Automatiska varselljus, Schema?
Automatiska varselljus, Schema?
Någon som kommer ihåg hur dessa kopplades in en gång i tiden.
Har för mig att man på något sätt kopplade in ett relä på kretsen kring laddningslampan, så att varselljusen tändes automatiskt när motorn gick och generatorn laddade.
Har för mig att man på något sätt kopplade in ett relä på kretsen kring laddningslampan, så att varselljusen tändes automatiskt när motorn gick och generatorn laddade.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1652
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Jag skule prova med relä mellan jord och D+ dvs generatorsidan av lampan.
Strömmen genom lampan är för svag för att få relät att dra men räcker ändå till lite inledande magnetisering av generatorn innan den börjar ladda och blir självförsörjande.
Strömmen genom lampan är för svag för att få relät att dra men räcker ändå till lite inledande magnetisering av generatorn innan den börjar ladda och blir självförsörjande.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Jag har sett nåt spänningsstyrt relä som drar från 13 volt.
Typ ett sånt här från Biltema:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018
Edit, lagt till länk..
Typ ett sånt här från Biltema:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018
Edit, lagt till länk..
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Finns många varianter av just det, men att gå på när generatorn börjar ladda är väl bra.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Vill minnas att man satte en diod eller nått nånstans för att få det att fungera.Jan Almqvist skrev: ↑13 december 2021, 21:52:15 Jag skule prova med relä mellan jord och D+ dvs generatorsidan av lampan.
Strömmen genom lampan är för svag för att få relät att dra men räcker ändå till lite inledande magnetisering av generatorn innan den börjar ladda och blir självförsörjande.
Automatiska varselljus, Schema?
Om du menar extra monterade gula varselljus så kopplade jag dom oftast via tändningen sen komplimenterade man med en summer mellan tändning och parkeringsljuset så att man slog på bakljusen och inte glömde stänga av, då summern tjöt om något av dessa var på eller av. Kunde även kopplas på ljusomkopplarens halv/helljus före omkopplaren för halv/helljuset.
Sen fanns det en uppsjö av lösningar med relän och dioder som styrdes av oljetryckskontakten och/eller generatorn. KGKnutson hade någon lösning med effektmotstånd och många relän som tände halvljuset med reducerad effekt osv.
Sen fanns det en uppsjö av lösningar med relän och dioder som styrdes av oljetryckskontakten och/eller generatorn. KGKnutson hade någon lösning med effektmotstånd och många relän som tände halvljuset med reducerad effekt osv.
Senast redigerad av Palle500 13 december 2021, 23:03:02, redigerad totalt 1 gång.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Jo, det är de små gula fyrkantiga från 70-talet det handlar om.
Jag skall koppla dem så att de tänds när motorn är igång, släcks när halvljuset tänds, släcks när motorn står stilla.
Jag skall koppla dem så att de tänds när motorn är igång, släcks när halvljuset tänds, släcks när motorn står stilla.
Automatiska varselljus, Schema?
Ok ja då får man fundera ett tag hur fasiken detta gjordes....
EDIT
Du skall inte automat tända bakljuset?
EDIT
Du skall inte automat tända bakljuset?
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Naturligtvis, de skall tändas när varselljusen tänds OCH fortsätta vara tända när halvljus/helljus är på.
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Det fanns, kanske finns fortfarande , ett relä som slår på när motorn startat
Till varselljus och bakljus
Till varselljus och bakljus
Re: Automatiska varselljus, Schema?
Efter diskussion med Baron3D har vi nog löst det hela.
D+->diod->relä->parkeringsljus.
Funktion.
Om parkeringsljuset är släckt, dvs halvljus mm är släkt så kommer reläet att jordas via parkeringsljuslamporna.
När motorn startat kommer spänningen på generatorns D+ att dra reläet, och varselljuset tänds.
Om jag då tänder hel/halvljus så får nedändan av reläet +12V och släpper varvid varselljuset släcks.
Relät måste vara 2-poligt för bakljuset, eventuellt måste man sätta dioder där också.
D+->diod->relä->parkeringsljus.
Funktion.
Om parkeringsljuset är släckt, dvs halvljus mm är släkt så kommer reläet att jordas via parkeringsljuslamporna.
När motorn startat kommer spänningen på generatorns D+ att dra reläet, och varselljuset tänds.
Om jag då tänder hel/halvljus så får nedändan av reläet +12V och släpper varvid varselljuset släcks.
Relät måste vara 2-poligt för bakljuset, eventuellt måste man sätta dioder där också.
Automatiska varselljus, Schema?
Du menar väl halv/hel-ljus istället för parkeringsljus?
D+->diod->relä->halv/hel-ljus
En enkel skiss på hur det kan kopplas. Man körde ofta med oljetryckskontakten istället för generatorn då det fortfarande fanns många bilar med likströmsgenerator. Men du har vanlig "Bosch" växelströmsgenerator antar jag?
Sen måste du kontrollera hur ditt halv/helljus fungerar men oftast är det som i skissen men finns andra lösningar.
Denna lösning tänder samtliga parkeringslampor även framåt och nummerplåtsbelysningen. Vill du endast tända bakljusen så måste du bryta upp deras originalmatning med ett tvåpoligt relä (eller två relän) då man ofta säkrar av varje sida för sig.
Varselljusen användes ofta för att generatorn inte orkade ladda upp batteriet om halvljuset jämt var på, speciellt om du ofta körde korta sträckor.
Kan nog finnas andra överraskningar hur det är kopplat i din bil, det är ju en Italienare.
EDIT
glömde nämna att om du har lampkontrollslogik så kan den påverkas av dessa inkopplingar. Du bör testa funktionen innan du installerar detta permanent.
D+->diod->relä->halv/hel-ljus
En enkel skiss på hur det kan kopplas. Man körde ofta med oljetryckskontakten istället för generatorn då det fortfarande fanns många bilar med likströmsgenerator. Men du har vanlig "Bosch" växelströmsgenerator antar jag?
Sen måste du kontrollera hur ditt halv/helljus fungerar men oftast är det som i skissen men finns andra lösningar.
Denna lösning tänder samtliga parkeringslampor även framåt och nummerplåtsbelysningen. Vill du endast tända bakljusen så måste du bryta upp deras originalmatning med ett tvåpoligt relä (eller två relän) då man ofta säkrar av varje sida för sig.
Varselljusen användes ofta för att generatorn inte orkade ladda upp batteriet om halvljuset jämt var på, speciellt om du ofta körde korta sträckor.
Kan nog finnas andra överraskningar hur det är kopplat i din bil, det är ju en Italienare.
EDIT
glömde nämna att om du har lampkontrollslogik så kan den påverkas av dessa inkopplingar. Du bör testa funktionen innan du installerar detta permanent.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 14 december 2021, 06:51:13, redigerad totalt 1 gång.