Har teknikutvecklingen avstannat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Har teknikutvecklingen avstannat?

Inlägg av MiaM »

säter skrev: 4 oktober 2024, 07:37:07
provköra ett Rc-lok
Du fick inte provköra något Ma-lok?
Nej. Däremot har jag provkört Ra hos Nässjö Järnvägsmuseum (den gången mot avgift, fullt rimligt eftersom det är en ideell förening). Halvsäker på att även det var samma år.

MÁV Museum i Budapest, Ungern, lär erbjuda att mot avgift få provköra ett antal av deras mindre fordon (typ växellok och mindre, ända till personbil ombyggd till inspektionsfordon). Eller det var så för 15 år sen, men den gång jag besökte så var jag nog lite för sent ute för den delen av museet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 4 oktober 2024, 13:26:22
Nerre skrev: 3 oktober 2024, 16:19:20 Vilka bränslemotorer reagerar på en millisekund på gaspådrag?
På vilket sätt är det relevant ?
För att det var det vi diskuterade? I alla fall jag. Du kanske har diskuterat nåt helt annat.

Jag menar alltså att om man jämför två bilar med jämförbar motoreffekt så kommer elbilen utan tvekan att kännas rappare framförallt vid låga varvtal.

Att en bil med högre motoreffekt accelererar snabbare än en bil med lägre motoreffekt har ju inget med motortypen att göra?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev: 4 oktober 2024, 20:32:36 För att det var det vi diskuterade? I alla fall jag. Du kanske har diskuterat nåt helt annat.
Jag trodde vi diskuterade BILAR, inte motorer ?

Jag citerar dej..
Nerre skrev: 29 september 2024, 10:48:11 Elbilen har bättre acceleration då elmotorn reagerar betydligt snabbare på pådrag än en bränslemotor,
..Och hur snabbt motorn ragerar har egentligen inte mycket att göra med hur snabbt bilen accelererar att göra, om elmotorn kan varva upp snabbt utan belastning så hjälper inte det ett dugg när den ska förflytta en flera ton tung bil och måste kämpa mot diverse krafter som försöker få bilen att stå still, eller iaf att behålla sin nuvarande fart.

Då behöver man framförallt rå effekt, vilket vissa bilar har gott om, andra inte, oavsett drivmedel.
Jag menar alltså att om man jämför två bilar med jämförbar motoreffekt så kommer elbilen utan tvekan att kännas rappare framförallt vid låga varvtal.
Låga varvtal ? hur menar du då ? på hjulen ? eller motorns axel ? hur vet du som förare vilket varvtal elmotorn har ? Är varvtalet relevant över huvud taget ?

Jag har inte kört så väldigt många elbilar, men exempelvis nissan leaf som jag har kört upplevs tämligen trött, den har 150hk och det är inte direkt nån sportbilskänsla om man trycker på gasen i den, jag tycker helt klart att min gamla saab 9-5 2.0 (tröttaste motorn man kunde köpa den med, 150hk) kändes piggare då, förutsatt att man hade rätt växel i förstås.

Jämför man mex exempelvis min 9-5 aero så är leafen MYCKET tröttare, på alla sätt, men då har den ju ett stort handikapp på effektsidan också.. (För att inte tala om toppfartsmässigt, saaben är toppfartsspärrad på 250km/h, leafen maxar 144km/h en bra dag)

Ärligt talat känns till och med min tesla som har 440hk samt 4wd och ska göra 0-100 på 4,4s tröttare än saaben i vissa fall, exempelvis om man ska accelerera från relativt hög hastighet (säg motorväg, 120km/h), jag är inte så säker på att teslan är snabbare 0-200 än saaben, och blir förvånad om den är snabbare 100-200. (Saaben ska göra 0-100 på 6,9s om jag minns rätt, och har 260hk)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Originalfrågan, har teknikutvecklingen avstannat? Näää tyvärr inte.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 4 oktober 2024, 20:54:30 ..Och hur snabbt motorn ragerar har egentligen inte mycket att göra med hur snabbt bilen accelererar att göra, om elmotorn kan varva upp snabbt utan belastning så hjälper inte det ett dugg när den ska förflytta en flera ton tung bil och måste kämpa mot diverse krafter som försöker få bilen att stå still, eller iaf att behålla sin nuvarande fart.
Ja, men grejen är ju just att elmotorer har full vridmoment redan från nollvarvtal. Det har inte bränslemotorer. Så det handlar inte om att varva upp utan belastning, det handlar om att sätta fart på bilen direkt. Det är ju det som så många elbilsägare är så lyriska över, bilen sticker iväg direkt så fort man petar på gasen.

Huruvida motorn har hög effekt eller inte har väl inte med motortypen att göra?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev: 5 oktober 2024, 15:35:40 Ja, men grejen är ju just att elmotorer har full vridmoment redan från nollvarvtal. Det har inte bränslemotorer.
Det är inte så relevant, försöker du någonsin starta en bil på 0 rpm med en bensinmotor ? Nej, du startar den med kanske 3000rpm och en kraftig utväxling.

Samma sak när du ska accelerera, motorvarvet är inte 0rpm när du ska byta från 70 till 90km/h.
Så det handlar inte om att varva upp utan belastning, det handlar om att sätta fart på bilen direkt.
Det förutsätter ju att kraften finns där, mitt exempel med utan belasting var ju för att få dej att tänka åt det hållet.
Det är ju det som så många elbilsägare är så lyriska över, bilen sticker iväg direkt så fort man petar på gasen.
Man ska inte lyssna så mycket på vad elbilsägare säger (utom jag då haha), det sägs OTROLIGT mycket felaktigheter..

Jag kan säga att så är INTE fallet generellt, det klart att det finns vissa fördelar med att ha högt vrid tillgängligt från lågt varv, men det betyder inte att man kan säga att elbilar generellt accelererar fortare än bränslebilar, i synnerhet inte uppe i fart.

Bilar som drivs på bensin och diesel har dessutom en stegad växellåda som hjälper dej att köpa varv mot vridmoment eller tvärt om, det har vanligen inte elbilar vilket troligen är osaken att topphastigheten är såpass låg på många elbilar och såpass hög på bensinbilar.
Huruvida motorn har hög effekt eller inte har väl inte med motortypen att göra?
Nej, och därför kan/ska man inte generalisera som du gjorde.

Ska man flytta på bilen snabbt behöver man hög effekt, oavsett motortyp.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Och bra grepp i däcken: Breda mjuka sulor. Generellt gäller ungefär följande: Skall man ner mot 3-5 sek till hundra gäller bakhjulsdrift, skall man under 3 sekunder gäller 4-hjulsdrift, vilket de starka EV-bilarna har.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åtminstone förbränningsmotorbilar är ju allmänt väldigt slöa första sekunden eller liknande. Finns knappt några personbilar som kan slå en vanlig cykel med pedaler, utan elmotor, under första sekunden vid start från rödljus. Ofta tar det ett par sekunder för bilar att komma ikapp. Och visst, en cykel väger "inget", säg 50-150kg för en cykel och en människa i kombination, men å andra sidan så har man mindre än en hästkraft från benen på en människa, vilket gör att cykeln har sämre effekt/vikt-förhållande än en bil.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Prins Valiant skrev: 5 oktober 2024, 17:56:52 Och bra grepp i däcken: Breda mjuka sulor. Generellt gäller ungefär följande: Skall man ner mot 3-5 sek till hundra gäller bakhjulsdrift, skall man under 3 sekunder gäller 4-hjulsdrift, vilket de starka EV-bilarna har.
Elon Musk har ju påstått att nästa Tesla kommer att göra 0 till 100 på en sekund med hjälp av en raketmotor. Dom håller på att utveckla en raketmotor som går på tryckluft som skall hjälpa till vid acceleration. Säga vad man vill om Musk men det saknas inte idéer hos han. Kan tillägga att även Ferrari kommer med raketmotor på bilen.
https://carup.se/ferrari-snor-elon-musk ... r-for-bil/
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: 5 oktober 2024, 22:15:44 Åtminstone förbränningsmotorbilar är ju allmänt väldigt slöa första sekunden eller liknande.
Inte enligt Glenn tydligen. Jag är lite förvånad över att Glenn inte hunnit kommentera och tala om för dig hur fel du har.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Spelar inte så himla stor roll, min bensinare gör 0-100på 4,4sek. Den må vara slö i början (nåja), men sen börjar hjulen spinna och man far iväg rätt bra.

Det finns snabbare elbilar och det finns snabbare ICE bilar, i vilket fall som helst så räcker accelerationen till och blir över. imho.
Jag kan till och med nöja mig med en långsammare bil nästa gång, oavsett drivmedel. :shock:
Trasten

Inlägg av Trasten »

Gasturbiner har en stor nackdel här, gasgeneratorn behöver komma upp i varv innan man får ut effekten på kraftturbinen, båda är tunga och lagrar en hel del energi vilket ger lite ketchupeffekt. Dieselmotorer är ju inte kända för att vara snabba direkt, särskilt inte turbodieslar som måste upp i varv innan turbon börjar arbeta. Även övriga motorn brukar vara byggd med grövre material för att klara det högre vridmomentet. Bensinmotorer har inte alls lika mycket rörlig massa. Rotorn i en elmotor väger ju också en del.

Det finns ju väldigt snabba bilar och motorcyklar med bensinmotor, nedåt 3-4 sekunder på 0-100? Men elbilarna går kanske inte ritkigt att slå, med 0-100 tider på drygt 2 sekunder. Men det kan mycket väl vara kopplat till bättre vikt/kraft förhållande.

Jag jobbade tidigare på ett ställe som hade en Nissan Leaf, med typ 100hk som gjorde 0-100 på 11-12 sekunder. Många upplevde den som väldigt pigg, det är ganska vanligt när folk provar mindre bilar där man sitter närmre marken och kanske även hör motorljud och sådant tydligare. Jag tyckte själv att det kändes snabbare än 11-12 sekunder på 0-100, men det var nog mest att jag är ovan att accelerationen kommer så snabbt och inte avtar med växlingarna. Min egen bil går på bensin och gör 0-100 på 8 sekunder men är mycket större och stadigare på vägen vilket tar bort lite av känslan för mig.
Skriv svar