Nerre skrev: ↑4 oktober 2024, 20:32:36
För att det var det vi diskuterade? I alla fall jag. Du kanske har diskuterat nåt helt annat.
Jag trodde vi diskuterade BILAR, inte motorer ?
Jag citerar dej..
Nerre skrev: ↑29 september 2024, 10:48:11
Elbilen har bättre acceleration då elmotorn reagerar betydligt snabbare på pådrag än en bränslemotor,
..Och hur snabbt motorn ragerar har egentligen inte mycket att göra med hur snabbt bilen accelererar att göra, om elmotorn kan varva upp snabbt utan belastning så hjälper inte det ett dugg när den ska förflytta en flera ton tung bil och måste kämpa mot diverse krafter som försöker få bilen att stå still, eller iaf att behålla sin nuvarande fart.
Då behöver man framförallt rå effekt, vilket vissa bilar har gott om, andra inte, oavsett drivmedel.
Jag menar alltså att om man jämför två bilar med jämförbar motoreffekt så kommer elbilen utan tvekan att kännas rappare framförallt vid låga varvtal.
Låga varvtal ? hur menar du då ? på hjulen ? eller motorns axel ? hur vet du som förare vilket varvtal elmotorn har ? Är varvtalet relevant över huvud taget ?
Jag har inte kört så väldigt många elbilar, men exempelvis nissan leaf som jag har kört upplevs tämligen trött, den har 150hk och det är inte direkt nån sportbilskänsla om man trycker på gasen i den, jag tycker helt klart att min gamla saab 9-5 2.0 (tröttaste motorn man kunde köpa den med, 150hk) kändes piggare då, förutsatt att man hade rätt växel i förstås.
Jämför man mex exempelvis min 9-5 aero så är leafen MYCKET tröttare, på alla sätt, men då har den ju ett stort handikapp på effektsidan också.. (För att inte tala om toppfartsmässigt, saaben är toppfartsspärrad på 250km/h, leafen maxar 144km/h en bra dag)
Ärligt talat känns till och med min tesla som har 440hk samt 4wd och ska göra 0-100 på 4,4s tröttare än saaben i vissa fall, exempelvis om man ska accelerera från relativt hög hastighet (säg motorväg, 120km/h), jag är inte så säker på att teslan är snabbare 0-200 än saaben, och blir förvånad om den är snabbare 100-200. (Saaben ska göra 0-100 på 6,9s om jag minns rätt, och har 260hk)