I väntan på lill'syrran

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Anahka1975

I väntan på lill'syrran

Inlägg av Anahka1975 »

I väntan på lillasyster så håller jag på med Nätdel/kontroller låda.
Tog en mindre desktop låda och gjorde ny front osv. (färg och finnish långt från färdigt)

Det som saknas på bilderna är div kabeldragning, en kylfläkt över kortet. I fronten kommer 3st 9-pol d-sub för X,Y &Z hamna, en on off knapp, en 15-pol d-sub för div signaler typ home-limit ljus (LED'sen) mm. Ev ett relästyrt 220V uttag för kressen (om man behöver det, relästyrt altså). + lite allmänt "pimpande" om man orkar/hinner/har delar.

Har jag glömt nått? Nått annat att tänka på?

Jag funderar, räcker det att bryta 220V in eller ska man sätta en "huvud brytare" bak och ha en som bryter 24V'en på framsidan? Är ju en rätt fet konding så det kanske inte är bra för kontrollern att spänningen lligger kvar en stund efter man bryter (eller är jag helt ute och cyklar nu)?

Här kommer lite bilder iaf. sista är på "röran" i garaget :)

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag skulle sätta kylfläkt-ar som blåser rakt ner på styrkortet.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

det ska jag...se mitt första inlägg :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

He He tittade bara på bilderna :D
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ha filter till fläktarna så det inte dammar igen!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Fet nätdel... du lär nog behöva en softstart. :)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Spruft> Jag har funderat på det men har tänkt mig att den inte ska stå i hetluften, vi får se om det dammar såpass mycket trots spånsug.

Fritzell> Nja SÅ fet är den inte men kondingen på 33000uf är fet i storlek :D trafon har jag ingen aning om men den lär ju räcka till nån storlek större än lillsyrran.

Vad kan man ha för relä på spindel enable utgången på Jojjes "gamla" kontroller? Måste jag ha nån drivare eller funkar ett vanligt 5v relä?

Nått mer jag glömt?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Kom just på, ska man ta 220v till kressen före eller efter nätfiltret?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Före. Kressen behöver ju ingen filtrerad spänning och det är ju dumt att kressen ska förstöra den redan filtrerade spänningen. :wink:
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Ok, då blir det före filtret. Spanks!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ringkärns trafos vill normalt ha en större startström än vanliga EI kärnor och ju större trafo desto större startström. Vid en viss gräns då det handlar om stora trafos av denna typ så kan vissa vilja ha så mycket ström att proppen går direkt när man kopplar in den och för att undvika detta så måste man ibland använda en mjukstart som dock inte alls behöver vara avancerad av sig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det här med mjukstart på primärsidan...
Jag har letat efter en bra lösning många gånger, men bara hittat en massa halvmesyrer. Är det någon som har en prima lösning, som man kan använda sig av till allt stort man bygger?
grubs

Inlägg av grubs »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hittade den sidan också nyss. Bemödade mig vemodigt att söka ännu en gång, och kom på den briljanta idén att söka på toroidal soft start. Det blev första träffen... :P Undrar vad jag sökte på förut utan att hitta? Jag menar den där sidan är ju inte ny...
Vettig lösning med snabbdragning av reläet där.

Nu behövs ju inte mjukstart om man ska köra med en sån liten trafo som en på 120VA, men den där på bild ovan ser ju rätt biffig ut.
Kanske bör man ha ett fördröjt tillslag av spänningen till drivkortet, tills spänningen stabiliserat sig?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Tror ni man behöver mjukstart till min?
Jag har ju prövat "setupen" med motorer och allt in kopplat (dock bara med 1,5A begränsning på jojjes kort) och jag märkte ingen direkt fara. Som primärside säkring hade jag 2,5A trög glasrörs-säkring och den höll alla gånger jag provade. Vet ju inte storleken på trafon jag har men den bör väl va i ordningen 300VA, eller vad tror ni? (ska gå ut och mäta diementionerna nu) återkommer....

Edit:Tillägg måtten på trafon är 125mm diameter 50mm hög, den är märkt Intron typ: 154/1
Nån som har nån info eller kvalificerad gissning?
Skriv svar