff och två drivaxlar bak.. växellådan sitter ju ändå direkt efter motorn normalt sett, alltså i den främre delen av bilen.

En fwd-bil är vanligen MYCKET bättre balanserad viktmässigt mellan fram/bak.. speciellt om motorn ligger bakom framaxeln.

En bakhjulsdriven bil är normalt sett alltid överstyrd, och en fwd understyrd. (en 4wd växlar mellan under och överstyrd beroende på om du gasar eller inte, ganska läskigt innan man är van..)

Sen klarar folk i största allmänhet av understyrning bättre än överstyrning, speciellt i halka.

En rwd kan ju kasta ut rumpan i en rondell bara man gasar normalt och det regnar, det är inte så bra för faster agda..

Själv kör jag helst 4wd med riktig 50/50 drivning, men skulle jag bygga en racebil skulle jag förstås bygga rwd, men till vardags
kör jag fwd, det funkar ok året om, och de flesta bilar är ju fwd. (bara en av de uhm, sju? bilarna jag ägt har varit RWD, två har varit 4wd)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Ska ju vara permanent bakhjulsdrift och manuelt ikopplingsbar framhjulsdrift! :tumupp:
Skriv svar