Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Jag kommer att använda en lasermodul jag köpt på ebay, dock har jag väntat på den i snart en månad... :? Jag kommer inte exakt ihåg all data, men den ligger på runt 400mw och skall matas med 5V om jag minns rätt...

Laserdioden på bilden i tråden kommer från en DVD-brännare och är på ca 200mw. Det är bökigt om man ska använda en sådan till att bygga en egen modul av. Dioden brukar sitta som berget i laserenheten på CD / DVD och är svåra att få loss hela..
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tycker inte att det är så svårt att plocka ur laserdioder, det gäller bara att ha rätt teknik.
du har rätt i att de sitter fast hårt ibland.
Dock är de ofta monterade i hållare av någon form av gjutmetall och det gäller bara att knäcka den med hjälp av bågfil, tång, dremel+kaphjul eller liknande.
Ett bra tips är att linda en kardel ur en kablel runt benen på dioden eller löda ihop alla anslutningarna för att minska risken för att döda dioden med statisk elektricitet.
I början försökte jag lirka ut dioderna och det slutade sällan väl...den brutala metoden att knäcka fästet är mycket effektiv!
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Ingen dum idé!! Tack för tipset! Min diod sitter fortfarande kvar i "kylflänsen", rädd att pajja den, men kanske ska ta att prova ta isär då..

Har en "modul" från en billig vanlig laserpekare som jag tänkt använda till dioden, jobbigt att fixa till någon bra optik annars...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

riktigt billiga "skal" finns på aixiz.com (eller aixiz på ebay) och sen köper du till en glaslins för 3 dollar så har du en riktigt bra modul för bara en 50-lapp!
nanopile

Inlägg av nanopile »

Tänkte på de där rullarna som lligger för nära för o släppa igenom materialet.
Kan du inte bara göra nya hållare utav trä?

Jag gjorde kullagerhållare av trä, man får akta dem för vatten men tills dess fungerar de iaf bra.
Inget man kanske skulle sälja men kan man klara sig utan vattenfast ämne så går det nog bra.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Skulle kanske kunna gå, men jag ska bygga maskinen så att depronskivan ligger still och att portalen åker i X-led. Det blir bökigt annars när man skär ut bitar så att det blir små / stora "hål", då rullarna inte greppar och håller i själva skivan längre... svårt att få precission..
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Nu behöver jag få svar på en fråga relativt snabbt... :)

Lasern jag köpte var inte riktigt som jag tänkt.. Skar fint gjorde den, men inte tillräckligt snabbt. Så jag kollar lite på betydligt kraftigare grejer..

Så till frågan:

Jag kollar på ett nätagg, som finns på eBay, som ger ut 2V / 60A...
Men till ändamålet som jag ska ha den till ska jag bara ha max ca40A.
Helst vill jag kunna reglera det så att jag kan få mellan 10-40A.

Kan man bygga om så att man kan få variabelt strömuttag?

En annan fråga som inte är bråttom med är hurpass stabil 2volts spänning
man får ut ur ett 0-20V / 0-30A agg? Kan man koppla in känslig utrustning som
max får matas med 2,2V utan att behöva oroa sig för spänningssvaj? Går
kanske ordna med en regulator?
nanopile

Inlägg av nanopile »

Ja det går att strömbegränsa.

Vet du exakt vilken ström du vill ha så är det bara att sätta in lämligt motstånd.
Sedan finns det styrd elektronik för det också.
Det är en fråga om hur avancerade saker du behöver.

För att driva en laser så skulle jag sätta ett motstånd så att strömmen stämmer med specs för lasern.
Du kan lätt driva din 2V laser med ett vanligt 12V aggregat, batteriladdare för bil lär nog inte fungera eftersom det antagligen kommer att vara pulserande likström.
Behöver vara stabil DC.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om det är ett labbagg så kan du nästan garanterat driva något som max får ha 2.2v från den, dom flesta labbagg svänger inte +/- 0.2v utan snarare några millivolt.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Perfekt! Det var det jag ville höra :)

Har liten fundering om man ska bygga ett eget aggregat.. http://bp1.blogger.com/_BQac7gcHPK0/Rme ... 0V+20A.jpg

Tror det är samma jag länkade till innan i tråden, men tror ni att den är tillräcklig bra för att driva en laser? Kan man jämföra detta schema med ett "bra" labbaggregat?
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Var inte det nätaggregatet som jag trodde.. inte rätt utspänning heller...

Men som sagt, det som jag länkade till tidigare i tråden http://electronics-diy.com/electronic_s ... php?id=590 , Kan man enkelt bygga ut detta schema så att man kan få ut mer ström genom att lägga till några 338:or och ändra berörande värden på övriga komponenter?

Har dock inte själv kunskap om hur man gör detta praktiskt utan att förstöra det hela... Paralellkopla 338:orna förstår jag, men inte hur omkringliggande komponrnter berörs...
nanopile

Inlägg av nanopile »

Paralellkoppla dem :)
Skulle dat vara jag så skulle jag köpa ett par stycken eller 5 och prova o se hur de fungerar.
Som jag ser så är grundprincipen att mata dem med tillräckligt med ström och sedan lämnar de mer ström så länge som behövs ända tills de endera blir för varma eller strömmatningen inte orkar längre.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Nu/snart är lite grejer på väg ... :)

En 45Watts diod laser, optik samt ett par skyddsglasögon mot IR strålning...

Har även ett gäng LM338 på G till nätagg.

Vet inte riktigt vad för material man kan skära i som bäst, men Plywood ska kunna gå...
nanopile

Inlägg av nanopile »

Oj, är inte 45W ruskigt mycket?
Hur mycket el måste man mata den med för att den ska ge 45W?
22KW?
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Njae :) för syftet att först och främst skära i depron, så är det kanske lite väl mycket... men man får ju fördelen att kunna bearbeta trämaterial oxå..

I och med att det är en diodlaser behöver den bara 2,2V Max och gör 45W @ 47A.
En "riktig" industrilaser som ska skära i metaller kräver många x kW...
Skriv svar