Värmesystemsövervakning

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hög framledningstemp! Annars verkar det ju fungera bra. Dags att elda nu ;)

Hur stora är tankarna?

En bild från nyss (1 januari 2009, 16:52:50):
Bild

Ute:-8,6°C
Inne: 19,8 °C
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

:shock: Bild från framtiden :D

AndLi: Vad kör du för program för att generera graferna för temperaturerna?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett tips är annars GnuPlot.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

PeterH: Den inomhustemperaturen är lite missvisande, det är temperaturen i pannrummet (som är i ett separat hus..). Mätt ganska nära taket, div hack i kurvan brukar vara när man öppnar,stänger ytterörren :)

v-g, det är ett högtemperatursystem :) Eller kanske inte, sänker jag en blir det kallt inne, borde kanske dra ner pumpen samtidig då. Returen är ju också ganska hög.

Tankarna är nog 2500 + 500 liter,

ElectricMan Själva bilden genereras med jGraph 1.22, datan lagras på en mySQL server och resten på webservern är hemmasnickrat i php.
På NSLU2 kör jag ett hemmasnickrat C program som använder OWFS (fast inte mountat filsystem).

Nu har det brunnit i pannan några timmar :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är det någon mer som kör 1820parasitmatat?
Jag trode de bara skulle ha problem vid höga temperaturer, med 85-90 grader C verkar inte vara några problem. Däremot försvinner utetemperaturen när det går under -10 grader C...

Hmm det skulle ju kunna vara en mjukvarubugg med, -10.0 är ju fem tecken, alla andra temperaturer jag använder är fyra. Det kan ju förklara varför det är en sånn exakt brytpunkt vid -10.0 grader
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kör 5V matning till mina och de KAN visa fel emellanåt 85°C när det är "glapp" och -0.5°C när det är väldigt glapp (ingen kontakt alls ;) ). Man ska inte vara där och pilla för mycket ;)

Har du gjort mjukvaran själv är det en god idé att simulera de olika värdena ;) Hade många fel där jag. Typ alla om man får säga det som så :D

Om du inte har DS18B20 är det ingen vits atträkna siffrorna utöver ,5° då de är "hårdkodade".
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Värmesystemsövervakning

Inlägg av AndLi »

Nu händer det saker med övervakningssystemet :)
Temperaturövervakaren har blivit stabilt sen wlan usb stickan med ompatchad antenn ersattes av en WRT54GL(med dd-wrt) och NSLU2 kortet jag försökt lödda dit dubbelt så mycket minne på skrotades och ersattes av det jag inte löddat av och på och av och på minneskapslarna på... Så nu tuggar den biten på.

Men då måste man ju gå vidare, och nästa naturliga steg är att bevaka elmätaren.
Den sitter 75m från pannhuset i ett plåtskåp utomhus, inget man drar sladdar till direkt (kunde kanske ha överlagrat signalen i elstaketet som går hela vägen typ...)
Första iden var att använda en LaFonero tvålkopp och en 14dBi antenn som jag en gång köpte till den. Fast de är jobbiga att flasha om, och de har strulat med UARTen så man kan inte ha något anslutet under spänningspåslag.

Men sen dök det ju upp ett gäng Serieport <-> Ethernet adaptrar. Och då var det ju kört, bara att införskaffa ännu en WRT54GL och montera den i pumphuset som elmätaren sitter på (Ja egentligen sitter väll den på ladugården också men det kvittar ...) koppla ihop den med konvertern och bygga techtrades lilla ljuspulsräknare för serieporten.
Den funkar, om man minskar motståndet till 1kOhm. Drog en 4 ledare mellan mätaren och konvertern, så någon dag kan jag bygga en bättre omvandlare.
Jag råkade nog ta ett lite för stort borr när jag skulle igenom den 30cm tjocka tegelväggen, med signalen och antennkabeln. Fast det var smidigt att kunna använda en vanlig trädgårdsslang som dragfjäder när man är lat och inte orkar hämta den riktiga (det snöa ju nästan..)

Har börjat skriva lite på programmet som ska skicka vidare mätvärdena till samma server som alla temperaturerna ligger på. Detta program ska såklart snurra på NSLU2an. För tillfället säger den att det kommer 19 pulser per minut. Och om jag inte är fel på det så har vi 1000 pulser/kWh. 1140 pulser/h. Det skulle altså betyda att vi gör av med 1,14kWh just nu, tycker det låter lite mycket, senaste elräkningen säger att vi gjorde av med 1,38kWh i snitt under februari. Och nu lagas ju ingen mat, det tvättas inte, och de flesta lampor är släkta...

En annan lite kul sak är att fundera på pulsens väg genom systemet.
elmätaren -> fotodioden -> uarten på konvertern -> WRT54GL"pumpen" -> WRT54GL"källaren" ->WRT54GL"pannhuset" ->NSLU2an.
Sen går det ju från NSLU2an -> WRT54GL"pannhuset" -> WRT54GL"källaren" ->WRT54GL"main" -> ut på internet -> andli.com/add.php

Ingen av WRT54orna är ihopkopplade med kabel, utan de sitter alla i ett stort WDS nät, frågan är om jag får någon bandbred kvar till att surfa på :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Någon som kan gissa när vi kom hem idag? :)

http://www.andli.com/showgraph.php?&sen ... alet=65535

Skalan är i pulser per minut, 1wh per puls
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

straxt innan 17:21 ser det ut som
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Stämmer bra det :)

Borde vara två varmvattenberedare
två 200w element och kyl och frys som genererar den hackiga kurvan under dagarna.

Rena standbyströmar från allt som står halvpå verkar stå för ca 120-180 w/h (inräknat 1 st cirkpump).

35A huvudsäkring, 24kW, då borde det bli 400 pulser per minut. Känns som vi har viss säkerhetsmarginal, men om jag drar igång spisen, elpatronen och bastun så kanske jag kommer halvvägs :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Fasen nu äru ikapp ;)

Akta så du inte blir snål med strömmen som jag :mrgreen: Sparade 300 kWh sen jag installerade min rackare.

Det är helt annat än att se en sån där man sätter i väggen, när man ser vad allt drar så ser man var det lönar sig att spara. Tex ligger tre cirkpumpar & snurrar hos mig konstant och bara det är typ 100w (två på ettan och en på tvåan) som lägst kommer jag ner i c:a 300 w/h. Kyl och frys är relativt nya så jag tror inte de drar så mycket, däremot vet jag att det är dammigt bakom kylen ;)

Det man är mest glad över är att inte ha elvärme :mrgreen:

5 grader i grannkåken kostar 2500 spänn :evil: (på min räkning då såklart :( )

Nåväl mitt system ligger och rullar konstant nu och det är faktist stor skillnad på min komfort hemma massa spring är nu borta. Faktist så är det så att jag ser bättre uppe hur det står till än nere i pannrummet :vissla: Tur man har mobilen så man kan kolla även där nere ;)
StigH

Inlägg av StigH »

v-g skrev:Fasen nu äru ikapp ;)
Akta så du inte blir snål med strömmen som jag :mrgreen: Sparade 300 kWh sen jag installerade min rackare.
;)
Som husägare är det inte alltid så enkelt att dra ner på kilowatten..
En cirkpump (ettan) och när pannan går en till samt fläkten till pannan (200W).
Sen två st fläktar 24h ( okänd effekt, ska kolla) för ventilation i tre plan och värmeåtervinning.
Tillkommer ju allt annat sen, 2xfrys 1x kyl + div annan hushålls el.
Köpte nyligen en ny 180cm frys, A+, så för tillfället är det två parallellt, ingen förhöjd effektförbrukning märks? Otroligt..
Nu väntar vi på vår nya fina elektroniska elmätare, folk i staden klagar över ökad förbrukning på 20-40%. Vår är nästan ny så vi får väl se om det blir nån skillnad.
Men, en online-effektförbrukningsvisning inomhus SKA det bli!
Års förbr är fn strax över 5000kWh.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

v-g: ska bara presentera datan lite bättre, pulser per minut är en jobbig enhet :)

Dra ner är nog ganska enkelt, att få 0 är omöjligt.
Men man kan ju alltid släcka den där onödiga lampan...

Det är lite intressant att de nya elmätarna får så mycket skit, när det egentligen är de gamla mekaniska som har mätt för lite under en längre tid.

Vi ligger på ca 8000kwh per år, men då bor vi ju på en gård med lite djur(4st hästar)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Elmätarapplikationen strular :(

gethostbyname(char* host) slutar ibland att returnera DNS uppslagen (efter typ 15-20h), och det enda som hjälper är att starta om applikationen. Kör man samma funktion från ett annat program så returnerar den som den ska, startar man om den strulande applikationen funkar det direkt.

Det enda jag kan tänka mig för tillfället är att strängen (host) pekar på blir korrupt av någon anledning, men när gethostbyname retunerar NULL skrivs strängen ut och då ser den rätt ut. :(

gethostbyname sätter h_errorno till det nummer som motsvarar "Host name lookup failure".

Samma funktion används av applikationen som samlar in informationen från tempgivarna, den avslutas dock efter varje svep och återstartas av cron var 10 minut, så skulle det uppträda där så kommer det börja funka nästa svep. Men elmätaren måste ju ligga och räkna pulser hela tiden så den fullösningen funkar inte här..

Men tydligen är gethostbyname numera ersatt med getaddrinfo, ganske dags att byta, men det stör mig att jag inte fattar vad som går fel.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Omöjligt att saker man byggt själv strular ;) Vet inte hur många buggar jag rensat ur mitt program både i PIC & PC :D

Har själv nåt skumt fel så att "spökpulser" räknar upp räknaren :? Det värsta är att det inte är jämt utan intermittent :doh: sen orkar ingen ta tag i det heller ;)

Hoppas du hittar felet.
Skriv svar