Instegscertrifikat för amatörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomas_gbg

Re: Instegscertrifikat för amatörradio

Inlägg av thomas_gbg »

Att det är samma legala status på amatörradioprovet som körkortsprovet hade jag ingen aning om. Men då förstår jag problematiken.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vi har ju online-provskrivning för tentor på högskola. Då är det ofta krav att ha en webbkamera som visar personen som skrivet provet och datorn, om jag fattat rätt.
Ingen aning om detta också används för utbildningar där ev fusk kan påverka liv och hälsa så att säga.
Problematiken är snarlikt problemen med förslag om att kunna rösta hemma i politiska val.

====================

Angående vad som lockar, och vad som var/är lätt/svårt förr och nu:
En sak som lockade lite var packet radio förr, men mitt intryck var att det var väldigt mycket kostymmässigt torrboll-semi-paragrafryttarmässigt. D.v.s. det var ingen som sände krypterade warez över packet radio, och även om warez kanske inte är så intressant så måste jag säga att BBS:er (och idag forum) där man använder valfritt fiktigt användarnamn och kan diskutera saker mer fritt är en del som packet radio nog aldrig unnat tillgodose.

Angående att vara mer intresserad av tekniken än att prata med folk: Det beskriver till 100% mitt intresse för telefonväxlar osv :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om provet gjordes hemma och man därför hade tillgång till en modern räknare och google så skulle nog ALLA klara av proven..

Så jag förstår varför dom måste göras på plats, men det bygger väl på att det finns klubbar och frivilliga som håller proven.

I stockholm fanns det ju ett antal provställen och tillfällen, jag skrev ju hos klubben där jag är medlem och också gick kursen hos, så det var ju smidigt.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

För att höja mina betyg på gymnasiet läste jag flera kurser på distans. Därefter högskola, i såväl Sverige som internationellt. Samtliga tentor har jag genomfört på distans. Endast vid ett tillfälle hörde en professor av sig efter provet för att ställa några kontrollfrågor. Så det går säkert att lösa om man vill.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Det finns möjlighet att läsa till polis på distans också. Då får du utrustning som en övningspistol och handbojor hemskickade för att kunna träna praktiska moment hemma. Även proven genomförs på distans. :D
https://www.hb.se/utbildning/omraden/po ... a-distans/
gkar

Inlägg av gkar »

thomas_gbg skrev: 2 juni 2025, 23:14:10 Att det är samma legala status på amatörradioprovet som körkortsprovet hade jag ingen aning om. Men då förstår jag problematiken.
Diskussionen om prov på distans har varit upp många gånger, visst vore det enkelt, men det är inte så lätt att ordna i praktiken.

Under flera år, tills för några år sedan, räckte det heller inte med en oberoende provförrättare. Det var tvunget att vara en bisittare utsedd av SSA närvarande, för att det skulle vara mindre risk för jäv och andra konstigheter.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Var det inte en del diskussioner om "fusk" på amatörradioproven för 10-15 år sedan? Där var någon radioamatör som hade samlat någon form av bevis enligt egen utsago, som pekade på det. Man skrev lite om det på Hamnews bland annat.

Edit:

Hittade länken, PTS hade ett tillsynsärende till följd av anmälningarna. https://www.ssa.se/pts-tillsyn/
Nerre

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 2 juni 2025, 10:42:46 Jag tänkte ju ta C-certifikat redan i tonåren, men det som stoppade mej då var telegrafikravet. Sen var det surt att det kostade per år också.
Lokala amatörradioklubben hyrde lokal av scoutkåren och brukade hjälpa till med JOTA, så jag hade flera scoutkompisar som tog C-cert. Men telegrafin var svår för mig så det blev T-cert (som jag knappt behövde plugga till eftersom det mesta tekniska kunde jag redan). Tanken var ju att så småningom lära sig telegrafin men sen kom lumpen och sen blev jag av med hörseln och då tappade jag ju mycket av intresset. Hade ett tag tanken på att försöka komma igång med packet radio, men Internet var roligare att leka med (mycket tack vare medlemskapet i ABC-klubben så var man ju tidig med internet, körde slip via deras maskiner väldigt tidigt).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Numera sker ju provet på nedlåsta surfplattor kopplade mot SSA, så det är svårt att fuska, ja förutom om provförättaren tillåter att folk hjälper varann då.
Skriv svar