Det består i korthet av en Baxi Solo Inova 50kW panna och två acctankar, en på ca 3000 l och en på 500 liter med varmvattentank (den är seriekopplad med en 300l elektrisk varmvattenbredare inne. Så duscha slut på varmvattnet vekar vara svårt...)
Pannan står i ett angränsande hus med en kulvert in, altså vill man slippa springa ut för andra inlägget av ved för tidigt/sent. Eller springa ut i onödan när tankarna redan är fulla!
Tanken är att ansluta ett antal (15-20) DS18S20 via ett OneWire nät(som kommer blir ett 3 wire nät...), detta ska i sin tur anslutas till lämplig liten (wrt54/nslug2 el dyl) körandes linux och owfs. Här har jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra... Det finns idag inget ethernet ut till pannhuset, däremot en EKK5G1.5 över och jag kör vanligen wlan.
så valet är att antingen sätta burken där ute och skicka in datan till en server på internet via wlan, eller sätta burken i källaren och köra oneWire över EKKn.. I källaren finns inte heller något kopparethernet, så den lär behöva Wlan i vilket fall....
Från början var jag ganska säker på att det skulle bli en Artila låda, men eftersom den behöver kompleteras med wlan...och priset på en WRT54GL är så lågt som det är, så lutar det mer och mer åt en sådan. Iof har jag två Nslug2 i källaren som skulle kunna kompleteras med en wlan sticka...
Det borde bli billigaste lösningen...
I vilket fall började jag knappa lite på mätvärdespresentationswebsidan.
Jpgraph-1.22 gjorde livet VÄLDIGT enkelt, så längst tid tog nog att rita flödesschemat

En första version går att hitta på www.andli.com/main.php , finns inte så många mätvärden inlagda, men utegivaren har några:) (Klicka på värdena i översikten för att se historiken) Bara testad med IE 6.... Men borde väll funka med det mesta...
Funderar också på ett litet samköp runt DS18s20 och ett gäng andra onewire komponenter, troligen från Maxim direkt
Just nu måste jag hitta en 25 pol till 9 pol dsub omvandlare, hittade min stenålders DS9097, måste varit minst 10 år sen jag skaffa den... Vissa projekt tar lite längre tid att starta med