Robotbygge - H-brygga

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
matnun

Robotbygge - H-brygga

Inlägg av matnun »

Hej alla vänliga människor!

Jag har tagit mig vatten över huvudet och tänkte bygga en mopprobot (RoboMop-klon). Jobbar egentligen som kodapa så jag förstår inte riktigt vad jag gör! Läste en kurs i analogelektronik på universitetet, men den fastnade tydligen inte :)

Jag tänkte knåpa ihop en H-brygga som skall styras av en ATMega168. Lite godis på det så slipper man städa mer!

Har hittat en ritning här: http://www.electronic-circuits-diagrams ... ages/3.gif

* Jag förstår ju vad den gör, men inte om det görs bra. Någon som kan ha åsikter eller peka mig åt ett annat håll. Jag fastnade för den för jag kunde förstå diagrammet (= få komponenter).

* Hittade en tråd som antydde att man kunde byta ut SL100/SK100 mot MJE2955T/MJE3055T. Är det en god idé?

* Vad gör delen "till vänster"? Varför inte ha kontrollkanalerna rätt in i Q4-Q3/Q6-Q5?

En åsikt skulle vara mycket uppskattad!

Lovar att uppdatera när dammråttorna börjar fly i skräck! :)

Tackar,
/Christian
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

9V till motorn att kortslutas via Q3/Q4 och Q5/Q6, hela schemat fungerar alltså definitivt inte.

Det kanske har få komponenter men det kan bero på att det är felaktigt.

Titta HÄR för en del bättre funktion.
matnun

Inlägg av matnun »

Tack för svaret!

Om du har lust får du gärna utveckla ditt svar "att kortslutas via Q3/Q4 och Q5/Q6".

Annars tackar jag och börjar titta på länken..
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

om du vill lägga energi på annat på roboten finns det "färdiga" dubbla h-bryggor såsom http://www.solarbotics.com/products/l298/ eller http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... cts_id=315 om du har mindre motorer. Vet du hur mycket ström dom drar?
matnun

Inlägg av matnun »

Det där var ju fina saker! Tack för länkarna.

Tänkte att det var ett tillfälle att lära sig något, men det är ju enklare att köpa färdigt :)

Vet inte vad för motorer det kommer bli senare. Just nu labbar jag med ett par billiga från Kjell. Drar 0.35-1.4A.
matnun

Inlägg av matnun »

Oj! 4-8 veckors leveranstid om man inte skall bli ruinerad på frakten från solar!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kortslutningen:
Du har 2 diodsträckor (2 gångar): en från emitter Q4 (/ Q6) till bas, denna är då kopplat direkt ihop med basen på Q3 (/ Q5) och vidare till GND via emittern Q3 (/ Q5).
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Återigen: det kan vara både kul och utvecklande att bygga själv istället för att köpa färdigt :wink:

/PeterH
peter555

Inlägg av peter555 »

Den ursprungliga går väl att få att fungera hyfsat om du byter 1k till 100 ohm och sätter dit basmotstånd på Q4/Q6
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Nej. Som Icecap redan påpekat så kortsluter den ju matningsspänningen till jord. Transistorerna på samma sida ska ju inte öppna samtidigt utan i kors. Som det är nu går det ju inte att få någon som helst ström att gå igenom motorn.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

håller med föregående talare. Kortslutning är inga bra grejer och det är just vad som kommer att hända i det schemat som du visade i första tråden. Jag läste precis igenom $tiffs tråd
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... ga&start=0
och fann att han tillslut kom fram till detta schema som jag tycker verkar betydligt bättre
Bild
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Jag har funderat lite på $tiffs koppling med, hur blir det igentligen precis vid tillslaget alltså när man kopplar till matningspänning: Då borde ju MOSFETarna(T1,T2,T3,T4) börjas laddas upp på gaten direkt eller? För det måste väll ta en stund innan de bipolära blir bottnade och gör så att det inte blir någon spänning på gatarna. Om detta händer blir det väll en kort men ändå en kortslutning! men jag kanske inte har tänkt igenom detta tillräckligt?
Senast redigerad av slatte 23 maj 2008, 10:21:39, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Hmm, jo det är ju riktigt, tittade inte på den detaljen. Den sista kopplingen verkar däremot vara robust och bra.
H.O

Inlägg av H.O »

Nej. Som Icecap redan påpekat så kortsluter den ju matningsspänningen till jord. Transistorerna på samma sida ska ju inte öppna samtidigt utan i kors. Som det är nu går det ju inte att få någon som helst ström att gå igenom motorn.
Hurvida det är en bra H-brygga eller inte kan väl diskuteras men med risk för att göra bort mig totalt så hävdar jag att den fungerar.... Det är väl en NPN och en PNP transistor i varje ben så med 'låg' styrsignal på [A] så leder Q3 men inte Q4 och tvärt om - eller?
Skriv svar