Frekvensomformare DC ripple [LÖST]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Frekvensomformare DC ripple

Inlägg av Prins Valiant »

Visst kan det vara diod. Men frågan är har du kunskap och utrustning att byta en IGBT. Jag jobbade på ett företag som hade egen reparationsverkstad, certifierad av en stor tillverkare. Men man gav sig aldrig på små omriktare. Det finns många elektronikexperter här som kan mer, men vad jag fick lära mig är att det räcker med 5V i statisk elektricitet på styret in till en IGBT för att den skall gå sönder!
Jag vill inte verka negativ, men sannolikheten att den kommer fungera bättre efter komponentbyte ser jag som låg, om du inte har mycket god utrustning för kretskortsreparationer.
Du skall kanske vara nöjd att du kan få tag på en ny frekvensomriktare för 20.000:-. Själv hade jag en billig värmepump luft/luft där det inte fanns möjlighet att köpa en komplett omriktare.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Det där easyPim verkar bara vara en benämning på en av Infineons varor.

Om inte värmepumpstillverkarens garanti gäller längre, då går väl hemsförsäkringen in?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 30 mars 2025, 19:26:58, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

olof102 skrev: 30 mars 2025, 19:13:58
Modulen verkar inte vara lödad, läser jag på tillverkarens hemsida heter den "easy pim", verkar vara någon form av presskontakt? Någon som har nån erfarenhet av detta?
Den är garanterat lödd, EasyPIM är en beteckning på kapslingen, inget annat.
olof102

Inlägg av olof102 »

Stämmer säkert, när jag lyser in i springan från undersidan ser den nog lödad ut där. Hur löder man loss en sådan, med varmluftslödning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Avlödníngsstation är väl att föredra, dock är det väldigt tight i hålen, så är det dömt att misslyckas.
Naturligtvis går det att löda loss den, men jag skulle nog vilja påstå att det nästan är omöjligt utan att skada kortet.
Kronberg

Inlägg av Kronberg »

Inte säkert att den är lödd, borde synas på ovansidan. Montering och demonteringsinformation för pressFit modul.
https://www.mouser.com/pdfDocs/Infineon ... PyGGIsVihi
Senast redigerad av Kronberg 30 mars 2025, 19:42:11, redigerad totalt 1 gång.
olof102

Inlägg av olof102 »

När jag drog den rakt upp släppte den enkelt: se bild
https://i.postimg.cc/jq6Dp47x/igbt.jpg

Har klickat hem en ny modul från Mauser till priset av 650kr. Får försöka löda loss ben för ben helt enkelt, då bör jag ju kunna trä i den nya lätt och löda fast uppifrån!?

Det får bära eller brista, funkar det inte får jag krypa till korset och köpa en ny VFD och svälja förlusterna :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Lycka till.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Håller med, lycka till. Visst kan det vara värt ett försök för knappt en tusenlapp. Håll oss informerade :D
olof102

Inlägg av olof102 »

Absolut, återkommer med besked senare i veckan!

Benen var inte lödda trots allt, dom var aningen koniska så dom klämde i hålet, vara bara att dra upp försiktigt :)

Min idé för stunden är att jag försiktigt borrar upp hålen så den nya ”trillar” på plats för sedan lödas från ovansidan. Är tveksam till att jag kan pressa i den nya utan att göra någon åverkan på PCB:et.

Edit: såhär såg benen ut: Bild

Modulen inv. Bild
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mindmapper skrev: 30 mars 2025, 17:46:10
rikkitikkitavi skrev: 30 mars 2025, 17:43:06
Prins Valiant skrev: 30 mars 2025, 17:16:09 Om jag jämför bilden och bruksanvisningen så är inkommande 3-fas plintar till vänster och motor ansluts till plintgrupp i mitten. Min gissning är att de konstiga 3 U-formade komponenterna är strömmätning/övervakning av motor.
Jag håller med vid närmare eftertanke..
IGBT bryggan är en 1200V, det är vanligt vid 3fas matning.

Det ger också en jämn ström med förhållandevis låg distortion och god effektfaktor jänfört med enfaslikriktning.

Men då kan det räcka med en diod är kass i bryggan (var den nu är) eller en konding.
Bryggan bör ju vara den som är kylytan på på baksidan av kortet. Är dioderna och transistorerna integrerade i en och samma kapsling bör det vara den som behöver kylning.
Ha, läste databladet dåligt. Sant.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

olof102 skrev: 30 mars 2025, 20:08:42 Absolut, återkommer med besked senare i veckan!

Benen var inte lödda trots allt, dom var aningen koniska så dom klämde i hålet, vara bara att dra upp försiktigt :)

Min idé för stunden är att jag försiktigt borrar upp hålen så den nya ”trillar” på plats för sedan lödas från ovansidan. Är tveksam till att jag kan pressa i den nya utan att göra någon åverkan på PCB:et.

Modulen inv. Bild
Borra för jösse namn inte, du förstör hålpläteringen och därmed kontakt med de inre lagren. Då är det helkört.

Och lägg bilderna här på forumet istället för någon extern site.
olof102

Inlägg av olof102 »

Så långt tänkte jag inte! Då återstår det mao att pressa in den nya trots allt
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Lycka till!
Väntar spännt på att få veta hur det gick.
Intressant tråd. Har lärt mig en del av den.
Viktigaste lärdomen är väl hur nyttigt det är att läsa datablad.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev: 30 mars 2025, 21:04:33
olof102 skrev: 30 mars 2025, 20:08:42 Absolut, återkommer med besked senare i veckan!

Modulen inv. Bild
Borra för jösse namn inte, du förstör hålpläteringen och därmed kontakt med de inre lagren. Då är det helkört.

Och lägg bilderna här på forumet istället för någon extern site.
Hela poängen med den konstruktionen är att modulen pressas på benen, med en specifik kraft och hastighet (om jag minns är det i storleksordningen skruvstäd och 50 mm/min)

Gör man fel så smäller både PCB, pinnar och modul.

Jag säger som andra, lycka till men oddsen är inte 100% att du får den på plats utan kontaktfel. Det kommer du dock märka om det är dålig kontakt eller skador på kretskortet... Var beredd på att bryta strömmen till värmepumpen ASAP.

En fundering är om det finns moduler med lödpinnar istället?

Eller skall man chansa och löda fast anslutningspinnarna på PCB?
Skriv svar