Alldeles säkert, även om laddningslampan kunde glöda svagt vid låg tomgång så flipprade inte relät, hade det dragit så behövs ju inte mycket kräm för att hålla kvar det i slutet läge.
Automatiska varselljus, Schema?
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Automatiska varselljus, Schema?
Japp men den inventerar den via reläet. Se mitt schema.Teknikern skrev:Oljetryckskontakter är NC och släcker lampan när oljetrycket kommer.
Jag vet att dom smattrade på likströmmare, kanske inte på dom 100% felfria, men var någonsin en likströmmare fullt fungerande och hur många bilar stod inte och vandrade lite på tomgång samt gick på typ 500-600 rpm.
Varken du eller TomasL verkar titta i bifogade scheman utan drar förhastade slutsatser utifrån egna reptiltänket.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Jodå, jag har tittat på ditt schema.
Och naturligtvis finns det olika varianter, huruvida man tar oljetryck eller generatorns laddningslampa spelar liten roll.
Och naturligtvis finns det olika varianter, huruvida man tar oljetryck eller generatorns laddningslampa spelar liten roll.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Hittade dessa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Automatiska varselljus, Schema?
Aha hsd, ja kanske var mera vanligt att man använde parkeringsljuset som avstängning av varselljusen. Det blir ju enklare att använda endast parkeringsljuset även när bilen är igång.
Vad svårt det blir när det är en steg för steg inkoppling. Jag vill hellre se ett schema då blir det som en karta jämfört med Googles körlista. Sen säger dom endast att det finns en diod i textform, var sitter den då. Antagligen på parkeringsljusets anslutning för att undvika bakmatning när du tänder parkeringsljuset.
EDIT
TomasL jag har inte sagt att du skall köra med oljetryckskontakten. Det är mera Säters lösning. Men han hade nog via D+ även på Amazonen med B18 och dom var ju kända för att tända oljetryckslampan i kurvorna när det var dags att fylla på olja.
Vad svårt det blir när det är en steg för steg inkoppling. Jag vill hellre se ett schema då blir det som en karta jämfört med Googles körlista. Sen säger dom endast att det finns en diod i textform, var sitter den då. Antagligen på parkeringsljusets anslutning för att undvika bakmatning när du tänder parkeringsljuset.
EDIT
TomasL jag har inte sagt att du skall köra med oljetryckskontakten. Det är mera Säters lösning. Men han hade nog via D+ även på Amazonen med B18 och dom var ju kända för att tända oljetryckslampan i kurvorna när det var dags att fylla på olja.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Jag vet att SAAB hade reducerat halvljus som man matade via ett effektmotstånd och matade halvljuset med ca 9-10 V
Jag fixade det på mina bilar med ett relä från generatorn som matade halvljuset med spänning via ett effektmotdtånd och ett relä som bröt kretsen när det vanliga ljuset slogs på.
Jag fixade det på mina bilar med ett relä från generatorn som matade halvljuset med spänning via ett effektmotdtånd och ett relä som bröt kretsen när det vanliga ljuset slogs på.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Här är ett schemaförslag på automatiskt varselljus som även tänder bakljusen och slocknar när parkeringsljuset slås på. Är endast på när motorn är igång (generatorn fungerar D+) Re1 är huvudreläet som styrs av att generatorn ger spänning på D+ och jordar reläet via glödlamporna för det främre parkeringsljuset.
Endast bakljusen tänds och då via slavreläet Re2 som har dubbla växlande kontakter, alt kan två enkelrelän användas. Skulle kunna lösas med dioder men då får man 0,7 volts spänningsförlust till bakljusen och dom lyser oftast dåligt redan utan spänningsförluster.
4W glödlampan är original laddlampa är endast inritad för ökad förståelse utgör inte någon aktiv del i funktionen. Dioden D1 behövs för att inte laddlampan skall tändas bakvägen via parkeringsljuset när bilen är avstängd och parkeringsljuset ev är påslaget. Parkeringsljuset är ju även alltid på när hel/halv-ljuset är på.
Endast bakljusen tänds och då via slavreläet Re2 som har dubbla växlande kontakter, alt kan två enkelrelän användas. Skulle kunna lösas med dioder men då får man 0,7 volts spänningsförlust till bakljusen och dom lyser oftast dåligt redan utan spänningsförluster.
4W glödlampan är original laddlampa är endast inritad för ökad förståelse utgör inte någon aktiv del i funktionen. Dioden D1 behövs för att inte laddlampan skall tändas bakvägen via parkeringsljuset när bilen är avstängd och parkeringsljuset ev är påslaget. Parkeringsljuset är ju även alltid på när hel/halv-ljuset är på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Automatiska varselljus, Schema?
En bild på en typisk bosch generator så att ni som undrar vad D+ är för något. Är alltså en egen likriktad matning till externa laddningsregulatorn som justerar laddspänningen till ca 14,3 Volt via DF som matr fältlindningen i rotorn via kolen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Repen skrev: ↑14 december 2021, 15:51:55 Jag vet att SAAB hade reducerat halvljus som man matade via ett effektmotstånd och matade halvljuset med ca 9-10 V
Jag fixade det på mina bilar med ett relä från generatorn som matade halvljuset med spänning via ett effektmotdtånd och ett relä som bröt kretsen när det vanliga ljuset slogs på.
Hur bra är det att mata halogen med för låg spänning , sotar väl igen?
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Det är nog inte världens bästa lösning att köra halogen på reducerad spänning, då halogenlampor behöver komma upp i en lägsta temperatur för att fungera riktigt.
Automatiska varselljus, Schema?
Nu var det nog en så gammal Saab modell att det var före halogenlampornas tid. Minns även jag att Saab hade någon sådan lösning (var det 96 med V4?) och som jag skrev tidigare gick det att köpa från KG-Knutsson liknande lösningar med effektmotstånd i serie till halvljuset. Var ju inte alla som ville montera två fula varselljus i fronten.
Apropå Halogen och svärtning som Glenn mfl. redan 2012 "hävdade" så svarades det följande:
Re: Diod för automatiskt halvljus
Citera
Inlägg av SeniorLemuren » 14 mars 2012, 10:53:38
Utdrag ur länken ljuskultur. Halogenglödlampor:
Inte heller halogenlampor är svåra att ljusreglera. När temperaturen på brännarens glas understiger ca 260 grader börjar dock wolfram att avsätta sig på glaset som svärtas. Svärtningen leder till att ljuset minskar från lamporna. Svärtningen kan brännas bort genom att tillfälligt köra lamporna på fullt ljus.
Så detta skulle ju då inte medföra några problem eftersom man kör på full effekt när det är mörkt och att den håller längre vid full effekt är rent nonsens.
viewtopic.php?t=57864&start=15
Apropå Halogen och svärtning som Glenn mfl. redan 2012 "hävdade" så svarades det följande:
Re: Diod för automatiskt halvljus
Citera
Inlägg av SeniorLemuren » 14 mars 2012, 10:53:38
Utdrag ur länken ljuskultur. Halogenglödlampor:
Inte heller halogenlampor är svåra att ljusreglera. När temperaturen på brännarens glas understiger ca 260 grader börjar dock wolfram att avsätta sig på glaset som svärtas. Svärtningen leder till att ljuset minskar från lamporna. Svärtningen kan brännas bort genom att tillfälligt köra lamporna på fullt ljus.
Så detta skulle ju då inte medföra några problem eftersom man kör på full effekt när det är mörkt och att den håller längre vid full effekt är rent nonsens.
viewtopic.php?t=57864&start=15
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Man sänker spänningen en liten ,del ett par volt, ljuset blir lite svagare, livslängden fördubblats , glaset svärtas inteBiker skrev:Repen skrev: ↑14 december 2021, 15:51:55 Jag vet att SAAB hade reducerat halvljus som man matade via ett effektmotstånd och matade halvljuset med ca 9-10 V
Jag fixade det på mina bilar med ett relä från generatorn som matade halvljuset med spänning via ett effektmotdtånd och ett relä som bröt kretsen när det vanliga ljuset slogs på.
Hur bra är det att mata halogen med för låg spänning , sotar väl igen?
Re: Automatiska varselljus, Schema?
volkswagen hade ju en lösning med reducerat halvljus via för klent dimensionerade kablar har jag läst, känns sådär seriöst.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Tror inte VW körde med underdimensionerade kopparkablar utan dom var nog medvetet tillverkade av mer resistivt material?
Hittade en nostalgibild på en varselljussats. Notera dioden som har kablarna klämda med Abiko. Var vanligt med typ 1N4001 dioder, men varför denna diodstorlek, eller är det inte en diod?
Hittade en nostalgibild på en varselljussats. Notera dioden som har kablarna klämda med Abiko. Var vanligt med typ 1N4001 dioder, men varför denna diodstorlek, eller är det inte en diod?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Ja, det är möjligt att det var så, när man slog på riktigt halvljus kopplade man in "vanliga" kablar parallellt iaf.