Har teknikutvecklingen avstannat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Har teknikutvecklingen avstannat?

Inlägg av Nerre »

Eget rum är en sak, störst rum än en annan sak.

Är det på grund av ett behov eller som nån slags belöning?

Det var ju som när mobiltelefonerna kom. Vem på firman hade mobilen? Serviceteknikern som var ute och åkte bil mellan kunder hela dagarna eller chefen som tillbringade mesta tiden på kontoret?

Idag är det så hos oss att de som sitter i kontorslandskapet måste vara jättetysta för annars stör de varandras telefonsamtal... Har man ett möte i mötesrummet får man inte prata när dörren är öppen för då stör man de i kontorslandskapet som sitter precis utanför. Det blir problem om nån måste gå iväg och hämta nåt under ett möte, man måste vara tysta medans dörren öppnas liksom...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Öppna kontorslandskap är mest dåligt. Ökad stress. Sämre sömn. Minskad effektivitet. För mycket ständiga ljudintryck/störande ljud. Ökat blodtryck. Minskad samarbetsvilja och vänlighet. Ökad sjukdomsspridning. Minskad integritet. Minskad kreativitet. Ökad personalomsättning. Det är extra dåligt för introverta personer.
Senast redigerad av MadModder 1 oktober 2024, 18:11:44, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: förtydliganden, stavning
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

MiaM skrev: 1 oktober 2024, 15:03:23
Jag skulle säga att brainstorming osv kan funka lika bra på distans som i fikarummet. Däremot så gynnar fikarummet informella kontakter mellan folk som tekniskt jobbar på olika avdelningar. Om jag t.ex. gör mig känd för att ha hygglig koll på vad jag gör, och behöver få något gjort av någon som jobbar på en annan avdelning, så är det god chans att mitt ärende får hög prioritet för att den som utför det jobbet vet att jag inte beställt fel sak, inte beskrivit luddigt, och allmänt är bra att ha att göra med. Jag vet också vem i olika avdelningar som jag har lättare/svårare att ha att göra med, och går givetvis till de som det är lätt att ha att göra med. Det sker alltså en slags matchning, som nog visserligen i nån mån sker även på distans men inte lika lätt och tydligt.

Angående kontorslandskap så är det ju bara att dra upp ekonomin igen och påpeka att lokalkostnaden för att jobba hemifrån är noll. Jag drömmer seriöst om en värld där mellanchefer åker på att boka lokaler osv för att ha möten där alla ska närvara, kanske kontorslandskap som delas av flera företag eller liknande. OBS, jag har generellt inget emot mellanchefer, men tycker gott att de kan åka på samma mängd plåga som alla andra på grund av kontorslandskapen.
Vänder mig starkt att jobba hemifrån är noll. Har man ett för stor hus/lägenhet med inredda arbetsplatser (med sittriktiga möbler) må det vara gratis för arbetsgivaren om arbetstagaren vill slita ner sina grejor för att jobba hemma. Försäkringsfrågan kan också krångla till det. En del behöver kanske special utrustningar som måste dubbleras. Vi har dock ej haft öppna kontorslandskap som tur är.

Håller med om det du säger att man träffar mera folk på andra avdelningar. Fast nu talar detta emot att det skulle vara lika bra att jobba på distans, isåfall skulle dessa kontakter fungera lika bra på distans. För mig finns det mycket som gör att brainstorming på distans inte fungerar lika bra som på jobbet. På jobbet har jag tillgång till en massa utrustning som * inte finns i massupplaga * kroppsspråket och gester blir inte lika effektiva när man kommunicerar med datorer. * är man flera är en whiteboard mycket effektivare än en yta på en dator att sketcha på.
En grej som fungerar mycket bättre när man är hemma är att (i varje fall jag) inte blir störd lika ofta. Jag stör inte andra heller lika ofta. Fast andra kan ha en sådan familjesituation att de blir mera störda om de sitter hemma. Det är alltså högst individuellt.

Andra har talat om företagskulturer osv. På ett företag finns det inte bara en lösning. Jag har haft tur i slutet av mitt aktiva arbetsliv att ha arbetsledare som skapat en enorm sammanhållning och samtidigt satt gränssnitt för vad som är lämpligt för företaget. Vi har i princip varit våra egna mellanchefer och löst hur vi ska jobba själva för att lösa uppgifterna. Samspel mellan avdelningarna har varit en stor del i detta så länge vi fått jobbet gjort är vd nöjd.

Problem har det varit några gånger när nya avdelningschefer kommit och ska stöpa om företagskulturen. Ett tillfälle slutade illa (krig utbröt) slutade med att den nya avdelningschefen anställdes av en konkurrent. När de lessnade på att höra skit om oss och hur duktig hon var så fick hon gå vidare. Andra avdelningschefer har ställt om sig och fungerar bra eller hyfsat.

Detta har man också sett genom åren att konsulter kommer och ska införa nya metoder. Dessa konsulter har ju ett uppdrag från sin arbetsgivare, nämligen att sälja in en ny metod att utföra saker och ting på. De tror tydligen att den metod de företräder för tillfället ska passa alla företag. Här kan många tala om för dom att ska man ändra en företagskultur får man slita med det många år. Det kanske inte ens är värt att börja. Om det vore så enkelt att allt ska fungera efter en rak linje hade vi haft många mindre problem.
MiaM skrev: 1 oktober 2024, 15:03:23
=========================

Glenn:
Ett stort problem med miljörörelsen är en kombination av inte så stor fackkunskap inom de olika områdena hos "miljöentusiaster i allmänhet" och dels framförallt en "ta vad man får"-mentalitet, där man aldrig verkar vara beredd att förhandla något utan allt som går att få beslut om ska beslutas.

Saab må ha bekväma stolar, men de är ju ingen Floatie McFloatFace som t.ex. en Citroen eller många äldre bilar. (Och det är här jag åter igen tjatar om Ford Granada, bilen har rejäl markfrigång med lång slaglängd på fjädringen och rätt mjuka stötdämpare i förhållade till sin vikt, men tack vare chassits konstruktion (läng hjulbas, breda axlar, helt fristående fjädring och antar även att fjädringen inte fjädrar i rät vinkel mot bilen utan typ fritt ur minnet kanske 20-30 graders vinkel gör sitt) gör att den också har bra väghållning på slingriga landsvägar.

Idag ingår stolar sannolikt i nån mån i bilars säkerhet, och/eller så har de åtminstone bältesfästet som del av stolen och bältet som är monterat i stolpen är bilspecifikt, så det är vanskligt att byta stolar till "fel fabrikat", men speciellt på äldre bilar kan man i princip montera vilka stolar man vill. Fritt ur minnet så hade väl t.ex. den Reliant Fox (fyrhjulig "skåpbil") som Hubnut på Youtube hade stolar från Volvo 340).
Miljörörelsen ska inte bestämma vad som är bäst. Det har vi många exempel på.

Vore det så enkelt att det bara är stolen som gör förarmiljön vore det enklare att köpa bil. I mitt jobb körde jag mycket tidigare. Vi hyrde ofta bilar eftersom vi hade olika behov beroende på vilka jobb vi var på. De olika märken jag kört som hyrbil är Audi, BMW, Ford, Mercedes, Opel, Reanult, WW, Volvo. Flera av dom klarar jag med svårighet att lämna när jag kört en 40 mil. De som passar min kropp bäst är BMW (med sportstolar) och Volvo. Då är det inte bara stolen som spelar in. Moderna bilar har dock en hel del inställningar som kan göra en bättre körupplevelse.

Själv har jag en gammal 90-tals bil som jag använder privat. Vi är även i det här fallet inte lika. Kanske förklarar varför det finns så pass många bilmärken. Skulle jag bara använda bilen för att köra några mil/dag skulle jag nog valt en annan bil. Vilka vägar jag kör på spelar också roll.

En så enkel sak som att köpa skor visar på hur olika vi är.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev: 1 oktober 2024, 17:18:55 Eget rum är en sak, störst rum än en annan sak.

Är det på grund av ett behov eller som nån slags belöning?

Det var ju som när mobiltelefonerna kom. Vem på firman hade mobilen? Serviceteknikern som var ute och åkte bil mellan kunder hela dagarna eller chefen som tillbringade mesta tiden på kontoret?

Idag är det så hos oss att de som sitter i kontorslandskapet måste vara jättetysta för annars stör de varandras telefonsamtal... Har man ett möte i mötesrummet får man inte prata när dörren är öppen för då stör man de i kontorslandskapet som sitter precis utanför. Det blir problem om nån måste gå iväg och hämta nåt under ett möte, man måste vara tysta medans dörren öppnas liksom...
Jag hade mobilen monterad i min tjänstebil. Chefen hade ingen. Jag tog inte in mobilen på hotellet eller på kundbesök. Var så skönt att slippa den. Skulle jag prata med frugan eller nån kunde jag gå ner till bilen.

På sista jobbet delade vi två på varje kontor. Mycket spring för att inte störa eller bli störd. Fast det fungerade ändå bra för vi var ute och åkte så mycket. Mesta tiden var vi ensamma eller kontoret var tomt. Vi pratade inte heller så mycket i telefon.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev: 1 oktober 2024, 16:35:48
Glenn skrev: 30 september 2024, 08:17:33 Dumheter! Det beror helt på bilen, det finns otroligt slöa elbilar, och det finns extremt potenta bensinbilar..
Finns ingen bränslemotor som reagerar lika snabbt som en elmotor.
Inte heller riktigt sant, men nu pratar vi inte om motorn löst, utan bilen som helhet, det finns extremt trötta elbilar, och de flesta "vanliga" elbilar är inte några sportbilar direkt.

Saker som är helt irrlevanta och osynliga för brukaren som bara vill ha en bil som tar dom från A till B.
Men det har vi väl inte pratat om? Jag har pratat om de objektiva tekniska egenskaperna, inte användarens upplevelse
Men är det verkligen en innovation bilmässigt sett då ?

Om användaren inte märker någon skillnad, är det en innovation ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gimbal skrev: 1 oktober 2024, 16:50:42 Om det är lämpligt för chefen att ha ett eget rum hänger väl till viss del på om de har många teamsmöten där de sitter och pratar i timmar. Då vill man inte ha dem i öppna landskap.
..Och det kan inte övriga anställda ha ?

Det är ju ett av problemen med kontorslandskap, man måste fixa mötesrum och telefonrum osv så man tjänar sällan utrymme på det, alt går produktioviteten ner pga att alla stör varann.

..lite beroende på vad man gör förstås.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jo dock har övriga anställda inte möten som huvudsyssla, vilket en del chefer tycks ha.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MadModder skrev: 1 oktober 2024, 17:56:45 Det är extra dåligt för introverta personer.
Tur att jag aldrig har haft något sådant jobb då.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Så sär ser jag dagens företagskultur med egen erfarenhet:
Alla springer till olika möten och diskuterar kanske en ny produkt, riktlinjer för den m.m. Sedan springer de till nästa möte angående något annat osv. Vid varje möte är det alltid någon som har nya idéer för produkten, så utvecklingen står egentligen stilla. I och med att allt mötande drar ut på utvecklingstiden, kanske åratal, så kommer nya krav på produktens användning eller lämpliga komponenter. Det tar en hiskelig tid om man jämför med tidigare utveckling av en produkt. Produkten hinner bli omodern medan den utvecklas.

Lösningen har därför blivit att överlåta själva utvecklingsarbetet på en konsult, som bara har en uppgift och kanske vara passiv i mötesdeltagandet. Konsulten springer inte på möte efter möte. Han har ETT uppdrag!

Ännu vanligare och effektivare är att skicka över produktens specification till Indien, då sitter en eller flera och tar fram produkten, helt utan möten och den blir klar på några månader. Precis som för 20 år sedan i Europa. :)

Detta gör att vår utveckling avstannar, och Kina m.m. drar iväg! Där tror jag inte alla utvecklare deltar på alla möten. Jag har varit en sådan mötesdeltagare och ser på detta med frustration. Jag har sett specifika produkter där jag jobbade som historiskt har utvecklats från idé till färdig produkt på 1-2 år. Efterföljaren behövde tas fram beroende på komponentbrist, men även en del nya finesser. Det tog långt över 10 år innan den kom i produktion.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 1 oktober 2024, 21:43:14 Inte heller riktigt sant, men nu pratar vi inte om motorn löst, utan bilen som helhet, det finns extremt trötta elbilar, och de flesta "vanliga" elbilar är inte några sportbilar direkt.
Vilka elbilar har en motor som inte reagerar inom en millisekund på högre drivspänning?

Vilka bränslemotorer reagerar på en millisekund på gaspådrag?

Dragsters varvar motorn och släpper kopplingen för att komma iväg snabbt. En elbil behöver inte varva motorn för att komma iväg snabbt utan att full effekt direkt vid gaspådrag.
Prins Valiant

Ja, det är därför elbilar har blivit kända för att slita däck! Snabb respons utan fördröjning knådar gummit.

Och helt riktigt bensinaren/dieseln är trögare, dels finns det filter mellan gaspedal och motorstyrning, delvis för att klara avgaskrav. Men det finns fördröjning för att varva upp turbon, även om avgasturbon på vissa bilar har en elmotor för snabbare respons. Men jag tror faktiskt inte att de flesta förare vill ha en filterlös acceleration. Troligtvis har även omriktaren i elbilen ett filter för hur snabbt frekvensen till motorn kan öka.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, detta med filter märks tydligt på t.ex. mina gamla Volvo. Man kan "mjölka" pedalen utan att det direkt känns. Elektroniskt svänghjul. Gjort för folk som har dålig motorik. :)

Sidospår: Har för en massa år sen varit på en såndär öppet hus-dag när järnvägen firade 150 år i Sverige, och fått provköra ett Rc-lok. Nedstrypt till 10% av max effekt om jag minns rätt, och givetvis under insyn av lämplig personal. Reaktionen på pådrag på elmotorn är helt omedelbar, ungefär som reaktionstiden på leksaks-bilbana. Fantastiskt!

Angående däckslitage så har jag hört folk säga att de kört slut på däck snabbt när de haft Prius för länge sen, eftersom de trots sin klena (75hk, tror jag?) förbränningsmotor har rätt bra effekt vid acceleration från stillastående vid trafikljus osv tack vare kombinationen av förbränningsmotor och elmotorer.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

provköra ett Rc-lok
Du fick inte provköra något Ma-lok?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev: 3 oktober 2024, 16:19:20
Glenn skrev: 1 oktober 2024, 21:43:14 Inte heller riktigt sant, men nu pratar vi inte om motorn löst, utan bilen som helhet, det finns extremt trötta elbilar, och de flesta "vanliga" elbilar är inte några sportbilar direkt.
Vilka elbilar har en motor som inte reagerar inom en millisekund på högre drivspänning?
Som jag skrev innan, nu handlar det inte om motorn lös utan ett helt system, en bil.
Vilka bränslemotorer reagerar på en millisekund på gaspådrag?
På vilket sätt är det relevant ?

Som jag skrivit flertalet gånger finns det väldigt trötta elbilar, och väldigt pigga bensinbilar.

Dels har du en hel drivlina mellan oavsett, dels har du en motorstyrning mellan, dessutom en massa fysikaliska lagar som inte tillåter det du vill göra.
Dragsters varvar motorn och släpper kopplingen för att komma iväg snabbt. En elbil behöver inte varva motorn för att komma iväg snabbt utan att full effekt direkt vid gaspådrag.
Inte riktigt sant det heller.. Nu är ju dragsters lite speciella, men alla som försökt göra snabba acccelerationer från noll med en bil vet att det är en dålig ide att varva fullt och sidesteppa kopplingen, av många anledningar.

Och som jag påpekade innan, många elbilar är ganska slöa, det är nån slags myt att elbilar ska ha sån extrem prestanda. VISSA har det, och vissa har "bra" prestanda, men det gäller bensinbilar med.

Min poäng är, och var innan med att man INTE kan säga att en elbil är snabbare/piggare än en bensinbil rent generellt, det beror på vilka bilar man jämför med.
Prins Valiant

Jag håller med Glenns sista mening: Enkelt uttryckt, har en den ena bilen mer kW i motoreffekt än den andra kan den även accelerera snabbare, oavsett om det är el eller bensin/diesel.
Tidigare förlorade bränslebilarna lite tid på växlingarna, men dagens CVT-lådor eller dual clutch har ju minskat skillnaden vid likvärdiga effekter. Idag ser man att en ICE-bil med CVT-låda har kortare tid till hundra än en manuellt växlad.
Det beror på att ICE-bilen lägger sig på exakt varvtal där maxmoment kan tas ut ur motorn, och fartökningen fixas med den steglösa CVT-lådan. Via bilens styrsystem optimeras bränslemotor / turbotryck / utväxling perfekt (CVT) till varann.
Där kan man säga att teknikutvecklingen har gått framåt. Min bil med CVT-låda och turbo har en helt vågrät del på momentkurvans mittavsnitt.
Skriv svar