Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Nödlösning:

Sätt fast ett par datorfläktar ovanpå/under kupéfläkten, genuint montage med gaffatejp eller liknande, och dra sladd klämd i passagerardörren till 12V-uttag i kupén :D

Ja, 850 har ju tyvärr bara lambdasond-symbolen för alla felindikeringar från motorn. Inte helt säker men tror att C70/S70/V70 -98 också gör så. Åtminstone från 99 och framåt så är det separata symboler just för avgasvärden v.s. andra motorstyrboxfel.

Typiskt skäl att ha med OBD2-mojäng.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Har ju en men min app (850 OBD-II) säger den är skräp och duger inte. Jag har köpt en ny en som ska vara kompatibel men den har inte kommit.... Om det finns nån alternativ app som inte är lika kinkig vore det bra.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För motorkoderna ska Torque fungera.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag hade också en från 1996, dock 10-ventilare. På den funkade inga billiga donglar, däremot gick det att läsa ut motorfelkoder med en lysdiod i det sk OBDII-jacket.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

96 är väl precis i gränslandet från när det blev obligatoriskt med standardiserade koder och utläsning dock.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har fått höra att på denna (som enlig vinkoden är en 97) så kan man inte läsa ut blinkkoder.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag är inte säker men tror att det är skillnad mellan olika länder, kanske?
Dvs jag tror att i Sverige hade väl alla 850 blinkkoder och proprietär kontakt (det lär gå att säga åt den att blinka typ 10x snabbare eller nåt sånt, för att läsas av av dator istället för ögat osv, och det går kanske att läsa av enklare ytterligare info) och bytet skedde när de bytte modeller. Men andra länder som t.ex. USA och uppenbart Finland verkar ha haft OBD2 tidigare.

Jag kan ha fel dock, har aldrig rört en 850 som är nyare än 94...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Igår fick jag tag i en laptop med Windows 10. Installerade virtualbox och Windows XP och Vol-fcr 1.3.6. Sedan fick jag fajtas med drivrutiner ett bra tag men i morse fick jag ut felkoder.

EFI-448 och EFI-442

Pulsed secondary air injection pump flow fault
Pulsed secondary air injection flow fault
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Såhär fixade jag problemet med SAS (Secondary Air System) pumpen, detta är ECUn
Bild

Kallas för en SAS delete, nu tror datorn den funkar. Jag har inte plockat bort pumpen eller nåt. Jag är osäker om den kan lämnas på plats bara men det gick ju bra att köra i morse. Kör utan fläkt men man får drag nog att hålla vindrutan klar ändå. Och det är plusgrader nu.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag tog bort kontakten från fläkten, den slutade funka då jag testade fläkten med kontakten med aggregatet. Men gick jag rakt på stiften i fläkten funkade den. Jag börjar misstänka kanske fläkten inte är helt slut ändå.

Jag bytte ut originalkontakten mot ett par abiko-kontakter och den funkar nu, körde till jobbet utan problem. Kablarna kändes ljumma då jag kom fram men inte brännheta alls. Kanske man köpte ny fläkt i onödan.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

När körs detta secondary air?

Undrar om det finns någon ens teoretisk risk att det kan vara dåligt för katalysatorn att stänga av detta?

Hittade en tråd med flödesdiagram/schema:
https://www.matthewsvolvosite.com/secon ... m-diagram/

Det kan nog vara bra att också plugga slangar för att säkerställa att det inte är fel på backventilen så att avgaser kan flöda tillbaka in i insuget (som en slags EGR-ventil som alltid är öppen)?

P.S. antar att Finland har avgaskontroller liknande de i Sverige, där bilen blir underkänd om katalysatorn inte fungerar. Det kanske kan vara läge att montera en O2-sensor efter katalysatorn (som på C70/S70/V70) och koppla den till en egen krets, som t.ex. bara har en timer som känner av att motorn varit igång några minuter, och ifall värdet inte håller sig inom tillräckligt snäva gränser så tänder den en varningalampa? Eller för den delen koppla så att signalen går till ett visarinstrument.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Secondary air körs medan bilen är kall, efteråt ska den stänga av.

Bilen har redan en sensor efter katalysatorn vad jag vet och den har inte klagat efter jag stängde av SAS.

Jag kan ju inte se hur det kan vara sämre för katalysatorn på denna bil än på en 850 gjord mellan 92-96 (nån gång under 96 kom de) om inte katalysatorn är radikalt annorlunda då de började inkludera SAS systemet.

Men värt att plugga systemet säkert.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant, då lär väl den bakre sensorn ha tillkommit när de fick ritkig OBD-II.

Med andra ord är bilen elektriskt mer lik en V70 än en äldre 850.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nya 850 och de äldsta V70 är väl i princip samma bil?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, de är åtminstone väldigt lika tekniskt sett. Designen skiljer dock en del, framförallt på inredningen. 850 har ju fortfarande en del kvar av designen från sjuttiotalets 240 och facelift-140 :)

Det verkar också som att omkring övergången från 850 till S70/V70 så slutade Volvo gradvis att ha groteskt fula säten som valmöjlighet. De DennisCA har ser väl rätt bra ut vad jag minns från tråden, men min reservdels-850 har säten som får gamla linjebussars inredning att framstå som ett designmästerverk, medan min S70 har bara måttligt fula säten. Det känns som att nån beslutade att tygsäten måste ha ett fult mönster för att skinnsätena ska framstå som lyxigare i jämförelse :mrgreen:

En till skillnad är väl att S70 och V70 normalt alltid hade åtminstone hyggliga stereo, medan 850 kunde ha rätt trötta stereo/högtalare. De separata diskanterna på instrumentpanelen på C70/S70/V70 (och på D-stolparna på V70) gör säkert sitt. Det märks ju att bilstereotävlingarna på 90-talet påverkade biltillverkarna. V70 fanns till och med att få original med separat stlutsteg ("bara" 4*40W om jag fattat rätt), tilräckligt för att man ska ana att strålkastarna dimmar något i takt med musiken :)
Skriv svar