Bakgrund
För två veckor sedan fick jag mitt körkort, och eftersom vi har tre bilar, numera (sen min syster "flyttade" till skottland) är vi bara tre personer i familjen har jag fått låna den äldsta bilen. Det är i alla fall i princip bara jag som använder den

Syfte
Syftet med stylingen är inte en bil hämtad från "Pimp My Ride", de ser ju för jävliga ut... Speciellt alla diamanter, det är ju bögigt om nått!

Bara att börja!
Här följer några förhandstittar på hur det såg ut innan, men tro mig, det var mycket värre än såhär över allt! (Jag glömde ta bilder innan jag började städa den..)

Förarsätet är trasigt... (Och målarfärgs kladd!!)

Efter att jag tvättat utsidan av bilen med vatten (för att få bort sand/grus), diskmedel (för att få bort fett), asfaltborttagningsmedel (för att få bort inbitna fläckar), och vaxat hela bilen började jag med insidan.
Först tog jag ut plastmattorna och skrubbade de rena med vatten och diverse läskiga kemikalier, sen plockade jag bort allt skit i bilen, dammsög över allt, och torkade all inredning med en fuktig trasa och efter det putsade jag insidan på alla rutor med fönserputs och utsidan med koncentrerad spolarvätska. Pju.. Tror jag har kommit ihåg allt nu

Resultatet blev helt okej:

När jag hade kommit såhär lång så ville jag göra den tråkiga utsidan lite finare, så jag fräste ut en 3D tjej i plexiglas.

Dock fick hennes ben en stor skada precis i slutet av 4 timmars fräsande...

Målade baksidan i matt svart (för att få ett djup i henne)

Magneter är ett bra sätt att inte skada bilen på något sätt. (Okej, en 5 tum bult hade nog fixat biffen också..)

Såhär har jag använt bilen ett tag nu, men igår kväll kl. 3 på natten kom posten med ett paket. (Okej då! Jag erkänner, posten kom tidigare, men jag hittade inte det innan). Självklart började jag packa upp direkt, nu kunde jag ju inte gå och lägga mig!

Ratten tål nog inte solsken (aka UV-ljus) då den har spruckit och är kladdig.. (Torka av den med kemikalier har ingen effekt)

Men det problemet löstes med en väl vald "rattmuff". Den sitter stenhårt på ratten, den glider inte ett dugg, och den var faktiskt riktigt skön att hålla i

En liten, näst intill osynlig detalj va att jag bytte plastlocken på hjulens ventiler till aluminium korkar (tätade med o-ring).

Jaha, Detta ser ju fint ut!?

Betydligt bättre! Krom i kombination med svart gummi. Dessutom sitter fötterna fast mycket bättre på dessa, man halkar inte så lätt.

Växelspaken är helt ut sliten.. Man ser ju inte ens texten på den!!

Så, ett kromat "R" senare så glömmer man inte bort var backen ligger

Tröskel i plast/gummi?? Suck....

Mycket bättre! Dessa var nog de som jag blev mest nöjd med. (Jag bytte alla gummi trösklar till aluminium)

En jonisk luftrenare som drivs från ciggtändaruttaget.

En jonisk luftrenare renar luften från damm och "lättflyktiga ämnen" (=lukter) genom att ha två nät med högspänning en bit ifrån varandra så det skapas ett luftdrag, och ozon. Dock upptäckte jag när jag startade bilen att denna lät fruktansvärt mycket.. Uppskattningsvis 60-70db! Jag funderar på om det kan vara skit i den nån stans så att det blir överslag... I nuvarande skick går den inte att använda i alla fall!!
Normalt sett hatar jag allt som man hänger upp i backspegeln (wunderbaum, tärningar m.m.) men så fick jag syn på dessa långhåriga grå-svarta tärningar som ser skitcoola ut! Först hängde jag lite skeptiskt upp dem i backspegel, men då skulle jag ju inte ens sett ifall det stog en långtradare framför mig, de skymde ju allt vad sikt kan kallas!!! Men när jag letade efter ett lämpligare ställe kom jag på att jag helt enkelt kunde trycka in dem runt min GPS liggande på panelen under framrutan. Detta blev jag riktigt nöjd med!

Om ni reagerade på innehållet på GPS:ens skärm så var ni ju lite observanta.
När vi köpte vår nya Volvo för något årsedan så fick vi med den GPS:en från Navigon. Sedan dess har den legat oanvänd i en låda tills jag la beslag på den (vi har redan två andra GPS:er som sällan används...) och nu upptäckte jag att den kör operativsystemet Windows CE. "Aha! Då kan man ju installera en massa nyttoprogram/spel på den

En film finns HÄR. OBS! Bilden på kameran är skitkass, bilden från GPS:en är riktigt fin! Jätte skarp bild när man kollar på film, bra upplösning, bra ljus, touchskärmen fungerar utmärkt m.m. Till och med ljudet på den är helt okej

Hårdvaran i den består av en 0,4GHz processor, 52MB RAM, 4GB SDHC minneskort (standard är 2gb, men eftersom SDHC fungerar så kan man väll ha upp till 32GB) och ett LiPo batteri som har en drift tid på över 3 timmar!

(Bild från kombitz)
Det som återstår nu är en snygg fördelningsdosa för cigguttagen (de är fulla nu...) och ny klädsel till alla säten.
Klädseln har jag beställt, då berättade jag bara vilken sorts stolar jag har i bilen så specialsyr dem klädseln exakt efter mina säten

Det var allt för denna gången!
Danne.