I väntan på lill'syrran
- Anahka1975
Lite uppdate.
Har faktiskt inte hänt så mycket. Har ordnat lite mer delar och ritat upp lite delar till frontpanelen som min polare ska få laser skära/gravera när han kommer tillbaka från sin semester.
Hittade en bit kabelkedja på jobbet med mitt namn på
tror den var 20x30mm lite stor kanske, men gratis
Bara jag är tillbaka hemma så ska det jobbas lite med projektet igen.
Har faktiskt inte hänt så mycket. Har ordnat lite mer delar och ritat upp lite delar till frontpanelen som min polare ska få laser skära/gravera när han kommer tillbaka från sin semester.
Hittade en bit kabelkedja på jobbet med mitt namn på

Bara jag är tillbaka hemma så ska det jobbas lite med projektet igen.
- Anahka1975
Nu är frontpanelen gjord. Mitt första försök med Pcmper's metod. Blev bra men inte helt perfekt, Skulle gått på lite hårdare med lasern så graveringen blivit lite djupare men annars funkar det ju kanon. Skyddsplasten sitter fortfarande kvar på bilden nedan, där av den dåliga ytfinishen
Vad som kommer i panelen är 3x9pol dsub för X,Y och Z. En 15pol dsub för div. som ev limmit-home brytare mm. Ett 220v infällt uttag (den stora runda) och on/off brytare. Ev. borrar jag i en diod för power on indikering senare.
Nu syns även namnet på maskinen
(för de som missat det i annan tråd)

Vad som kommer i panelen är 3x9pol dsub för X,Y och Z. En 15pol dsub för div. som ev limmit-home brytare mm. Ett 220v infällt uttag (den stora runda) och on/off brytare. Ev. borrar jag i en diod för power on indikering senare.
Nu syns även namnet på maskinen

- Anahka1975
Ja metoden är ju klockren. Vad använder du för färg när du fyller i texten? Jag tog svart sprayfärg som jag sprayade i en liten burk och penslade, inte den direkt bästa gissar jag (hade svårt att få den att täcka).
Måste prova detta mer, om det tex. går att skära skylten efter man lackerst baksidan. Jag "lånar" ju polarns laser gravyr och jag vet ej om färgen tål det. Det ryker rätt så bra när man skär i plexit.
Måste prova detta mer, om det tex. går att skära skylten efter man lackerst baksidan. Jag "lånar" ju polarns laser gravyr och jag vet ej om färgen tål det. Det ryker rätt så bra när man skär i plexit.
- Anahka1975
Nja, när man graverar blir de knivskarpa. Men när man skär som i mitt fall i 3mm plexi blir snittet inte helt rakt. Hur man nu förklarar, skäret blir rakt men tvärsnittet blir nog lite "rundat" men det märks inte om man inte tittar supernoga. Snittet blir dessutom helt klart.
Den är rätt imponerande den där maskinen, går att gravera (bränna) på kanten på en tändsticka.
Den som vill se mer vad en sådan maskin klarar se denna sida (ej polarens)http://www.ronsvelasergravyr.se/
Den är rätt imponerande den där maskinen, går att gravera (bränna) på kanten på en tändsticka.
Den som vill se mer vad en sådan maskin klarar se denna sida (ej polarens)http://www.ronsvelasergravyr.se/
- Anahka1975
- Anahka1975
- Anahka1975
- Anahka1975
- Anahka1975
Tänkte ta upp ej direkta lillasysterproblemen i min egna tråd, och hålla jojjes så rena som möjligt
Har stött på ett problem, parallellporten orkar inte driva min opto. Den är specad 4-32V max current 22mA. När jag slår till spindlerelay i Mach3 så får jag 1.3v till opton. Kopplar jag loss den så har jag 5v (Obelastad).
Jag behöver alltså en enkel förstärkarkrets eller nytt relä. Räcker M&M's ritning ovan?

Har stött på ett problem, parallellporten orkar inte driva min opto. Den är specad 4-32V max current 22mA. När jag slår till spindlerelay i Mach3 så får jag 1.3v till opton. Kopplar jag loss den så har jag 5v (Obelastad).
Jag behöver alltså en enkel förstärkarkrets eller nytt relä. Räcker M&M's ritning ovan?