Litet mixer-schema..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Litet mixer-schema..

Inlägg av JimmyAndersson »

Brorsan har två datorer och vill kunna koppla ljudet från båda samtidigt till ett högtalarsystem.
Så jag tänkte sätta ihop en liten pot-lös mixer. :)


Ungefär såhär kanske?

Bild


Har jag missat något? Är lite trött idag.. :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Ja du har missat.
OP:amparna kommer driva mot varandra.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

OP:amparna kommer driva mot varandra.

Precis vad jag var rädd för. :)


Men om man tittar på schemat i länken så är ju de tre nedersta ingångarna line-ingångar. Där är alla ingångar ihopkopplade. Jag vill ha en egen OP för varje ingång. Hela konstruktionen ska ha förstärkningen 1:1, dvs om man jämför en ingång med utgång.

Så hur gör jag då?


edit: De tre övre ingångarna (i det länkade schemat) visar hur jag vill ha det. Men med *betydligt* lägre förstärkning. :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Sitter motstånd i serie.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Visserligen. Hm, vad har line-nivå för impedans på in/utgångar?
Mindmapper
Inlägg: 6477
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

För att få 1ggr förstärkning gör du 1kohm och 100kohm lika stora. 1k motståndet är också lika med inimpedansen.

Edit: Är det inte 600ohm? 1dBm i varje fall!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tackar. :)

Ska göra en testuppkoppling.

I'll be back. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Usch, 600 Ohm är historia. 10 kOhm och uppåt på ingångsimpedansen även för balanserad kopplingar. Utgånsimpedansen ska vara så låg som möjligt. Nästan all studio/konsument utrustning använder spänningsöverföring (hög ingånsimpedans) då detta är bevisat bättre än 600 Ohms effekt anspassning.

JimmyAndersson: Varför använder du inte en vanlig summatorkoppling? Proplemet är ju att man använder inverterandeförstärkare som ger låg ingånsimpedans beroende på motstånden, så spänningsföljare på ingånarna kan vara lämpligt. Har op-förstärkarena offset justering kan du hoppaöver kopplingskondensatorerna. RF-filter och annat på ingången som kommersiella produkter har är bara överflödigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Varför använder du inte en vanlig summatorkoppling ?"

För att jag inte visste att in-impedansen var så hög på line-prylar. :)
Om man kör med en in-impedans på 10kΩ så kommer det fungera fint med en sådan koppling. Då sparar jag även op-ampar. Tror inte ens att jag bryr mig om att etsa när det blir så lite komponenter. :)

Bra idé att använda offset-justeringen! Kondingarna var annars mest en liten säkerhetsåtgärd ifall det blir något knas med ljudkorten.

edit: Är det bara op-ampen som sätter ut-impedansens storlek, eller hur fungerar det?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Är inte helt hundra på hur det brukar se ut. Kolla på någon Rane service manual. Har sätt att vissa använder ett motstånd på audio utgångar men det är väl mest som ett enkelt kortslutningsskydd. Men brukar inte op-förstärkare ha inbyggd sådant?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp, op-ampar har oftast (alltid?) kortslutningskydd på utgången.

edit: bytte "motstånd" mot "kortslutningskydd". :)

Var hittar man Rane's servicemanualer?


edit 2: Tidigare skrev du:
"Proplemet är ju att man använder inverterandeförstärkare som ger låg ingånsimpedans beroende på motstånden, så spänningsföljare på ingånarna kan vara lämpligt."

Jag tänkte inte på det tidigare, men om jag lägger till en spänningsföljare på ingångarna så blir det ju inte en vanlig summatorkoppling längre? In-impedansen är väl inget problem om jag låter motstånden till op'n (i summatorkopplingen) vara tillräckligt höga?

Sedan behöver man inte ha en inverterande förstärkare för att förstärkningen ska minska om man kopplar såhär:

Ingång---motstånd1---plusingång på OP.

Utgång på OP---motstånd2---minusingång på OP.

Minusingång på OP---motstånd3---GND.

Motstånd2 och motstånd3 blir ju en spänningsdelare som gör att man får en negativ återkoppling. Om motstånd2 och motstånd3 är lika så blir förstärkningen "gånger två". Men nu skulle jag ju ha en spänningsföljare, så då blir det såhär:

Ingång---motstånd1---plusingång på OP.

Utgång på OP---minusingång på OP.


Dvs en icke-inverterande spänningsföljare.
Varje ingång kopplas alltså till ett motstånd och vidare til OP'ns plusingång. Det borde ju bli rätt? Det enda jag är osäker på är vad som bestämmer ut-impedansen...

Klockan är visserligen 05:31 när jag skriver den här sista editen, men det känns som om jag har tänkt rätt. :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

(Förutsatt att en dator alltid är igång så kan du ju koppla den ena datorns utgång till line-in på den andra och vidare till förstärkaren. Men du borde ha kommit på den här enkla lösningen redan... ) :D
Mindmapper
Inlägg: 6477
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

De flesta op har en utimpedans på ca10 - 50ohm utan motkoppling, motkopplar du minskar utimpedansen.

Resonemanget verkar rätt.
Eftersom inverterade förstärkaren har virtuel jord där insignal och motkopplad signal möts (-ingången), får du en stabil inimpedans och ingen påverkan till eller från andra ingångar.

Detta kan nog spöka till det lite.
Vid icke inverterad har + ingången hög impedans. Kopplar du in flera ingångar kan signalströmmar flyta från en ingång till en annan. Du kan alltså få påverkan mellan ingångar, beror naturligt vis på utimpedans på det du kopplar in och vilka motstånd du har på ingången.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Service manualer eller som scheman finns på produktornas egna sida på Ranes hemsida som jag länkade till innan. Scheman till Rane SM 26B Splitter Mixer hittar du här.

I övrigt instämmer jag med Mindmapper.
Skriv svar