Bygga eget blinkerssystem

Berätta om dina pågående projekt.
JensHaglof
Inlägg: 107
Blev medlem: 9 juni 2024, 14:38:47

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av JensHaglof »

rvl skrev: 10 februari 2025, 11:57:10 Idealt möjligen, men i praktiken aldrig. Parallella lysdioder (vänstra bilden) är en dålig idé.
Ok! Hur på sätt är parallella lysdioder en dålig idé?
Palle500 skrev: 10 februari 2025, 14:36:38 Vet inte om detta kan hjälpa dig i tänkandet.
Jämför dina elritningar med vattentryck.

Batteriet är vattenkranen (spänning) på plus är det anslutet vattenslangar som pressar vattnet igenom olika kraftiga veck (resistanser) på slangen, ju kraftigare veck ju högre motstånd (resistans) och då även mindre vattenflöde.
Dina lysdioder kan du se som små vattenhjul där trycket/spänningen försvinner och sen rinner vattnet tillbaka i kanaler (minus ledningarna) till vattenkällan/batteriet).
Tack för liknelsen. Jag har den i min el kurs också! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34867
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Svar på frågan:
HUGGBÄVERN skrev: 19 januari 2025, 14:04:28 Spänningsfall över lysdioder varierar en del, varför i fallen du ritat, kommer en diod att dra mer ström än andra och dels får du lite blandade ljusstyrkor, dels riskerar du att en diod brinner upp och så går nästa med.

Tror det säkert har nämnts - ett motstånd per lysdiod.

80DFDAE0-5A08-4095-91CD-E0D67DC07A57.png
JensHaglof
Inlägg: 107
Blev medlem: 9 juni 2024, 14:38:47

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av JensHaglof »

Ok, tack för svar! :)

Hmm krångligt detta, frågor:

Bild

I vänstra kretsen, drar D2 och D4 mer ström än D3 och D5?

Eller menar du att D3 drar mer ström än D5 och om D3 dör så får D5 ännu mer ström och dör också?

I högra kretsen så drar alla lysdioder lika mycket ström? Eller drar D6 och D7 mer ström än D8 och D9?

I vänstra kretsen då drar D2 och D4 lika mycket ström, eller drar D2 mer?

Om den högra kretsen har 660 ohms motstånd, vad exakt är skillnaden mot vänstra? Är det att vänstra kretsen har ojämn fördelning av strömmen?

/Jens
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5962
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av hcb »

>I vänstra kretsen, drar D2 och D4 mer ström än D3 och D5?

Med *ideala* dioder är spänningsfallet vid en given ström detsamma för alla individer, och då skulle den första kopplingen fungera. I *praktiken* så skiljer karakteristika mellan olika dioder, även av samma typ och fabrikat. Det som kan (kommer att) hända är att ena benet (D3+D5 eller D2+D4) kommer ha ett något lägre framspänningsfall än det andra och därför "sno åt sig" mer ström, i värsta fall tills något havererar, i bästa fall bara med ojämn ljusstyrka.
Palle500
Inlägg: 4990
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av Palle500 »

JensHaglof skrev: I högra kretsen så drar alla lysdioder lika mycket ström? Eller drar D6 och D7 mer ström än D8 och D9?
/Jens
Du kan inte få olika ström i en seriekrets! Tänk om! och tänk på om vattenflödet i en slang kan variera på olika ställen i slangen?
Men det kan vara olika flöden i två slangar som sitter på varsin vattenutkastare. Eller är Y-kopplade från tex vattenutkastaren.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34867
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dioderna i kretsarna 1 och 2 nedan kan vara enkla eller det kan sitta några i serie (alltså, D1-D5 kan bestå av en eller flera dioder i serie), men här är principen bakom detta med att INTE lägga lysdioder parallelt utan seriemotstånd.

En lysdiod har ett typiskt spänningsfall vilket kan variera mellan olika dioder. Om man gör som i översta fallet kommer en diod att leda lite mer än de andra och med tiden "slitas ut" och gå till avbrott och strömmen man justerat för med motståndet kommer att fördelas mellan 4 dioder = alltså högre ström och högre slitage på dioderna och snart har vi nästa kollaps ... och nästa.

I fall två är varje motstånd matchat mot den ström som ska gå genom dioderna. Om en diod fallerar, påverkar det inte strömmen genom de andra.

I tredje fallet har man tillräckligt hög spänning för att kunna driva alla dioder (*) och då räcker ett motstånd för att ge lagom ström (samma ström genom alla dioder).
IMG_20250214_164903_761.jpg

(*) Om det är 2V spänningsfall över varje diod blir det totala spänningsfallet 10V. Då måste man ha mer än 10V, förslagsvis 12V för drivning. om man ska skicka 10mA genom dioderna måste motståndet beräknas efter detta om med hjälp av Ohmslag - Spänning = Motstånd * Ström, där man ställer om parameterarna får Motstånd = Spänning/Ström.
Strömmen är 10mA och Spänningen (över motståndet = 12V - 10V) = 2V.
Motstånd = 2/10*10∧-3 = 200 Ohm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JensHaglof
Inlägg: 107
Blev medlem: 9 juni 2024, 14:38:47

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av JensHaglof »

Tack allihopa!! Vad grymma ni är. :)

Nu förstår jag helt och fullt!!

Alright... min plan här nu då:

Alla lampor består av två dioder plus ett motstånd. Dessa lampor kopplas parallellt.

Typ samma plan som förut - men nu förstår jag varför det måste vara så! :)

Jag inser att jag förmodligen kommer vara klar med detta projekt till våren då lampor inte längre behövs. I alla fall inte fram och bak lampor. Men blinkers behövs ju året om såklart. Hmm skall fixa så att man kan välja att sätta på fram och baklampor plus möjlighet att blinka, eller bara möjligheten att blinka.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12754
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av MiaM »

Hur går det med blinkersen?


Ett par kommentarer:
Det verkar onödigt att vara tvungen att ha vitt framåt och rött bakåt igång för att kunna slå på binkfunktionen. Blinkfunktionen verkar användbar även i dagsljus. Osäker på vad reglerna faktiskt säger men misstänker att det är tillåtet att använda den istället för att sträcka ut arm, och det är ju säkrare att inte behöva släppa styret medan man svänger.

Angående säkerhet när man svänger osv så vore det kanske bra med nån slags omkopplare som kan sitta som en ring på ett finger och manövreras med ett annat finger, så att du slipper röra en arm mot magen/bröstet. Vet inte hur man enkelt skulle fixa detta dock. Om du istället byggt något som sitter fast monterat på cykeln så hade du kunnat använda blinkersreglage för motorcykel/moped, men då behövs nån slags mellanlägg för styret verkar normalt ha grövre diameter på motorcykel/moped än på vanlig cykel.

Angående kabelval så är nog ett budgetalternativ att gräva fram gamla hörlurar ur E-skrot eller liknande. Annars så är kablar avsedda för mätinstrument ofta väldigt tåliga mot mycket böjande. Den typen av kabel finns även att köpa separat som metervara. Det är väl kanske lite overkill dock.

Minns inte om jag redan tjatat om det, men de klassiska lysdiodfärgerna, alltså röd, orange, gul och grön har så lågt spänningsfall att du kan köra två i serie (ihop med seriemotstånd) från 5V.
JensHaglof
Inlägg: 107
Blev medlem: 9 juni 2024, 14:38:47

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av JensHaglof »

Hej alla!

En liten uppdatering – jag lägger projektet med blinkervästen på is och satsar istället på en ny lösning!

Jag har nämligen skaffat en ny cykel, och där tänker jag designa en mobilhållare som sitter mitt på styret. I arbetet med den så kom jag på en ide! Jag kan ju integrera blinkers i hållaren: en knapp på varje sida – en för vänster och en för högerblink. Jag kan då enkelt trycka på dem med tummarna.

Mobilhållaren kommer även ha en inbyggd framlykta med vitt ljus. På vardera sida av styret tänker jag placera orangea blinkande lampor, som aktiveras när man trycker på respektive knapp. Baktill blir det en röd lampa i mitten, med orangea blinkers åt höger och vänster. Dessa kopplas ihop med en sladd.

All elektronik placeras i mobilhållaren. Jag planerar också en separat knapp för att slå på/av fram- och baklyse, kanske med flera ljuslägen – t.ex. starkt och svagt ljus.

Jag ska snart börja designa, och förhoppningen är att bli klar innan vintern. Det är mycket som skall gå rätt:
– Mobilhållaren måste tåla regn, samtidigt som jag skall kunna se mobilen och helst kunna använda touchskärmen.
– Den ska vara lätt att använda – mobilen ska enkelt kunna sättas i och tas ur.
– Den behöver vara stötdämpad så att mobilen inte skakas sönder av kullersten eller trottoarkanter.
– All elektronik måste klara regn och väder.

Jag är fortfarande ny på el, så det kommer ta tid – men jag vill lära mig ordentligt. Jag vill inte använda något färdigt kopplingsschema, jag vill skapa ett eget och vill förstå hur allt hänger ihop.

Jag är taggad! Har köpt orange plast till min 3D-skrivare – tror det kommer bli snyggt då cykeln är helsvart.

/Jens
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12754
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av MiaM »

Spännande!

Tror att för blinkers så är det nog bra att ha knappar som du kan nå med ett finger på en hand som du redan håller i styret med, typ t.ex. tummen. Kanske en knapp på var sida av styret?

Minns inte om du skrivit nåt om ifall du kan nåt om att skapa appar? I princip skulle du kunna göra så att du slår på blinkers för hand och sen kollar en app om du verkar ha passerat en korsning, och slår då av blinkers automatiskt. På cykel kan man ju inte göra som på bilar att låta raten stänga av blinkersen.

För mobilhållaren så är väl prio ett att mobilen absolut aldrig får kunna ramla ur (med mindre än en jordbävning som ger maxutslag på richterskalan, ungefär), och prio två att den inte ska gå att stjäla. Typ det kan nog vara värt att åtminstone använda specialskruvar som kräver "bitssats security" från Biltema/Jula osv, eller så skruvar du med vanliga skruvar men gör pluggar som sitter i hål för försänkta skruvar så att kan inte kommer åt att lossa skruvar om man inte vet var man ska pilla ur dessa pluggar.

Eller såklart att hållaren i sig kan tas loss.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 20572
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av 4kTRB »

Att bygga eget slår det mesta.
JensHaglof
Inlägg: 107
Blev medlem: 9 juni 2024, 14:38:47

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av JensHaglof »

MiaM skrev: 5 juli 2025, 16:11:40 Spännande!

Tror att för blinkers så är det nog bra att ha knappar som du kan nå med ett finger på en hand som du redan håller i styret med, typ t.ex. tummen. Kanske en knapp på var sida av styret?

Minns inte om du skrivit nåt om ifall du kan nåt om att skapa appar? I princip skulle du kunna göra så att du slår på blinkers för hand och sen kollar en app om du verkar ha passerat en korsning, och slår då av blinkers automatiskt. På cykel kan man ju inte göra som på bilar att låta raten stänga av blinkersen.

För mobilhållaren så är väl prio ett att mobilen absolut aldrig får kunna ramla ur (med mindre än en jordbävning som ger maxutslag på richterskalan, ungefär), och prio två att den inte ska gå att stjäla. Typ det kan nog vara värt att åtminstone använda specialskruvar som kräver "bitssats security" från Biltema/Jula osv, eller så skruvar du med vanliga skruvar men gör pluggar som sitter i hål för försänkta skruvar så att kan inte kommer åt att lossa skruvar om man inte vet var man ska pilla ur dessa pluggar.

Eller såklart att hållaren i sig kan tas loss.
Hej MiaM! :)

Jo jag tänkte en lösning där jag lätt kan nå knapparna med tummen, utan att behöva flytta handen.

Jag kan programmera, men inte appar, kan inte det språket. Och det du föreslår är över min nuvarande kunskap. Det vore en cool lösning, men enklare är nog att bara trycka av blinkers:en med tummen. :)

Mobilhållaren skall absolut vara säker så att mobilen inte åker ut under färd. Däremot tänker jag att jag tar ut mobilen ur hållaren då jag kliver av cykeln. Varje gång jag lämnar den. Även om det bara är för en minut. Så stöldskydd behövs ej. Dock ett smidigt sätt att ta ut och sätta i mobilen i hållaren. Någon form av system med en flärp som klickar i en slits eller liknande, men som man kan klicka ur och som inte klickar ur av sig självt under färd. Alternativt en stav som man för in i ett hål som låser fast locket, som man skruvar ett halvt varv för att få den att sitta fast. Har ingen färdig ide i huvudet, bara lösa tankar på hur man eventuellt skall kunna göra.

Själva cykeln har fyra skruvar som låser fast styret i styrkolumnen. Tänker att jag använder mig av dessa fyra skruvar och har motsvarande fyra hål i mobilhållaren. På så sätt skruvar jag fast den på cykeln. Sen har jag eventuellt två buntband som extra säkerhet. Jag får se hur jag gör.
4kTRB skrev: 6 juli 2025, 06:43:20 Att bygga eget slår det mesta.
Hej 4kTRB. Verkligen! Det finns en tillfredsställelse att göra det. Även om man uppfinner hjulet på nytt så tycker jag det är roligt, själva processen att komma på hur man skall göra.

/Jens
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12754
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av MiaM »

Jag menar alltså att tyvärr förekommer det att folk stjäl mobilhållare och ungefär allt annat som inte alltid finns på varenda cykel :/
JensHaglof
Inlägg: 107
Blev medlem: 9 juni 2024, 14:38:47

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av JensHaglof »

MiaM skrev: 6 juli 2025, 13:59:15 Jag menar alltså att tyvärr förekommer det att folk stjäl mobilhållare och ungefär allt annat som inte alltid finns på varenda cykel :/
Ok då är jag med. Det har jag inte tänkt på... det får jag kolla på också såklart... Bra ide att försänka skruvarna och sedan täcka dom. Kan ju ha ett lager som täcker hela botten. Då tror man att det lagret är botten fast egentligen finns det ett utrymme undertill där skruvskallarna syns.
Skriv svar