Litet mixer-schema..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jajjamensan, du brukar ha rätt. :) (Jag saknar en smilie som nickar.)

Ditt förra inlägg stämmer, men visst märks fasfel även om man plockar bort DC? :) Det måste ju inte vara DC för att det ska kunna bli fasfel. Det räcker med ett litet delay eller tillräckligt många filter.

Men hur som helst. Det får bli etsat. Jag har ju redan schemat i Eagle.. :)

Förslag på storlek för R6 (motståndet till utgången) ?
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Du delar väl med dig när du testat så att den fungerar optimalt...?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jadå det ska jag. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

En bild direkt från Eagle:

Bild
Kortet är egentligen dubbelsidigt, men jag visar bara ena sidan så det blir lättare att se.

Hmm... kortet blir ca 8x7cm. Känns nästan lite överdrivet för att bara mixa ihop två datorers ljud. :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Snyggt, men luftigt så det blir över, du får säkert inga överhörningsproblem.
Använder du verkligen 741, lite bättre hade jag hoppats på.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Avkopplingskondingar?
2st 10uF elyter + en 100nF keramisk över (under) varje OP.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Frågan är om det verkligen behövs. Spänningen ska hämtas från samma nätdel som högtalarförstärkaren.

Mindmapper:
Luftigheten är just för att minimera överhörningen. :)
Att det står 741 beror mest på att den låg närmast, men så fel är den ändå inte. Ljudet ska ju komma från två datorer med vanliga soundblaster-kort så det vore lite meningslöst att sätta lågbrusiga högpresterande op-ampar här. En dator genererar oftast störningar och brus till ljudkortet än en 741a. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"Avkopplingskondingar? "
Tycker också att det är överflödigt. Man vill ha så lite serie-kondensatorer som möjligt för bättre ljud. En sak som jag gjort ibland är att sätta en bygel så man kan koppla över kondensatorn.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

"Avkopplingskondingar? " = kondensatorer på matningsspänningen som avkopplar just matningsspänningen. På bilden nedan är det C1,C2 som sitter någonstans på kretskortet samt C3,C4,C5 som sitter så nära matningsbenen som möjligt på varje OP-förstärkare.

Länk till artikeln - Elliott Sound Products Universal Preamp / Mixer

Bypassing (text tagen från: Elliott Sound Products Audio Designs With Opamps)
Although most opamps have a very good PSRR, it is always recommended that the supply be bypassed with capacitors - especially with high speed opamps. Bypassing should always use capacitors with good high frequency performance, and ceramics are probably the best in this regard. It is common for designs to use electrolytic capacitors, themselves bypassed by low value (100nF) capacitors. This ensures that all noise sources are minimised, and helps to prevent oscillation. When this occurs with a high speed (HS) opamp, it will commonly be in the MHz region, and is extremely hard to see on most oscilloscopes.

Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En liten avkopplingskonding på 100nF nära Vcc till OP-ampen skadar aldrig,
Förresten, hålmonterat?? ;) :) 8)

-Värde på R6?
Hmm, kommer inte riktigt ihåg vad jag hade men nånstans mellan 47-100Ω funkar säkert.

Värdet på lilla kondingen över R5 får inte vara för stort för då börjar det filtrera bort högre frekvenser när Cx blir mindre än R5 men iomed att det inte är någon förstärkning i kopplingen är det inte så kritiskt. 10pF-47pF funkar.

Fritzell verkar hålla på den senaste OP-kopplingen, fast med en liten konding
:D

Vet inte vad jag håller på riktigt.. bara funderar kring för och nackdelar på de olika kopplingarna :).
En nackdel med denna kopplingen nedanför är ju som sagt att kanalerna från datorerna är "sammankopplade" mot varandra, och en sak som oroar mig lite är att det kan ställa till problem när man kopplar ihop jorden från två olika datorer. Om det blir problem kan man ju använda två st 1:1 trafo, och sedan mixa ihop signalerna efteråt passivt.

Met åter till schemat:
http://www.varion.se/elektronik/temp/mixer-jerry3.gif

Ett lite bättre alternativ skulle kanske vara att köra signalerna från datorerna till varsin återkopplande op, sedan mixa ihop dem, och sedan till en en "slutmixande" inverterande op.

Tror annars nästan jag är mest för alternativet du postade i första inlägget (icke-inverterande) fast istället köra datorerna till varsin op (vanlig spänningsföljare).. och sedan mixa med motsånd efter op:na. Då slipper man alla problem med fasvändningar..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Förresten, hålmonterat??

Japp. Fördelen är att jag får plats att dra banor mellan pinnarna om det är hålmonterat. Det är så mycket banor som ska gå hit och dit. :D

"Ett lite bättre alternativ skulle kanske vara att köra signalerna från datorerna till varsin återkopplande op, sedan mixa ihop dem, och sedan till en en "slutmixande" inverterande op."

Såhär då ungefär:
Bild
Lite rörigt, men se det som en skiss. :)

Men då är ju ingångarna också ihopkopplade, fast med fler motstånd.
Det hade jag iofs sluppit om jag kopplat som en icke-inverterande förstärkare, men då var det ju det här med impedansen...

edit: Stavning.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det är så mycket banor som ska gå hit och dit.

Sant, men då får man köra dubbelsidigt :). Men det funkar självklart som det är och har du redan gjort klart layouten så.

Mjo som sagt det var så jag tänkte fast du har ju rätt i att datorerna blir ju fortfarande sammankopplade fast med högre motstånd..
Och som sagt så uppstår inte det problemet med spänningsföljare.

För och nackdelar :). Vad var det med impedansen förresten?

Edit: Såg att jag skrev fel i mitt förra inlägg. Det schemat jag syftade på var inte det på första sidan utan på anrda :oops:, alltså detta:
Bild

Jag hade nog använt denna koppling fast med en op för varje kanal.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag kände inte till det, men Mindmapper skrev:

"Vid icke inverterad har + ingången hög impedans. Kopplar du in flera ingångar kan signalströmmar flyta från en ingång till en annan. Du kan alltså få påverkan mellan ingångar, beror naturligt vis på utimpedans på det du kopplar in och vilka motstånd du har på ingången."

För och nackdelar som sagt. :D

edit: Angående din edit: :)

"Det schemat jag syftade på var inte det på första sidan utan på anrda"

Jag tittade på schemat du länkade till, så det blev rätt ändå. :)

Ska fixa ett nytt schema med icke-inverterande kopplingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

"Vid icke inverterad har + ingången hög impedans.

Hängde inte riktigt med på det. Internt i en OP: har bägge ingångstrissorna samma ingångsimpedans från början med det är kanske när man blandar in yttre komponenter på bara ena sidan som det kanske börjar få effekter. Däremot är jag mycket skeptiskt mot att det skulle kunna påverka signaler, dessutom ifall man använder en op för varje kanal. :)

I effektförstärkare med ingångssteg av LTP-typ sitter det oftast passiva bandpassfilter på ingången och i princip alltid en spänningsdelare(alt. spänningsdelare + konding) på återkopplingen så det är nog inte så mycket att oroa sig för.. Dessutom belastas väl inte OP:n så hårt iomed att den går till en förstärkare i sin tur ?

edit: Oj, många editar här :D.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Dessutom belastas väl inte OP:n så hårt iomed att den går till en förstärkare i sin tur ?"

Nä jag tycker inte heller att den borde göra det.

Version 6 av schemat:

Bild
Sedan likadant för höger.

Ser ganska trevligt ut. :)

edit: Glömde motståndet innan utgången. :oops:
Skriv svar