I väntan på lill'syrran

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja iaf på stationära datorer.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Lite uppdate.

Har faktiskt inte hänt så mycket. Har ordnat lite mer delar och ritat upp lite delar till frontpanelen som min polare ska få laser skära/gravera när han kommer tillbaka från sin semester.

Hittade en bit kabelkedja på jobbet med mitt namn på ;) tror den var 20x30mm lite stor kanske, men gratis :)

Bara jag är tillbaka hemma så ska det jobbas lite med projektet igen.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Nu är frontpanelen gjord. Mitt första försök med Pcmper's metod. Blev bra men inte helt perfekt, Skulle gått på lite hårdare med lasern så graveringen blivit lite djupare men annars funkar det ju kanon. Skyddsplasten sitter fortfarande kvar på bilden nedan, där av den dåliga ytfinishen :)

Vad som kommer i panelen är 3x9pol dsub för X,Y och Z. En 15pol dsub för div. som ev limmit-home brytare mm. Ett 220v infällt uttag (den stora runda) och on/off brytare. Ev. borrar jag i en diod för power on indikering senare.

Nu syns även namnet på maskinen 8) (för de som missat det i annan tråd)
Bild
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det var roligt att "min" metod funkade för dig, brukar köra omkring 0.3 mm djupt i frässpåren.
Ser ju bra ut så långt och det var ju ett fyndigt namn du kommit på :D

Det går ju som synes att göra fina frontpaneler med metoden :)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Ja metoden är ju klockren. Vad använder du för färg när du fyller i texten? Jag tog svart sprayfärg som jag sprayade i en liten burk och penslade, inte den direkt bästa gissar jag (hade svårt att få den att täcka).

Måste prova detta mer, om det tex. går att skära skylten efter man lackerst baksidan. Jag "lånar" ju polarns laser gravyr och jag vet ej om färgen tål det. Det ryker rätt så bra när man skär i plexit.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Konstnärsfärger på tub, måste vara täckande och färgäkta. (ljusäkta)

Hur blir kanterna på frässpåren vid lasergravering :?: blir dom inte lite "runda" på grund av värmeutvecklingen :?:
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Nja, när man graverar blir de knivskarpa. Men när man skär som i mitt fall i 3mm plexi blir snittet inte helt rakt. Hur man nu förklarar, skäret blir rakt men tvärsnittet blir nog lite "rundat" men det märks inte om man inte tittar supernoga. Snittet blir dessutom helt klart.
Den är rätt imponerande den där maskinen, går att gravera (bränna) på kanten på en tändsticka.
Den som vill se mer vad en sådan maskin klarar se denna sida (ej polarens)http://www.ronsvelasergravyr.se/
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Nu är kontroll-lådan i princip klar. Lite intern koppling återstår.
OBS! De blåa vägguttaget är bara tillfälligt tills jag kommer förbi en elfa butik. Sen blir det ett svart.

Nu väntar man bara på ett paket från jojje... 8)

Så här blev det.
Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Snyggt Anahka1975. Om du drar ut mycket ström till motorerna (>1,5A/st) så bör du nog också ha en fläkt direkt riktad mot kretsarna på kortet.

Känn efter när den stått på en stund om du kan ta på kretsarna utan att det fräser om fingret. :)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Tackar! Jag är nöjd själv, brukar annars ha svårt med finishen. När det väl funkar så brukar projekten stanna av. Men nu har man ju haft lite tid till det :wink:

Jodå, det blir en 80mm tempstyrd fläkt rakt över kortet förutom de 2 på baksidan. Ska leta på din sida nu hur spindelrelät ska kopplas.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Hur ska reläet kopplas?? Får man 5v ut på plinten spindle relay och sen får man ta gnd på - in?? Eller är det +5till reläet och sen gjordar plinten spindle relay?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

SR är kopplat direkt till pinne 1 i parallellporten, så du måste minst ha en transistor mellan.
Dvs. såhär:
Bild
där det står datapinne kopplar du till SR-signalen från kortet.
Ska du ha ett solid state-relä (halvledarrelä) behövs inget mellan. Jord direkt till minus på reläet, och sen SR direkt till +.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jord på jojjes GAMMLA kort är det samma som inkommande minus?
Finns ju ingen gnd i "aux" plinten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, jord och minus är samma i det här fallet.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Tänkte ta upp ej direkta lillasysterproblemen i min egna tråd, och hålla jojjes så rena som möjligt 8)

Har stött på ett problem, parallellporten orkar inte driva min opto. Den är specad 4-32V max current 22mA. När jag slår till spindlerelay i Mach3 så får jag 1.3v till opton. Kopplar jag loss den så har jag 5v (Obelastad).

Jag behöver alltså en enkel förstärkarkrets eller nytt relä. Räcker M&M's ritning ovan?
Skriv svar