Nu händer det saker med övervakningssystemet

Temperaturövervakaren har blivit stabilt sen wlan usb stickan med ompatchad antenn ersattes av en WRT54GL(med dd-wrt) och NSLU2 kortet jag försökt lödda dit dubbelt så mycket minne på skrotades och ersattes av det jag inte löddat av och på och av och på minneskapslarna på... Så nu tuggar den biten på.
Men då måste man ju gå vidare, och nästa naturliga steg är att bevaka elmätaren.
Den sitter 75m från pannhuset i ett plåtskåp utomhus, inget man drar sladdar till direkt (kunde kanske ha överlagrat signalen i elstaketet som går hela vägen typ...)
Första iden var att använda en LaFonero tvålkopp och en 14dBi antenn som jag en gång köpte till den. Fast de är jobbiga att flasha om, och de har strulat med UARTen så man kan inte ha något anslutet under spänningspåslag.
Men sen dök det ju upp ett gäng Serieport <-> Ethernet adaptrar. Och då var det ju kört, bara att införskaffa ännu en WRT54GL och montera den i pumphuset som elmätaren sitter på (Ja egentligen sitter väll den på ladugården också men det kvittar ...) koppla ihop den med konvertern och bygga techtrades lilla ljuspulsräknare för serieporten.
Den funkar, om man minskar motståndet till 1kOhm. Drog en 4 ledare mellan mätaren och konvertern, så någon dag kan jag bygga en bättre omvandlare.
Jag råkade nog ta ett lite för stort borr när jag skulle igenom den 30cm tjocka tegelväggen, med signalen och antennkabeln. Fast det var smidigt att kunna använda en vanlig trädgårdsslang som dragfjäder när man är lat och inte orkar hämta den riktiga (det snöa ju nästan..)
Har börjat skriva lite på programmet som ska skicka vidare mätvärdena till samma server som alla temperaturerna ligger på. Detta program ska såklart snurra på NSLU2an. För tillfället säger den att det kommer 19 pulser per minut. Och om jag inte är fel på det så har vi 1000 pulser/kWh. 1140 pulser/h. Det skulle altså betyda att vi gör av med 1,14kWh just nu, tycker det låter lite mycket, senaste elräkningen säger att vi gjorde av med 1,38kWh i snitt under februari. Och nu lagas ju ingen mat, det tvättas inte, och de flesta lampor är släkta...
En annan lite kul sak är att fundera på pulsens väg genom systemet.
elmätaren -> fotodioden -> uarten på konvertern -> WRT54GL"pumpen" -> WRT54GL"källaren" ->WRT54GL"pannhuset" ->NSLU2an.
Sen går det ju från NSLU2an -> WRT54GL"pannhuset" -> WRT54GL"källaren" ->WRT54GL"main" -> ut på internet -> andli.com/add.php
Ingen av WRT54orna är ihopkopplade med kabel, utan de sitter alla i ett stort WDS nät, frågan är om jag får någon bandbred kvar till att surfa på