Pimp My v70 -- Styling (Squiz3r's bil)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Pimp My v70 -- Styling (Squiz3r's bil)

Inlägg av squiz3r »

Tjena.

Bakgrund
För två veckor sedan fick jag mitt körkort, och eftersom vi har tre bilar, numera (sen min syster "flyttade" till skottland) är vi bara tre personer i familjen har jag fått låna den äldsta bilen. Det är i alla fall i princip bara jag som använder den :). Men när jag övertog den från min syster såg den förfärlig ut... Inte vaxat eller ens tvättad på många år... Fullt av hö, dricka förpackningar, bananskal och godispapper över allt, även en massa hund hår. Eftersom jag inte ville köra med en bil som ser ut på det viset så tog jag tag i saken med egna händer.

Syfte
Syftet med stylingen är inte en bil hämtad från "Pimp My Ride", de ser ju för jävliga ut... Speciellt alla diamanter, det är ju bögigt om nått! :vissla: Nää... Jag vill ha en stilren bil med lite sportigt utséende.

Bara att börja!

Här följer några förhandstittar på hur det såg ut innan, men tro mig, det var mycket värre än såhär över allt! (Jag glömde ta bilder innan jag började städa den..)
Bild

Bild

Förarsätet är trasigt... (Och målarfärgs kladd!!)
Bild

Efter att jag tvättat utsidan av bilen med vatten (för att få bort sand/grus), diskmedel (för att få bort fett), asfaltborttagningsmedel (för att få bort inbitna fläckar), och vaxat hela bilen började jag med insidan.

Först tog jag ut plastmattorna och skrubbade de rena med vatten och diverse läskiga kemikalier, sen plockade jag bort allt skit i bilen, dammsög över allt, och torkade all inredning med en fuktig trasa och efter det putsade jag insidan på alla rutor med fönserputs och utsidan med koncentrerad spolarvätska. Pju.. Tror jag har kommit ihåg allt nu :)

Resultatet blev helt okej:
Bild

Bild

Bild

Bild

När jag hade kommit såhär lång så ville jag göra den tråkiga utsidan lite finare, så jag fräste ut en 3D tjej i plexiglas. 8)
Dock fick hennes ben en stor skada precis i slutet av 4 timmars fräsande... :(
Bild

Målade baksidan i matt svart (för att få ett djup i henne)
Bild

Magneter är ett bra sätt att inte skada bilen på något sätt. (Okej, en 5 tum bult hade nog fixat biffen också..)
Bild

Bild

Bild

Såhär har jag använt bilen ett tag nu, men igår kväll kl. 3 på natten kom posten med ett paket. (Okej då! Jag erkänner, posten kom tidigare, men jag hittade inte det innan). Självklart började jag packa upp direkt, nu kunde jag ju inte gå och lägga mig!
Bild

Ratten tål nog inte solsken (aka UV-ljus) då den har spruckit och är kladdig.. (Torka av den med kemikalier har ingen effekt)
Bild

Men det problemet löstes med en väl vald "rattmuff". Den sitter stenhårt på ratten, den glider inte ett dugg, och den var faktiskt riktigt skön att hålla i :). Det blev bättre än vad jag trodde!
Bild

En liten, näst intill osynlig detalj va att jag bytte plastlocken på hjulens ventiler till aluminium korkar (tätade med o-ring).
Bild

Jaha, Detta ser ju fint ut!?
Bild

Betydligt bättre! Krom i kombination med svart gummi. Dessutom sitter fötterna fast mycket bättre på dessa, man halkar inte så lätt.
Bild

Växelspaken är helt ut sliten.. Man ser ju inte ens texten på den!!
Bild

Så, ett kromat "R" senare så glömmer man inte bort var backen ligger 8)
Bild

Tröskel i plast/gummi?? Suck....
Bild

Mycket bättre! Dessa var nog de som jag blev mest nöjd med. (Jag bytte alla gummi trösklar till aluminium)
Bild

Bild

En jonisk luftrenare som drivs från ciggtändaruttaget.
Bild

En jonisk luftrenare renar luften från damm och "lättflyktiga ämnen" (=lukter) genom att ha två nät med högspänning en bit ifrån varandra så det skapas ett luftdrag, och ozon. Dock upptäckte jag när jag startade bilen att denna lät fruktansvärt mycket.. Uppskattningsvis 60-70db! Jag funderar på om det kan vara skit i den nån stans så att det blir överslag... I nuvarande skick går den inte att använda i alla fall!!

Normalt sett hatar jag allt som man hänger upp i backspegeln (wunderbaum, tärningar m.m.) men så fick jag syn på dessa långhåriga grå-svarta tärningar som ser skitcoola ut! Först hängde jag lite skeptiskt upp dem i backspegel, men då skulle jag ju inte ens sett ifall det stog en långtradare framför mig, de skymde ju allt vad sikt kan kallas!!! Men när jag letade efter ett lämpligare ställe kom jag på att jag helt enkelt kunde trycka in dem runt min GPS liggande på panelen under framrutan. Detta blev jag riktigt nöjd med!
Bild

Bild

Om ni reagerade på innehållet på GPS:ens skärm så var ni ju lite observanta.

När vi köpte vår nya Volvo för något årsedan så fick vi med den GPS:en från Navigon. Sedan dess har den legat oanvänd i en låda tills jag la beslag på den (vi har redan två andra GPS:er som sällan används...) och nu upptäckte jag att den kör operativsystemet Windows CE. "Aha! Då kan man ju installera en massa nyttoprogram/spel på den :D" -tänkte jag. Och visst gick det. Jag laddade ner ett litet program från kombitz.com som gjorde att jag kom åt windows i den, så nu har jag installerat program så att jag kan spela spel, kolla på film, lyssna på musik, rita i paint, använda textredigeraren m.m.

En film finns HÄR. OBS! Bilden på kameran är skitkass, bilden från GPS:en är riktigt fin! Jätte skarp bild när man kollar på film, bra upplösning, bra ljus, touchskärmen fungerar utmärkt m.m. Till och med ljudet på den är helt okej :D.

Hårdvaran i den består av en 0,4GHz processor, 52MB RAM, 4GB SDHC minneskort (standard är 2gb, men eftersom SDHC fungerar så kan man väll ha upp till 32GB) och ett LiPo batteri som har en drift tid på över 3 timmar!

Bild
(Bild från kombitz)

Det som återstår nu är en snygg fördelningsdosa för cigguttagen (de är fulla nu...) och ny klädsel till alla säten.

Klädseln har jag beställt, då berättade jag bara vilken sorts stolar jag har i bilen så specialsyr dem klädseln exakt efter mina säten :D. (De håller på att sy nu, den borde vara klar om en vecka eller så.) Den har också lite sportigare utseende än den nuvarande klädseln och är gjord av skinn och mocka :D. (Jag kan ju berräta att även om den kostade mycket så var den inte sååå dyr som den låter av förklaringen :))

Det var allt för denna gången!

Danne.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Pimp My v70 -- Styling (Squiz3r's bil)

Inlägg av Oblivion »

Wow du har nog fan lyckat göra den ännu fulare än innan... ;/
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hehe, Sån tur va så såg jag i forumindexet att det var du som hade postat ett svar, så jag var helt beredd på att få en negativ kommentar :doh:..
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Hur kan man slita/nöta så mycket på en så pass ny bil :shock:
Min 965:a 95års model ser ju nästan ny ut i jämförelse. Med en mätarställning på 434500 så har den inte gått så långt.
Senast redigerad av SA4AQS 26 september 2009, 17:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Ser nice ut tycker jag! Lite pimpning av bilen är aldrig fel... :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

SA4AQS: Det undrar jag också! Den har gått ca. 35 kmil, så det är ju en bit, men den borde ju ändå se liiite finare ut tycker jag :).

Scorpiion: Tack! :D

Nu har jag för övrigt lyckats laga luft joniseraren, det var överslag som jag misstänkte, men det är fixat nu. När jag kör den kommer det en ganska stark doft av något som kan vara ozon (om man luktar nära den), är detta normalt? Ozon i för hög halt är ju inte alls nyttigt, 0,1ppm är väll den rekommenderade max gränsen, så hur vet man ifall den går över det? Jag vill ju bli av med dammet så jag mår bättre, inte göra mig lungsjuk.. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det var ventilhattar från biltema så rekommederar jag av egen erfarenhet att du byter dom något annat i antingen plast eller mässing i gängorna.

Efter en vinter så gick biltemahattarna inte att får bort från nippeln hur fasen man än gjorde utan att vrida av hela nippeln, utan tillslut blev det dremmeln och mutterspräckare. - aluminiumhatt, vägsalt och en vinter får saker att sitta jäkligt bra - gänglåsningen av den grymmaste sorten hade inte kunnat gjort det bättre.....
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Det går att råda bot på, lägga på lite vaselin eller fett när man skruvar dit dem, själv använder jag
apotekets vita vaselin överallt på bilen i skruvförband. Det tar så lite tid & spar så mkt.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

för det första så ska jag faktiskt vara liite negativ, jag tycker det ser ut som nån halvtattig jula/biltema pimpning (bara japs dämparen som fattas) :D
för det andra så tycker jag att det ändå ser helt okej ut :wink:

För dom som inte vet vad en japs dämpare är:
Bild ljuddämpare med löjligt stort utblås!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

850n (-93a) jag körde(på släp efter fronteran) till skroten hade gått 34000 mil, 9000 med mig bakom ratten, men den var inte riktigt så sliten i ratt/växelspak/inredning. Verkar nästan som om tygklädslen klarar slit bättre än skinn, fast den var nog minst lika skitig. Försökte hålla den hästfri första åren med sätesskydd när jag hade rid/arbetskläder osv. Men det höll bara när det inträffa 1-2ggr i veckan :)

Sista åren förföll den rätt kraftigt, den var mer hästhårsvit än blå i inredning :) och en bakruta ersatt av en plåt...

och "nya" fronteran blev ju i princip hästbil första sekunden jag ägde den, de går inte att hålla rena..

Jag hade velat ha en vit 855 stripade a'la rydells BTCC volvo :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

xxargs: "Om det var ventilhattar från biltema så rekommederar jag av egen erfarenhet att du byter dom något annat i antingen plast eller mässing i gängorna."
Det är inte från biltema, men jag vet inte om dessa är bättre. Men för att förebygga det så droppade jag lite olja på gängorna innan jag skruvade fast dem, tror ni det räcker eller ska jag gå till apoteket på jakt efter vaselin??

Rifakungen:
Jo, det blev väll inget rekord snyggt, det var inte så dyra saker jag köpte måste jag erkänna, men den är roligare att köra nu i alla fall! Men vänta bara tills den nya klädseln kommer, det är lite mer kvalité i den! :D :D

Ett nytt avgassystem vill jag inte ha, jag gillar ljudet som är i den nu. När man varvar den ordentligt låter den faktiskt ganska likt en Ferrari eller liknande högvarvig bil :P (Men vid normal körning är den väldigt tyst och behaglig)

AndLi: Jo, jag känner igen det problemet! Men nu när det bara är jag som har den så ska jag nog kunna hålla den ren tror jag!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Klassiska ljudet från en volvo-5a.

Dock tycker jag faktiskt du ska ta bäg R-märket på knoppen :?

Förvrigt är de bra att nån tar hand om våra "lite" äldre bilar :tumupp: (säger en som kör ännu äldre)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

danielr112: Jag blev inte heller riktigt nöjd med R:et där... Men jag tycker den ser så fruktansvärt tråkig och ful ut annars, och byta växelknopp går inte heller då volvo inte kör med standard... :doh:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Allt går bara man vill 8)
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

Men hur i all världen har ni lyckats fått denna stackars Volvo så sliten? Har ni kört hästar och getter i den fram och tillbaka från stallet, eller hur bär man sig åt?
Även fast jag är en BMW-människa i hjärtat högg det till när jag såg detta stackars vrak. Hur i helskotta lyckas man slita ut växelspaksknoppen??

Ett tips kan vara att leta lite på http://www.bildelsbasen.se/ efter krockade V70's.
Skriv svar