Projektet har utvecklat sig lite mer än det var tänkt och man kan säga att det börjar på ny kula från och med sida 9 i tråden! I stället för att enbart bygga en maskin enbart för laserskärning har jag nu ändrat planen till att bygga en "multimaskin" på grund av de nya förutsättningarna... Mer om det på sid 9.
Jag har planer på att bygga en laserskärare som ska skära i depron, vilket är skivor på 1200x800 mm av i detta fall mörkgrå frigolitliknande golvisolering. Detta är ett populärt material för bygge av rcflygplan...
Här om dagen lekte jag lite med en laserdiod som jag plockat ur en dvd-brännare och upptäkte att det gick lätt att skära/ smälta depron. Tanken på en cnc styrd "skärmaskin" kom direkt. Jag hittade en lasermodul på ebay som jag tänker använda.
Dessutom har jag en gammal plotter som jag fick av en nära släkting. tyvär fungerade den inte som den skulle, men jag började plocka isär den för att se om det fanns något användbart till mitt "laserprojekt". I min ögon är det som jag fann en guldgruva!
Här är en del bilder jag tagit:
Förstog varför den inte fungerade som den skulle då några komponenter korriderat..

Tyvärr är motorerna unipolära, vilket egentligen inte gör så mycket då hela laserapparaten kommer att "gå i luften" och några påfrestningar inte blir märkbara.
Jag har ingen aning om hur plottern "snackar" med pc´n, om det i princip är på samma sätt som en CNC-fräs eller om det är på något annat sätt, men motorstyrningen måste ju ändå ske på samma sätt vare sig det gäller fräs eller plotter. Så jag borde kunna finna de komponenter jag behöver för att kunna bygga två drivkretsar. (X och Y).
Motorerna är liknande de jag fick med min "Lillasyster" från Jojje och är på 5,5 volt / 1,3 A och 1,8 grader per steg.
Hur mycket av grejerna kan man återanvända? Lite svårt kanske att se vad det är för komponenter...