Instegscertrifikat för amatörradio
Re: Instegscertrifikat för amatörradio
Kravet på CE är helkorkat, det stänger ju hela begagnatmarknaden med lie äldre saker till vettiga priser.
Jag som trodde att CE märkning inte var ett krav när man hade certifikat?
Att man då fick förändra och modifiera ja till och med bygga sin egen utrustning.
Men jag kan ha fattatfel eller ett det är ett annat certifikat.
Att man då fick förändra och modifiera ja till och med bygga sin egen utrustning.
Men jag kan ha fattatfel eller ett det är ett annat certifikat.
Senast redigerad av norlin 31 maj 2025, 21:21:45, redigerad totalt 1 gång.
Det är inte ett krav med det vanliga CEPT-certifikatet, men för isntegscertifikatet är det så.
Kanske ska skriva HAREC iofs, för det är väl den svenska implemtentationen av CEPT.
Men iaf.
Men iaf.
Det verkar å andra sidan som att för 2m/70cm så ligger Baofeng handhållen på typ 700kr + frakt på AliExpress.
Vet inte om detta är en bluff eller ej, men här påstår nån sig sälja för 234:-
https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... 02137747_1
CE-kravet gäller ju endast för sändning, så den med instegscert kan ju fortfarande använda äldre (bättre) mottagare.
Kan iofs förstå kritiken om vi pratar om de lägre frekvensbanden, men allmänt så anses väl 2m och 70cm vara "instegsbanden" och att alls får använda de andra banden är väl mer en bonus?
Dessutom ger väl detta instegscert ungefär också rätt att oövervakad använda fin-dyr-CE-märkt transciever på en lokal radioklubb. Kanske inte en jätteviktig grej, men ändå kanske trevligt?
Jag förstår egentligen inte kritiken, eller ja, varför det finns kan man ju ifrågasätta, men om man nu tycker att begränsningarna är för stora tar man ju ett vanligt cert, det är margineltl krångligare och ger "full access" så att säga.
I alla fall är det marginellt krångligare för någon som har ett hum om elektronik.
I alla fall är det marginellt krångligare för någon som har ett hum om elektronik.
Det verkar vara ungefär som hemma i Sverige. Jag har inte sett någon statistik, men skulle gissa att dom som tar certifikatet är i medelåldern och så köpstarka att kostnaderna för en kortvågsstation är hanterbara. Tystnaden på 2/70 tror jag gör att dom som väljer den vägen ganska snabbt tröttnar med amatörradion.Glenn skrev: ↑31 maj 2025, 20:25:54 Fast hur svårt är det att ta ett vanligt cert i UK ? och hur kostsamt ?
I Sverige så är det jur elativt enkelt och en engångskostnad, vad jag fröstått är inte så fallet i många andra länder, och då blir det förstås mer lockande med ett instegscert med lägre krav och kostnader.
Här är det ju i praktiken samma sak, något enklare att ta men med en massa begränsningar, varför skulle det underlätta så mycket ?
https://moonrakeronline.com/us/blog/how ... cense-cost
-
Många bra synpunkter.MiaM skrev: ↑1 juni 2025, 01:46:53Det verkar å andra sidan som att för 2m/70cm så ligger Baofeng handhållen på typ 700kr + frakt på AliExpress.
Vet inte om detta är en bluff eller ej, men här påstår nån sig sälja för 234:-
https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... 02137747_1
CE-kravet gäller ju endast för sändning, så den med instegscert kan ju fortfarande använda äldre (bättre) mottagare.
Kan iofs förstå kritiken om vi pratar om de lägre frekvensbanden, men allmänt så anses väl 2m och 70cm vara "instegsbanden" och att alls får använda de andra banden är väl mer en bonus?
Dessutom ger väl detta instegscert ungefär också rätt att oövervakad använda fin-dyr-CE-märkt transciever på en lokal radioklubb. Kanske inte en jätteviktig grej, men ändå kanske trevligt?
Har man ett instegscert så ska det vara för att locka in flera i gemenskapen. Att de ska få samma som de som gjort mera ansträngningar och fått lägga mer kraft på att komma in i hobbyn är naturligtvis inte riktigt ok. Dessa får en möjlighet att prova på. Som du skriver kan de använda grejor på en klubb.
Att använda äldre utrustning för mottagning är också en möjlighet. Naturligtvis har man då bra antenner anslutna, vem kollar då om de använder den sändaren eller om de kör QRP med en mycket mindre sändare. Knappast att någon kommer och pejlar dom. Har de störningsproblem lär väl de flesta prata med den som man tror stör. Naturligtvis går man då på de med flest antenner.
Känner man att detta är något man tycker är kul. Kommer man nog att gå vidare och skaffa ett cert som tar bort begränsningarna. Jag tycker att det känns logiskt att man tidigare ställde kraven på elkunnighet med motiveringen att man fick kringå en del bestämmelser. Tar man bort de kraven nu visar man att det bara var ljug tidigare och att dagens CE märkning egentligen är onödig.
Apropå störningar så är det väl också värt att tänka på hur mycket lättare det är att göra spektrumanalys idag. En liten smula tur med DVB-T-dongle och lämplig mjukvara i en dator så får man en spektrumanalysator som visserligen inte är kalibrerad signalstyrkemässigt, och som har vissa begränsningar för användbart frekvensområde, men som ändå lär vara utmärkt t.ex. för att mäta oönskade övertoner från 2m/70cm-sändare och liknande.
Apropå 2m/70cm så kan man väl nästan önska att PTS & co ger radioamatörerna en känga och säger åt dem att ifall de inte faktiskt använder banden mer så kanske det är lika bra att göra dem licensfria? Jämför att 27MHz-bandet släpptes fritt och det förekommer mig veterligen inget kaos där. Hittade nån random sida som säger att utrustningen ska vara "godkänd". Undrar vad som gäller för t.ex. gamla Clarion 27MHz AM-komradio?
Anekdot: en radiohandlare köpte cirka en lastpall med sådana Clarion för tror det var 50:-st när de såldes ut på FFV Överskott (av alla ställen?) på 70-talet när reglerna ändrats och AM förböjds för nyförsäljning, eller så kanske de hade högre effekt än godkänt. Dessa såldes under 10-15 års tid för tror det var 750:-/st i butik. De sista kanske halvdussinet reads för 350:-/st i utförsäljning när butiken lades ner, förutom att jag tror de två sista skänktes till en bekant till butiksinnehavaren, och så hamnade några hos släkt och vänner under årens lopp.
Apropå 2m/70cm så kan man väl nästan önska att PTS & co ger radioamatörerna en känga och säger åt dem att ifall de inte faktiskt använder banden mer så kanske det är lika bra att göra dem licensfria? Jämför att 27MHz-bandet släpptes fritt och det förekommer mig veterligen inget kaos där. Hittade nån random sida som säger att utrustningen ska vara "godkänd". Undrar vad som gäller för t.ex. gamla Clarion 27MHz AM-komradio?
Anekdot: en radiohandlare köpte cirka en lastpall med sådana Clarion för tror det var 50:-st när de såldes ut på FFV Överskott (av alla ställen?) på 70-talet när reglerna ändrats och AM förböjds för nyförsäljning, eller så kanske de hade högre effekt än godkänt. Dessa såldes under 10-15 års tid för tror det var 750:-/st i butik. De sista kanske halvdussinet reads för 350:-/st i utförsäljning när butiken lades ner, förutom att jag tror de två sista skänktes till en bekant till butiksinnehavaren, och så hamnade några hos släkt och vänner under årens lopp.

70cm är inte tillåtet för instegscert.
Detta gäller för 40, 20, 15,10,6,2 meter. 25W PEP till antennen. På 2m 25W PEP ERP.
Delade band där amatörradio inte är primär användare är stängda. Bl.a. 80m, 70cm, WARC samt Top Band faller ifrån p.g.a. detta.
Förr, innan CEPT/HAREC, var C-cert den lägsta klassen. Där var begränsningen att använda kristallstyrd sändare, 10W ineffekt, 20m var stängt samt endast telegrafi under 28MHz. Med B-cert höjdes effekten till 75W och VFO fick användas. Först med A-cert tilläts telefoni under 28MHz. 500W tillförd indikerad effekt gällde då. I praktiken ungefär 1kW PEP ut som det är idag.
Med de reglerna fanns det saker att få tag på eller bygga själv utan att tusingarna fladdrade omkring. En 10W telegrafisändare kunde byggas av gammalt radioskrot samt lämplig kristall.
Enkelheten måste återinföras för att skapa intresse för såväl allmän elektronik och specialintresset radio. Utan enkelhet är det 100% svart magi, ouppnåeligt högt över egen fattningsförmåga.
Då avses verklig enkelhet, som att börja med en spikbräda och en näve grundläggande komponenter. Inte att banka ihop legoklossliknande moduler och fatta noll av den underliggande tekniken. Glädjen hos de unga att kunna verkligen förstå något finns kvar även idag. Det är tillgången på enkelhet som numera saknas.
Detta gäller för 40, 20, 15,10,6,2 meter. 25W PEP till antennen. På 2m 25W PEP ERP.
Delade band där amatörradio inte är primär användare är stängda. Bl.a. 80m, 70cm, WARC samt Top Band faller ifrån p.g.a. detta.
Förr, innan CEPT/HAREC, var C-cert den lägsta klassen. Där var begränsningen att använda kristallstyrd sändare, 10W ineffekt, 20m var stängt samt endast telegrafi under 28MHz. Med B-cert höjdes effekten till 75W och VFO fick användas. Först med A-cert tilläts telefoni under 28MHz. 500W tillförd indikerad effekt gällde då. I praktiken ungefär 1kW PEP ut som det är idag.
Med de reglerna fanns det saker att få tag på eller bygga själv utan att tusingarna fladdrade omkring. En 10W telegrafisändare kunde byggas av gammalt radioskrot samt lämplig kristall.
Enkelheten måste återinföras för att skapa intresse för såväl allmän elektronik och specialintresset radio. Utan enkelhet är det 100% svart magi, ouppnåeligt högt över egen fattningsförmåga.
Då avses verklig enkelhet, som att börja med en spikbräda och en näve grundläggande komponenter. Inte att banka ihop legoklossliknande moduler och fatta noll av den underliggande tekniken. Glädjen hos de unga att kunna verkligen förstå något finns kvar även idag. Det är tillgången på enkelhet som numera saknas.
De är ju andra tider nu, på många sätt.
Dels är kommunikation så mycket enklare på andra sätt.
Dels är det ju både enklare och svårare att komma in i elektronikhobbyn, enklare som attd et finns mer information, lättare att få tag i "moduler" osv, men
svårare att skrota saker och bygga själv från grunden.
Jag började ju min bana med böcker lånade på biblioteket, spikplattor och komponenter från skrotade apparater, att plocka komponenter ur
skrot är inte lika enkelt idag.
Jag tänkte ju ta C-certifikat redan i tonåren, men det som stoppade mej då var telegrafikravet. Sen var det surt att det kostade per år också.
Sen tog jag ju tag i det nu ~35 år senare, men nuvarande HAREC är ju mycket simplare, man klarar provet och sen har man full tillgång till allt för en engångskostnad.
Dels är kommunikation så mycket enklare på andra sätt.
Dels är det ju både enklare och svårare att komma in i elektronikhobbyn, enklare som attd et finns mer information, lättare att få tag i "moduler" osv, men
svårare att skrota saker och bygga själv från grunden.
Jag började ju min bana med böcker lånade på biblioteket, spikplattor och komponenter från skrotade apparater, att plocka komponenter ur
skrot är inte lika enkelt idag.
Jag tänkte ju ta C-certifikat redan i tonåren, men det som stoppade mej då var telegrafikravet. Sen var det surt att det kostade per år också.
Sen tog jag ju tag i det nu ~35 år senare, men nuvarande HAREC är ju mycket simplare, man klarar provet och sen har man full tillgång till allt för en engångskostnad.
Jag har till och från funderat på att ta ett cert. Drivkraften för mig är möjligheten att leka med radioteknik lagligt utan att behöva ta hänsyn till CE-märkningar o.dyl. Har inget direkt intresse av att prata med andra om ditten och datten utan det är tekniken som lockar så instegscertet hjälper inte mig.
Började redan på 70-talet, men då telegrafiläraren hoppade av efter halva kursen stannade det av där.
Det som stoppat mig nu från att gå vidare är svårigheten att få till en examination i mitt närområde (skaraborg) när motivationen funnits.
Började redan på 70-talet, men då telegrafiläraren hoppade av efter halva kursen stannade det av där.
Det som stoppat mig nu från att gå vidare är svårigheten att få till en examination i mitt närområde (skaraborg) när motivationen funnits.
-
Tycker dom borde lösa så att man kan skriva provet online hemma i lugn och ro. Tror det hade lockat ännu fler att ta certet.
Det är samma legala status på amatörradioprovet som körkortsprovet, så kan vi lösa det, kan vi lägga ner trafikverkets provkontor och spara en massa pengar också.
Har du något förslag på hur det skulle fungera rent tekniskt? Hur vet man vem som skriver upp? Hur vet man att personen inte får hjälp? Hur vet man att personen är själv. Hur vet man att personens dator inte fjärrstyrs?
Har du något förslag på hur det skulle fungera rent tekniskt? Hur vet man vem som skriver upp? Hur vet man att personen inte får hjälp? Hur vet man att personen är själv. Hur vet man att personens dator inte fjärrstyrs?