Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1277
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Helt rätt POS :bravo:

Och tanken bakom silen är avloppstanken :)
Tottish
Inlägg: 845
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Hmm, lite dålig uppslutning i den här tråden.
Får ta och lägga upp mitt K som jag fräste ut igår kväll:

Bild

Finns en egen tråd om hur det gick till när denna tingest fick skåda dagens ljus men jag tänkte att vi skulle få med den här för att bumpa tråden lite (inspirera fler Lillsyrre-ägare) och för att samla alla verk så att det finns en bra förteckning för all framtid!

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack Tottish, då vet jag att det går tom att fräsa stål i Lillsyrran.
larky
Inlägg: 917
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av larky »

Dax att fylla på lite vad jag gjort;
LCD-hus till 1-wire display
Bild

Bild
Elmätaren har jag inte kopplat in än.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1277
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Ett jobb för lillsyrran, och andra också. Utfräst i 2mm plexi. 200mm i diameter.

Bild

DFX filen finns på CNC zone, Switcher har laddat dit den.

http://www.cnczone.com/forums/showthrea ... 15&page=87
larky
Inlägg: 917
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av larky »

Test av riktig friformfräsning i 3D, i MDF. Nerskalad modell av ett vacumformningsverktyg jag just ritat på jobbet. STL till gkod i freemill, 19mm fräs.
Bild

Fågelholk i 4mm polycarbonat.
Mest för att lära mig processen rita, ritning gkod. (solidworks, solidworks ritning till dxf, editera dxf i SW DWGeditor, dxf till gkod i CamBam, fräst i EMC2)
Snäpps ihop utan skruv eller lim, men antagligen gillar fåglarna 4mm plywood bättre...
Bild
Tottish
Inlägg: 845
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

OK, då var det dags för lite bilder av mina alu-fräsningar med Lillyrran!
Knappast ett perfekt resultat men jag använde mig inte av sk bridges när jag gjorde dessa och jag hade dåligt fästa arbetsstycken. Resultatet blev dock godkänt eftersom skylten ska sitta en bit upp och inte är något man får chans att inspektera närmare.

Håll till godo!
Bild

Detta är alltså en skylt som ska sitta på min älskade hustrus jobb. Den är betydligt snyggare irl än på det här fotot. Bordet som de ligger på är ca 90cm brett.

Sammansättning:
Varje bokstav består av en 0,5mm Clas-i-sjön alu-plåt som jag borstat i lodräta drag med en grytsvamp. Plåten har limmats på tunn masonitskiva medelst PL-400 för att få en viss stabilitet. Sissta gången jag använder masonit till det här. lossnade och bongnade och alla andra fel också.
Hela tjockleken på plåten forceras i en passage med 200mm/min och Jojjes 3mm fräs med Kress-800an på halvfart cirka. Gött!
Tog cirka 12min/bokstav att fräsa ut.


Lite patrull har jag dock stött på.
Jag fräste ut de första två bokstäverna helt utan problem men ungefär mitt i den tredje så blev det en hel del gradbildning ungefär halvvägs in i fräsningen, gick dok lätt att få bort med en fil.

Här har vi en (dålig) bild på fenomenet:
Bild

Som ni ser så är det bara i "böjen" som det bildats grader.
Kan detta vara på grund av för hög rotationshastighet i förhållande till matning i kombination med att frässtålet börjar mattas av? Att aluminiumet börjar "kladda", helt enkelt?
Vad tror ni som kan sånt här?


MVH
/Tottish

EDIT: Lade till en mening med kommentar kring gradbildningen...

EDIT2: Har räknat lite och insett att jag kör jäkligt fort (på spindel) för den långsamma matningshastighet jag använder. Eftersom jag tycker att strecken jag fräser blir väldigt raka och fina så tror jag att jag kan sänka spindelhastigheten och öka matningen utan att Lillsyrran börjar skära snett och fult. Får prova det vid nästa tillfälle. Sen är det ju frågan om frässtålen blir sönderstressade av de små vibrationerna som uppkommer. Vi får helt enkelt se!
Jojje: Vänta dig en beställning av frässtål inom en inte allt för avlägsen framtid =)...
Tottish
Inlägg: 845
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Yes! Då har Lillsyrran fått smaka på finskt bly!
Eller ja, 1mm hård aluminium-plåt i alla fall.

Samma skylt som ovan fast istället för Clas mjuka 0,5mm alu-plåt så har vi 1mm hård plåt. Vet inte hur hård alu-plåt kan bli men den här är betydligt hårdare än Clas i alla fall.
Bokstäverna är denna gång ca 290mm höga (se 50cl öl-burk för referens) och jag har därmed mer eller mindre maxat Lillsyrrans arbetsyta med dessa skyltar eftersom bokstäverna mer eller mindre är kvadratiska.

Bild

Efter en hel del experimenterande så fick jag det att funka utan så mycket gradbildning men några minuter med filen fick det i alla fall bli. Det man framförallt ska tänka på är att spänna fast plåten längs med alla fyra sidor och inte bara med en skruv i varje hörn som jag hade när jag körde de förra skyltarna.

Inställningar:
200mm/min i matning. 0,3mm savverkning/passage, "nästan maxvarv" på Kressen och en av Jojjes 2,4mm-fräsar. Körde av alla 3mm jag hade under experimentfasen =)
Dock är det samma fräs-stål som överlevt genom dessa fyra bokstäver och den presterade lika bra på första bokstaven som den sista så jag räknar med att den inte slitits särskilt mycket.

Fick rensa frässtålet ganska mycket efter första bokstaven (värma över ljus och pilla lite med tänsticka) eftersom den underliggande plasten (offerskivan) kladdade fast ordentligt i stålet vid denna långsamma matningshastighet.
Så här såg den ut efter första bokstaven:

Bild

Tack för ordet!

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Du får kyla lite helt enkelt. Görs enkelt med lite spolarvätska eller t-röd.

För att sätta fast plåten rekomenderar jag mattejp.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2843
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Håller het med zeus, jag hade samma problem och blev helt av med det så fort jag började kyla lite med en blomspruta och lite kylvätska.
Tottish
Inlägg: 845
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Helst inte på en obehandlad fräs i MDF men tack för tipset! Tror det får bli en balja och stänkskydd vad det beger sig =).

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hur länge ska din Lillsyrra sitta naken i skåpet då? :wink:
Tottish
Inlägg: 845
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Hehe, jo eftersom min verkstad minst sagt är begränsad (en hörna i köket/vardagsrummet) så är det sån jävla apparat att ta ut henne och hålla på och grejja så min tanke är att jag kör på denna beta-version av Tottish Lillsyrra tills jag har bekantat mig ordentligt med henne och upptäkt alla brister och funderat ut förbättringar så tar jag ut henne och gör en "ombyggnation" med lackering och flyttande av delar och förstärkningar och allt vad det kan bli.
Men eftersom att jag vet att jag bara kommer orka göra detta en gång så får hon nog sitta där inne en stund till så att hennes slutgiltiga bal-klänning kan bli perfekt och alla accesoarer är utvalda och inköpta.
Sen får hon fräsa tills hon dör! Hahahah.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Var i Antwerpen för några år sen. Där satt massa nakna Lillsystrar i sina skåp å väntade på ståfräsen. :shock:
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1025
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Jag bytta ut några värdelösa dimmrar mot fjärrstyrda ditto. Då måste jag förståss fixa ett nytt täcklock.
Bild
Bild
Klackarna är utfrästa, inte pålimmade.
Skriv svar