Robotbygge - H-brygga
Ta en öl istället, jag och polaren fick våra bästa idéer när vi satt med en ½L vaniljglass och en full flaska Glenfiddich samt ett par högar med papper och pennor.
Vi var otroligt kreativa då...
Vi hann planera hur vi skulle bygga om han BMW, då vi började sade chefen på garagen på flygstationen att "det kan man inte!" men efter ett par dagar fick han ge sig, det gick visst!
Vi var otroligt kreativa då...
Vi hann planera hur vi skulle bygga om han BMW, då vi började sade chefen på garagen på flygstationen att "det kan man inte!" men efter ett par dagar fick han ge sig, det gick visst!
Du har lite rätt i det du säger. Mycket bra att du analyserar schemat innan du får för dig att använda det, eller rekommendera det.slatte skrev:Jag har funderat lite på $tiffs koppling med, hur blir det igentligen precis vid tillslaget alltså när man kopplar till matningspänning: Då borde ju MOSFETarna(T1,T2,T3,T4) börjas laddas upp på gaten direkt eller? För det måste väll ta en stund innan de bipolära blir bottnade och gör så att det inte blir någon spänning på gatarna. Om detta händer blir det väll en kort men ändå en kortslutning! men jag kanske inte har tänkt igenom detta tillräckligt?
Kopplingen fungerar bra, MEN man måste se till att logikmatningen (5 V) är existerande och stabil innan man applicerar drivspänningen (i schemat 18 V). Det är den enda buggen kag hittat med mitt bygge.
@ Icecap
Whisky och glass!?

En kall öl, eller två, har väl aldrig försämrat kreativiteten. Det gäller bara att hålla det i lagom mängd, se Ballmer peak

Jo jag har oxå funderat på att bygga en H-brygga, och din verkar vara det bästa alternativet som jag har hittat. Verkar vara rätt beprövad med efter att ha läst din förra tråd$tiff skrev:Du har lite rätt i det du säger. Mycket bra att du analyserar schemat innan du får för dig att använda det, eller rekommendera det.slatte skrev:Jag har funderat lite på $tiffs koppling med, hur blir det igentligen precis vid tillslaget alltså när man kopplar till matningspänning: Då borde ju MOSFETarna(T1,T2,T3,T4) börjas laddas upp på gaten direkt eller? För det måste väll ta en stund innan de bipolära blir bottnade och gör så att det inte blir någon spänning på gatarna. Om detta händer blir det väll en kort men ändå en kortslutning! men jag kanske inte har tänkt igenom detta tillräckligt?
Kopplingen fungerar bra, MEN man måste se till att logikmatningen (5 V) är existerande och stabil innan man applicerar drivspänningen (i schemat 18 V). Det är den enda buggen kag hittat med mitt bygge.
@ Icecap
Whisky och glass!?![]()
En kall öl, eller två, har väl aldrig försämrat kreativiteten. Det gäller bara att hålla det i lagom mängd, se Ballmer peak

Förresten vilket program använder du när du simulerar, måste väll lära mig en bra simulator någon gång i framtiden!
Jag skulle vilja påpeka att H-bryggorna jag presenterat i den stora H-bryggetråden inte på något sätt är ideala. Det är snarare en samling av experiment jag gjorde under slutet av min gymnasietid. Jag försökte få fram en bra kompromiss mellan smarta funktioner och få antal komponenter.
Numera (3 år senare) använder jag alltid integrerade kretsar för att driva sluttransistorerna eftersom detta erbjuder mycket bättre prestanda på alla vis. Logiken anförtror jag helst helt till styrande mikrokontroller. Ett exempel på det ser du här.
Här har du lite snack om simuleringsmjukvara.
Numera (3 år senare) använder jag alltid integrerade kretsar för att driva sluttransistorerna eftersom detta erbjuder mycket bättre prestanda på alla vis. Logiken anförtror jag helst helt till styrande mikrokontroller. Ett exempel på det ser du här.
Här har du lite snack om simuleringsmjukvara.
Ja, nu ska vi se, sitter och är dötrött mitt i natten.
Bidrar med ett halvt misstag som jag konstruerat.
http://ottd.dyndns.org/1/nano/PCB/Sinus ... -05-10.png
Den kan driva 8 spolar men det kräver kommunikation på bara en endaste pinne.
Lite för lite för det jag skulle ha det till men har någon nytta av det så...

Schema och board finns på:
http://ottd.dyndns.org/1/nano/PCB/Sinus ... 008-05-10/
Bidrar med ett halvt misstag som jag konstruerat.
http://ottd.dyndns.org/1/nano/PCB/Sinus ... -05-10.png
Den kan driva 8 spolar men det kräver kommunikation på bara en endaste pinne.
Lite för lite för det jag skulle ha det till men har någon nytta av det så...

Schema och board finns på:
http://ottd.dyndns.org/1/nano/PCB/Sinus ... 008-05-10/