Automatiska varselljus, Schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Teknikern
Bannad
Inlägg: 7312
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Teknikern »

säter skrev: 14 december 2021, 11:40:23
Palle500 skrev: 14 december 2021, 11:19:04 oljetryckskontakten
Nej, jag hade det inte kopplat via oljetryckskontakten.
Jag vill minnas att det var på generatorn.
Alldeles säkert, även om laddningslampan kunde glöda svagt vid låg tomgång så flipprade inte relät, hade det dragit så behövs ju inte mycket kräm för att hålla kvar det i slutet läge.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Palle500 »

Teknikern skrev:Oljetryckskontakter är NC och släcker lampan när oljetrycket kommer.
Japp men den inventerar den via reläet. Se mitt schema.
Jag vet att dom smattrade på likströmmare, kanske inte på dom 100% felfria, men var någonsin en likströmmare fullt fungerande och hur många bilar stod inte och vandrade lite på tomgång samt gick på typ 500-600 rpm.
Varken du eller TomasL verkar titta i bifogade scheman utan drar förhastade slutsatser utifrån egna reptiltänket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46916
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av TomasL »

Jodå, jag har tittat på ditt schema.
Och naturligtvis finns det olika varianter, huruvida man tar oljetryck eller generatorns laddningslampa spelar liten roll.
hsd
Inlägg: 2349
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av hsd »

Hittade dessa
IMG_20211214_124430.jpg
IMG_20211214_124450.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Palle500 »

Aha hsd, ja kanske var mera vanligt att man använde parkeringsljuset som avstängning av varselljusen. Det blir ju enklare att använda endast parkeringsljuset även när bilen är igång.
Vad svårt det blir när det är en steg för steg inkoppling. Jag vill hellre se ett schema då blir det som en karta jämfört med Googles körlista. Sen säger dom endast att det finns en diod i textform, var sitter den då. Antagligen på parkeringsljusets anslutning för att undvika bakmatning när du tänder parkeringsljuset.

EDIT
TomasL jag har inte sagt att du skall köra med oljetryckskontakten. Det är mera Säters lösning. Men han hade nog via D+ även på Amazonen med B18 och dom var ju kända för att tända oljetryckslampan i kurvorna när det var dags att fylla på olja.
Repen
Inlägg: 216
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Repen »

Jag vet att SAAB hade reducerat halvljus som man matade via ett effektmotstånd och matade halvljuset med ca 9-10 V
Jag fixade det på mina bilar med ett relä från generatorn som matade halvljuset med spänning via ett effektmotdtånd och ett relä som bröt kretsen när det vanliga ljuset slogs på.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Palle500 »

Här är ett schemaförslag på automatiskt varselljus som även tänder bakljusen och slocknar när parkeringsljuset slås på. Är endast på när motorn är igång (generatorn fungerar D+) Re1 är huvudreläet som styrs av att generatorn ger spänning på D+ och jordar reläet via glödlamporna för det främre parkeringsljuset.
Endast bakljusen tänds och då via slavreläet Re2 som har dubbla växlande kontakter, alt kan två enkelrelän användas. Skulle kunna lösas med dioder men då får man 0,7 volts spänningsförlust till bakljusen och dom lyser oftast dåligt redan utan spänningsförluster.
4W glödlampan är original laddlampa är endast inritad för ökad förståelse utgör inte någon aktiv del i funktionen. Dioden D1 behövs för att inte laddlampan skall tändas bakvägen via parkeringsljuset när bilen är avstängd och parkeringsljuset ev är påslaget. Parkeringsljuset är ju även alltid på när hel/halv-ljuset är på.
scan.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Palle500 »

En bild på en typisk bosch generator så att ni som undrar vad D+ är för något. Är alltså en egen likriktad matning till externa laddningsregulatorn som justerar laddspänningen till ca 14,3 Volt via DF som matr fältlindningen i rotorn via kolen.
IMG_2899.GIF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6305
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Biker »

Repen skrev: 14 december 2021, 15:51:55 Jag vet att SAAB hade reducerat halvljus som man matade via ett effektmotstånd och matade halvljuset med ca 9-10 V
Jag fixade det på mina bilar med ett relä från generatorn som matade halvljuset med spänning via ett effektmotdtånd och ett relä som bröt kretsen när det vanliga ljuset slogs på.

Hur bra är det att mata halogen med för låg spänning , sotar väl igen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46916
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av TomasL »

Det är nog inte världens bästa lösning att köra halogen på reducerad spänning, då halogenlampor behöver komma upp i en lägsta temperatur för att fungera riktigt.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Palle500 »

Nu var det nog en så gammal Saab modell att det var före halogenlampornas tid. Minns även jag att Saab hade någon sådan lösning (var det 96 med V4?) och som jag skrev tidigare gick det att köpa från KG-Knutsson liknande lösningar med effektmotstånd i serie till halvljuset. Var ju inte alla som ville montera två fula varselljus i fronten.
Apropå Halogen och svärtning som Glenn mfl. redan 2012 "hävdade" så svarades det följande:
Re: Diod för automatiskt halvljus
Citera
Inlägg av SeniorLemuren » 14 mars 2012, 10:53:38
Utdrag ur länken ljuskultur. Halogenglödlampor:
Inte heller halogenlampor är svåra att ljusreglera. När temperaturen på brännarens glas understiger ca 260 grader börjar dock wolfram att avsätta sig på glaset som svärtas. Svärtningen leder till att ljuset minskar från lamporna. Svärtningen kan brännas bort genom att tillfälligt köra lamporna på fullt ljus.

Så detta skulle ju då inte medföra några problem eftersom man kör på full effekt när det är mörkt och att den håller längre vid full effekt är rent nonsens.
viewtopic.php?t=57864&start=15
hsd
Inlägg: 2349
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av hsd »

Biker skrev:
Repen skrev: 14 december 2021, 15:51:55 Jag vet att SAAB hade reducerat halvljus som man matade via ett effektmotstånd och matade halvljuset med ca 9-10 V
Jag fixade det på mina bilar med ett relä från generatorn som matade halvljuset med spänning via ett effektmotdtånd och ett relä som bröt kretsen när det vanliga ljuset slogs på.

Hur bra är det att mata halogen med för låg spänning , sotar väl igen?
Man sänker spänningen en liten ,del ett par volt, ljuset blir lite svagare, livslängden fördubblats , glaset svärtas inte
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36540
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Glenn »

volkswagen hade ju en lösning med reducerat halvljus via för klent dimensionerade kablar har jag läst, känns sådär seriöst.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Palle500 »

Tror inte VW körde med underdimensionerade kopparkablar utan dom var nog medvetet tillverkade av mer resistivt material?
Hittade en nostalgibild på en varselljussats. Notera dioden som har kablarna klämda med Abiko. Var vanligt med typ 1N4001 dioder, men varför denna diodstorlek, eller är det inte en diod?
IMG_2912.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36540
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Glenn »

Ja, det är möjligt att det var så, när man slog på riktigt halvljus kopplade man in "vanliga" kablar parallellt iaf.
Skriv svar