OK, då var det dags för lite bilder av mina alu-fräsningar med Lillyrran!
Knappast ett perfekt resultat men jag använde mig inte av sk bridges när jag gjorde dessa och jag hade dåligt fästa arbetsstycken. Resultatet blev dock godkänt eftersom skylten ska sitta en bit upp och inte är något man får chans att inspektera närmare.
Håll till godo!
Detta är alltså en skylt som ska sitta på min älskade hustrus jobb. Den är betydligt snyggare irl än på det här fotot. Bordet som de ligger på är ca 90cm brett.
Sammansättning:
Varje bokstav består av en 0,5mm Clas-i-sjön alu-plåt som jag borstat i lodräta drag med en grytsvamp. Plåten har limmats på tunn masonitskiva medelst PL-400 för att få en viss stabilitet. Sissta gången jag använder masonit till det här. lossnade och bongnade och alla andra fel också.
Hela tjockleken på plåten forceras i en passage med 200mm/min och Jojjes 3mm fräs med Kress-800an på halvfart cirka. Gött!
Tog cirka 12min/bokstav att fräsa ut.
Lite patrull har jag dock stött på.
Jag fräste ut de första två bokstäverna helt utan problem men ungefär mitt i den tredje så blev det en hel del gradbildning ungefär halvvägs in i fräsningen, gick dok lätt att få bort med en fil.
Här har vi en (dålig) bild på fenomenet:
Som ni ser så är det bara i "böjen" som det bildats grader.
Kan detta vara på grund av för hög rotationshastighet i förhållande till matning i kombination med att frässtålet börjar mattas av? Att aluminiumet börjar "kladda", helt enkelt?
Vad tror ni som kan sånt här?
MVH
/Tottish
EDIT: Lade till en mening med kommentar kring gradbildningen...
EDIT2: Har räknat lite och insett att jag kör jäkligt fort (på spindel) för den långsamma matningshastighet jag använder. Eftersom jag tycker att strecken jag fräser blir väldigt raka och fina så tror jag att jag kan sänka spindelhastigheten och öka matningen utan att Lillsyrran börjar skära snett och fult. Får prova det vid nästa tillfälle. Sen är det ju frågan om frässtålen blir sönderstressade av de små vibrationerna som uppkommer. Vi får helt enkelt se!
Jojje: Vänta dig en beställning av frässtål inom en inte allt för avlägsen framtid =)...