Instegscertrifikat för amatörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hawkeye

Instegscertrifikat för amatörradio

Inlägg av Hawkeye »

Det ser ut som att vi kanske får ett instegscertifikat för amatörradio nästa år, det har diskuterats ganska länge men jag vet inte varför det inte har blivit av än. I sin korthet verkar det begränsa till 25W uteffekt, och enbart frekvensband som är exklusiva för amatörradion.

Anropssignalerna skulle enligt någon källa börja med SH istället för SA eller SM. Just den här biten förstår jag inte riktigt, det kan vara lite tufft att komma in i amatörradion och det här kanske inte gör det enklare.

https://www.ssa.se/arbetet-med-instegce ... ligt-plan/

Kommer detta kunna rädda amatörradion?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Instegscertrifikat för amatörradio

Inlägg av hcb »

Det betvivlar jag starkt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tjocka asociala farbröder kommer börja tracka ned på SH signalister :mrgreen:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hawkeye skrev: 14 september 2024, 09:27:14Kommer detta kunna rädda amatörradion?
En antagligen omöjlig utopi som skulle blåsa mycket liv i amatörradio vore någon möjlighet att kombinera elektronikhobbyn med att sända musik.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag tillhör den falangen som tror att problemet inte är hur lätt eller svårt det är att komma igång utan att det snarare är att hålla intresset vid liv. Lätt kommit, lätt förgånget.

Dessutom är (tycker jag) en av kärnpunkterna i amatörradio är att man har tillräckligt goda kunskaper för att kunna betros med att använda icke-CE-märkt utrustning och bygga själv. Det andra är privatradio.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag håller med hcb där.

Det har nog aldrig egentligen varit ett problem med att det är för svårt, utan att vinningen med ett cert inte är så stort idag.

Förr tog folk amatörradiocert för att kunna kommunicera med andra människor över hela världen, idag gör vi det via internet utan cert och utan kostnader.

Jag gick ju en kurs förra året i en ganska aktiv klubb, nu failade jag ett av tre prov (reglemente) med ett fel för mycket så jag fick aldrig nåt (ska se om jag skriver om det vid tillfälle),
men snittåldern på kursen var nog iaf 50, och i klubben kanske 60-70 nånstans, trots några få tonåriga medlemmar.

De flesta failar väl f.ö idag på teknikdelen av provet, vilken var den enklaste tyckte jag, typ 70-80% av det provet löste man ju med ohms lag och allmäna elektronikkunskaper jag redan hade.
Reglementedelen är enklare att "plugga in", men jag pluggade ingenting så det gick ju som det gick, jag har alltid hatat att plugga och det straffade sej redan i grundskolan :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Håller med hcb om att det är tekniken och kommunikationsintresset som ska hålla igång amatörradion. Inte att skapa ett nytt pr-radio liknande intresse. Möjligen kan dessa instegsamatörer ge nya medlemmar. Jag har dock svårt att tro att så många av dom kommer att gå vidare.

Det som behövs är många entusiaster som lyckas väcka dessa slumrade intresserade. Det finns i klubbarna en hel del av dessa som lägger ner en massa tid på att fånga upp och ordna kurser för intresserade blivande medlemmar. Det är inte lätt men det är en väg att gå. Flera vägar behövs dock. Instegsamatörer kan vara en väg att gå för att öka antalet amatörer.

Själv var jag aktiv under en 20 årsperiod med start i mitten på 80-talet. Höll mest på med teknik men även jagande av dx. För mig hade begränsningen att inte bygga eget varit något som tagit bort mitt intresse helt. Numera är jag inte alls aktiv och kommer knappast att bli det heller. Andra intressen har trängt undan det intresse jag tidigare haft. Bland de som är samtida som mig är de som är kvar nog de som är mest teknikintresserade och de som är mest intresserade av internationell kommunikation. Jag räknar mig själv till den kategorin fast jag lämnat pga familje och andra orsaker. En sådan orsak är att jag flyttat ganska mycket både inom landet och utomlands.

Skulle jag börja igen skulle jag vilja ha bra antenner. Visserligen har tekniken gjort det möjligt att lösa det problemet genom att köra remote. Men det har ändå aldrig blivit att jag kommit till skott. De som likt mig lämnat är nog till största delen de som aldrig kom längre än att köra repeatrar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

hcb skrev: 14 september 2024, 11:40:53Jag tillhör den falangen som tror att problemet inte är hur lätt eller svårt det är att komma igång utan att det snarare är att hålla intresset vid liv. Lätt kommit, lätt förgånget.
Därav mitt drömmande förslag att tillåta musik. Vet inte riktigt vilka band och vilken verksamhet man kan tänka sig, men en möjlighet kan väl vara att tilldela en närradiofrekvens per håla till nån slags korsbefruktning mellan amatörradio och rundradio. Ingen aning hur reglerna skulle se ut, om detta ens skulle vara möjligt.
hcb skrev: 14 september 2024, 11:40:53Dessutom är (tycker jag) en av kärnpunkterna i amatörradio är att man har tillräckligt goda kunskaper för att kunna betros med att använda icke-CE-märkt utrustning och bygga själv. Det andra är privatradio.
Ja, det är en bra poäng. Utan cert så har ju alla lagliga möjligheter att bygga alla möjliga och omöjliga saker som inte passerat någon CE-granskning, förutom just att sända i etern, men det kan nog ändå vara bra att i certet ha med kunskapskrav även relaterad till t.ex. elsäkerhet.

Måste erkänna att jag har inte en aning om hur utbildning osv ser ut idag. Men allmänt för t.ex. att undvika att störa på andra frekvenser så har vi ju idag enormt mycket bättre möjligheter än förr i form av att kunna använda billiga USB-T-donglear som spektrumanalysatorer. Visst, förr kunde man modda en kanalväljare till en TV som har alla S-kanaler så att man kunde svepa ungefär hela området från strax under 50MHz uppåt 800-nånting MHz, men få gjorde nog detta (delvis för att de TV vars kanalväljare klarade detta var fortfarande synnerligen aktuella på den tiden).
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Är en gammal lite äldre radioamatör, tog T-certet 1981, har numera "uppgraderats" till fullt cert.
2-metersbandet är stendött i Malmö, väldigt sällan där är trafik. En hel del kör DMR eller någon annan digital teknik.
Jag körde WSPR ett tag, men sålde iväg utrustningen. Köpte dock en Yaesu FT-818ND som jag testat lite med, dock är vårt QTH inte helt störningsfritt så det går inte speciellt bra att lyssna.
Såg i några äldre QTC att många unga personer kör morse, både i Sverige och utomlands, en satsning som ger lite resultat med yngre radioamatörer.
Sliter med att lära mig morse, går sisådär pga total avsaknad av rytm i kroppen 8)

Att tillåta musik på amatörbanden är en utopi, att tillåta närradio på AM-bandet är ett bättre förslag. Jag kollade för ett 10-tal år sedan och det gick att få ett närradiotillstånd på AM, dock frekvensen man skulle få i Malmö var den som (då) användes av en DRM-sändare i Europa. 1kW ERP var max man kunde sända på. Det stupade på ett par saker, det kostade 10 000 kr att få kollat sändaren, per år :shock: Och en bra AM-antenn är lååång 8) Sen tillkom STIM och något annat jag glömt. STIM ville ha en j-a massa pengar då AM-sändare kunde nå hela Europa :tumner:
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

Fram till 2015 någon gång fanns det en del trafik på 2/70 repeatrarna i Skåne, men det tystnade efter det. Vill minnas att det var en del bråk och missbruk av repeatrarna efter detta, SSA skrev någon artikel om det och man diskuterade att stänga ner en del av repeatrarna.

Det är en utmaning att hålla intresset vid liv, särskilt när man inte längre är med i klubbar. Kör man själv bara FT8 som är så populärt nu, så tror jag att intresset svalnar ganska snabbt. Det kommer inte ut så mycket statistik på hur många som tar certifikat årligen, men det hade varit intressant att se, särskilt om det skulle öka med ett instegscertifikat.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Bra att dom åtminstone provar lite alternativ och inte sitter still och låter hobbyn dö ut. Själv köpte jag deras bokpaket för 10 år sedan men kände att jag inte orkade lägga all den energin på att lära mig. Men det här nya certifikatet låter trevligt med 30 frågor och 75% rätt. Men den stora frågan är, finns det någon trafik överhuvudtaget eller är det helt dött.
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

Trafik är det ganska gott om, åtminstone SSB och ett par digitala moder som FT8, på kortvågsbanden. Dom flesta är bara ute efter snabba kontakter att skriva upp i loggboken, men det finns en del ringar på 80m där folk pratar lite längre med varandra. Nackdelen där är att man behöver en ganska stor antenn för 80m, och jag tror dom flesta som kör ringar har höga uteffekter.

Men som tidigare skrivet, 144MHz och 430MHz banden är nästan helt tysta sedan flera år tillbaka. Kanske finns det någon kvar på dom digitala repetrarna med DMR, har inte koll på hur det funkar men tror trafiken går över internet till olika repetrar.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Lite märkligt att 144MHz och 430MHz är helt dött då det finns hyffsat fina radio för småpengar. Tänker på Baofeng UV-5R.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, STIM och AM är nog omöjligt. Därav mitt förslag om FM.

Ingen kan argumentera för att FM-bandet är fullt när statliga Sveriges Radio sänder samma innehåll både på P3-nätet och P4-nätet cirka en fjärdedel av dygnet varje natt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det verkligen förbjudet att spela egen musik på amatörradiobanden?

Annars är ju problemet som sagt var det här med rättigheter och STIM som är det stora problemet.

Det där instegscertifkatet verkar ju vara ungefär som ett VHS-cert? (Har tydligen bytt namn numera.)

Bara för andra frekvensband.

Den eventuella nytta jag kan se är ju kanske radiosamband vid större arrangemang? Annars har jag lite svårt att se hur det skulle locka när mobiltelefoner i princip har längre räckvidd idag (så länge man är inom täckning från en basstation kan man ju nå hela världen).
Skriv svar